Stoppen met antidepressiva

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Enjoyllive, 19 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Enjoyllive

Enjoyllive Bekend lid

19 jan 2010
    810
    0
    0
    Werk in de gehandicapten zorg
    Zeeland
    #1 Enjoyllive, 19 jan 2010
    Laatst bewerkt: 19 jan 2010
    Hallo allemaal,

Ik ben een meisje van 22 jaar en mijn vriend en ik hebben een kinderwens. Nu slik ik al 3 jaar antidepressiva maar daar moest ik nu mee stoppen want dit zou schadelijk kunnen zijn voor het kindje.
    Ik had deze medicijnen voor een angststoornis. Nu ben ik al klaar met afgebouwen maar vind het moeilijk om mijn angsten nu zelf te overwinnen. Hebben jullie misschien tips, of maken jullie het zelfde mee dan hoor ik het graag. Want zou niet willen dat ik weer terug moet aan de medicijnen.

Veel liefs Enjoyllive :)

2. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    ik heb geen tips voor je, maar wil je wel heel veel succes wensen! heb zelf antidepressiva gehad en weet hoe moeilijk het is zonder deze medicijnen!

3. Stippeltje

Stippeltje Bekend lid

14 okt 2009
    612
    0
    0
    NULL
    NULL
    #3 Stippeltje, 19 jan 2010
    Laatst bewerkt: 19 jan 2010
    Ben je al volledig gestopt?
    En word je wel begeleid dmv therapie of iets dergelijks?
    Wanneer je het niet zonder medicatie aankunt:
    Je zou kunnen kijken of je kunt overstappen naar fluoxetine, dat is een antidepressiva die veilig gebruikt kan worden tijdens de zwangerschap (de enige die voor zover ik weet bij zwangerschap voor wordt geschreven) , maar ik ben er niet volledig zeker van of deze ook helpt tegen angststoornissen.
    Dat zou je bij je behandelaar kunnen navragen.
    Ik begrijp het ook volledig dat je van de medicatie af wilt.
    Natuurlijk is zonder medicatie altijd beter voor het kindje, maar wanneer de angststoornissen of depressies zo hevig zijn, wegen de voordelen niet meer op tegen de nadelen en is medicatie toch echt beter uiteindelijk.
    Ook kun je er voor kiezen een lagere dosering te slikken, bijv. 5 of 10 mg ipv 20 of 30. (Ik weet niet hoeveel mg. je kreeg?)
    Het enige wat je dan niet mag, is borstvoeding geven.
    Wel word je gedurende de zwangerschap vaker gecontroleerd en in de gaten gehouden. Ook na de geboorte wordt er vaker naar het kindje gekeken.
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
    Ik zou het in ieder geval met je behandelaar bespreken.

Succes! :)

4. meisje26

meisje26 Fanatiek lid

6 apr 2007
    1.797
    1
    38
    ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap gewoon paroxetine geslikt, voor mij is het gevaarlijker om te stoppen daarmee dan om een lage dosis door te slikken tijdens de zwangerschap. Ik heb een prima 1ste zw gehad en een gezond kind zonder probleme ter wereld gebracht van bijna 7 pond. Ze heeft totaal geen last gehad van ontwenningsverschijnselen en mocht meteen de volgende dag bij mij liggen.
    xx

5. Daddy J

Daddy J Lid

10 dec 2009
    71
    0
    0
    Freelancer ICT/Commercieel
    Rhoon
    Zover ik weet kan een antidepressivum niet veel kwaad met een zwangerschap, maar dit kan je teruglezen in de bijsluiter en in geval van twijfel raadpleeg je huisarts.

Je zal zelf ook wel weten dat angsten zichzelf in stand houden, maw je doet het zelf.
    Ook zijn de angsten ongegrond, dus hebben eigenlijk geen bestaansrecht.

Mijn tip is dat je langzaam af gaat bouwen, en heeeeeel goed nadenkt waarvoor / waarom je paniekaanvallen hebt.
    Je zal er achter komen dat je gedachten een andere weg in moeten slaan, en hetgeen dat je spanningen oplevert moeten worden opgelost.

De antwoorden liggen in jezelf... en je weet ze ook...
    Doe er wat mee (lees, los ze op, en je bent weer vrij ;) )

John

6. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Heb je het stoppen in overleg met de arts gedaan? Want als het heel erg is dan krijg je vaak een ander middel toegeschreven wat minder schadelijk is voor jou en het ongeboren kindje, maar wat je toch net helpt tegen de angsten.

Je zegt dat je al gestopt bent en het al hebt afgebouwd, dat vind ik knap van je maar ik hoop wel dat je dit in overleg hebt gedaan met de arts hoe je het beste kunt stoppen.

Je angsten overwinnen dat is aan jou, de ene kan het wel de ander kan het niet.
    Ik heb ook allerlei troep geslikt tegen angsten, ik had ook posttraumatische stress.
    Ben grotendeels van mn angsten af.
    Tuurlijk, iedereen houdt wel een bepaald soort angst, maar het is aan jou om te bepalen hoeveel die angst je leven zal bepalen.

Heel veel succes meid en als je vragen hebt, stel ze gerust.

7. Mamaloe26

Mamaloe26 Fanatiek lid

26 okt 2009
    1.236
    0
    36
    CEO Family Ltd.
    Noord Holland
    Hallo Enjoyllive,

Ik weet hoe moeilijk het kan zijn om af te bouwen. Ik kan je helaas geen echte tips geven, wel heel veel sterkte en kracht toegewensd! Ik zelf blijf daarom op advies van mijn arts een lage dossis (10 mg citalopram) slikken. De effecten van stoppen kunnen schadelijker zijn dan de medicijnen. Alleen mag ik straks geen borstvoeding geven en moet ik in het ziekenhuis bevallen.

8. Yiiihaa

Yiiihaa Nieuw lid

20 jan 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi,

in het Lucas Andreas Ziekenhuis in Amsterdam is er een speciale poli voor mensen die aan de antidepressiva zijn en zwanger willen worden / zijn. misschien daar eens contact mee opnemen?

9. Enjoyllive

Enjoyllive Bekend lid

19 jan 2010
    810
    0
    0
    Zeeland
    Allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie. Ik heb er nu al veel aan gehad. Mochten mijn angsten toch de overhand nemen kan ik idd eens naar de huisarts om te vragen of er geen alternatief is. Want wat ik velen van jullie ook hoor zeggen is '' wat weegt er op een gegeven moment zwaarder ''

Nu heb ik geregeld paniek aanvallen wat stress op leverd en dit is niet goed als je zwanger wilt raken.
    Wat ben ik blij met zo een forum, wilde er eerst niks van weten maar echt het bied mij nu al veel steun BEDANKT!!! :)

Ik zal gelijk zeggen welke angststoornis ik heb wie weet kent iemand deze. Ik heb hypochondrie ( angst om ziek te worde, om dood te gaan ) Dit houd in dat ik vaak geen dingen alleen durf te doen ik ben dan bang om ergens neer te vallen met bv een harstilstand. Nou en ga zo maar verder. Mochten jullie meer willen weten je mag me alles vragen wie weet kan ik jullie ook wel helpen :)

Veel liefs van mij

10. Enjoyllive

Enjoyllive Bekend lid

19 jan 2010
    810
    0
    0
    Zeeland
    Hoi Daddy J,

Bedankt voor je lieve reactie. Mijn medicijnen mochten niet met zwangerschap. En ik dacht als ik iets wil en een stok achter de deur hebt zal het mij vast wel lukken. Maar helaas merk ik aan mijzelf dat ik steeds verder de put in ga.

En idd ik weet heel goed hoe het allemaal moet en wat ik eraan moet doen, maar dan nog uitvoeren dat is zoooo moeilijk.

En heel af en toe kan ik mijn gedachten verplaatsen maar zodra ik alleen ben en de tijd heb om na te denken dan gaat het fout.

Ik wil je ontzettend bedanken heb oa ook aan jou reactie veel gehad. Het is fijn om te weten dat je niet alleen bent!

Liefs,

Deel Deze Pagina