Hoi allemaal, Nu dan voor het eerst zelf actief op het forum, lees al wel een tijdje mee.... Ik ben 26 jaar en mijn man en ik gaan inmiddels ronde 7 in voor een eerste kindje. We leven verder gezond, roken en drinken niet, gebruiken geen drugs en ik slik foliumzuur. Vanochtend weer bloedverlies bij afvegen....weer niet gelukt deze maand, erg balen! Mijn cyclus varieert van 24-31 dagen, best onregelmatig dus. De eerste twee dagen van mijn menstruatie verlies ik maar heel weinig bloed, dan gebruik ik inlegkruisjes. Pas op de derde dag breekt het echt door, maar wat moet ik nu als eerste dag van de cyclus rekenen? Heb tot nu toe altijd die eerste dag gedaan. Verder vrijen we om de dag met elkaar, zo ongeveer de gehele cyclus en proberen we erop te letten dat ik na hem klaarkom (jaja je leert hier veel op het forum!). Nu merkte ik deze maand dat ik op dag 15 vruchtbaar slijm had en ben ik dus 10 dagen erna al ongesteld geworden, dit hoort toch eigenlijk na 14 dagen te zijn? Jullie merken wel ik zit met vragen en onzekerheden en op dit moment ook frustraties omdat ondanks al onze inspanningen het zwanger worden nog niet is gelukt.... Heb net ovulatietesten besteld voor komende maand, misschien dat dat meer duidelijkheid geeft. Alle tips en reacties zijn welkom, bedankt alvast! Groetjes Tessie
IVM met je onregelmatige cyclus denk ik inderdaad dat je veel hebt aan ovulatietesten! Verder...doe je alles 'goed' volgens mij hoor! Tja, je hebt ook maar weinig kans elke maand he... Je kan ook gaan temperaturen..heb ik zelf niet gedaan maar veel meiden hier doen dat wel! x
Vervelend he steeds weer die teleurstelling dat het niet is gelukt Ik zou als ik jou was het eens proberen met die ovulatietesten en misschien is temperaturen iets voor je. Daarmee kun je bepalen of en wanneer je een eisprong hebt gehad. Ik heb er in ieder geval een stuk meer duidelijkheid door gekregen, het is natuurlijk wel wat meer werk maar alles voor het goede doel
Ja ik hoop dat dat die ovulatietesten me meer inzicht geven. Heb ook al gedacht aan temperaturen, maar i.v.m. met onregelmatige diensten (wek als verpleegkundige) is dat bijna niet te doen... Lees zo vaak die cijfers van de kansen op zwanger wroden van deze site...maar af en toe bekruipt me toch het gevoel dat het nooit zal lukken. Merk ook dat ik gewoon naar m'n omgeving kijk en denk: die was binnen een paar maanden zwanger en die al in de eerste maand, dan zullen wij wel het stel zijn waarbij het niet lukt, zucht.... erg he. Ik moet zeggen dat het wel fijn is dat ik m'n verhaal een keer kan doen, mensen verwachten wel dat we "bezig" zijn, maar heb het er met hen niet over.
Welke dag zou ik nu als eerste moeten rekenen, die eerste dag of de derde dag als het echt doorbreekt?? En hoe kan het dat ik 10 dagen na het vruchtbare slijm al ongesteld wordt? Is dit niet te kort en kan zich dan wel een bevrucht eitje innestelen?
ik ben pas na 11 maanden zwanger geworden van mijn eerste, wij leefden ook gezond (niet, roken, niet drinken...) en toch duurde het zo lang. Maar eens je zwanger bent ben je onmiddelijk vergeten dat het zo lang duurde. Ondertussen zijn wij bezig voor een tweede en we zitten alweer in de 5de ronde, het ziet er dus naar uit dat het weer zo lang zal duren. Net als jij heb eerst twee a drie dagen bloedverlies voor mijn echte menstruatie begint, ik zou dus beginnen tellen vanaf je echt veel bloedverlies hebt. En wat het vruchtbaar slijm betreft, daar kijk ik niet naar want ik heb soms drie keer per maand vruchtbaar slijm (of iets wat erop lijkt), soms zelfs net voor mijn menstruatie. Wij vrijen gewoon van dag 10 tot dag 20 om de twee dagen, maar ik voel wel altijd aan mijn borsten wanneer ik mijn eisprong heb gehad. veel succes nog x
Nee hoor, dit is reuzenormaal. Gemiddeld is 14 dagen na ei ongi. Een luteale fase is normaal van 10 - 18 dagen. Heb je een luteale fase korter dan 10 dagen, dan zou dit wel voor problemen kunnen zorgen. Maar dat hoeft dus niet.
Ik zie nu dat je bij de ovulatietesten bij een cyclus van 25 dagen op dag 7 moet beginnen met testen, maar dan ben ik meestal nog niet helmaal van mijn menstruatie af, die duurt 7 dagen. Betekent dit dat je al weer vruchtbaar kunt zijn terwijl je nog menstrueert ?
Ja, je kan met een korte cyclus en vroege eisprong al vruchtbaar zijn tijdens je menstruatie volgens mij. Meestal begin je eerder met testen dan dat 'ze' (van de gebruiksaanwijzing) inschatten dat je ei zal zijn, want je wilt hem niet missen! De positieve testen gaan trouwens vooraf aan je eisprong (ongeveer een dag of anderhalf vanaf de eerste positieve test). Verder lijkt me dat je alles deed wat wij ook gedaan hebben. Ik ben zwanger geraakt in de ronde dat ik ook ovutesten had gebruikt, dat gaf net wat meer zekerheid. Maar uiteraard is regelmatig seks hebben de manier- met om de dag kan je je ei niet missen en wordt zijn zaad nooit oud.
Mijn cyclus varieert gemiddels van tussen de 19 en 24 dagen. Ook onregelmatig dus. Alleen verlies ik altijd al wel vanaf een paar dagen na mn ei al bloed, maar ik noem het pas echt ongesteld als ik de vervelende buikkrapen krijg en het er echt uitstroomd. Heb jij ook erge buikkrampen bij ongi zijn??? Zoja, dan zou ik vanaf die dag gaan rekenen. Normaal zeggen ze altijd vanaf de dag van je eerste rode bloedverlies, maar sommige meiden, waaronder ik dus, verliezen al heel vroeg pre-ongi-bloed (zoals ik dat noem) en dat is ook al rood. Maar dat noem ik nog niet ongi. In het ziekenhuis (helaas zit ik in de MMM) en vinden ze idd dat wat ik als eerste dag aan merk, ook echt bij mij mn eerste dag is. Een luteale fase (fase tussen eisprong en ongi) van 14 dagen is idd het meest ideaal. Een luteale fase van 10 dagen is aan de korte kant, maar nog niet verontrustend. Mocht je al wel voor die 10 dagen wel ook al bloed verliezen, dan kan een bezoekje aan de HA geen kwaad, maar vooralsnog hoeft de luteale fase van 10 dagen niet verontrustend te zijn. Je kunt idd aan de slag gaan met ovulatietest's. Nadeel is wel dat jij heel wat test's nodig zult hebben met je onregelmatige cyclus. Maar je had ze van internet besteld las ik, en die zijn gelukkig niet zo duur Tempen schijnt ook wel goed te zijn maar dus niet realiseerbaar bij jou met je werk in de zorg. Tempen is ook niets voor mij, ik heb het wel eens geprobeerd, maar werd er niet wijs uit. En bleek dat nou net ook een kenmerk van mijn probleem te zijn (een slechte luteale fase door te weinig progsteron. Schijnt dat je daardoor niet een goed beeld van tempen krijgt Succes gewenst!!
Dir kan idd, ik heb naast een korte fase voor na mn ei, ook een korte fase voor mn ei. En soms heb ik mn ei al tijdens mn ongi...
Hoi Maartje, Bedankt voor de duidelijke info! Ik krijg bij dag drie buikkrampen, dus als mijn ongi echt doorbreekt. Kan dus beter vanaf dan als dag 1 rekenen. Mijn korste cyclus tot nu toe is dus 24 dagen, met een luteale fase van 10 dagen, ik dacht dat dit te kort was, maar dat hoeft dus niet per sé. Je kunt dus je volgende ei al hebben terwijl je nog menstrueert...jee, vraag me dan af of je eitje dan wel bevrucht kan worden??? Ik probeer me nog maar niet teveel druk te maken, maar het valt niet mee! Jij bent al 15 rondes bezig, zie ik. Ik hoop dat het gauw raak mag zijn voor je! Veel succes! Groetjes Tessie
Voor wie weer even terug wil naar de biologieles! Ik vond het een heel helder verhaal: Nederlandse site over (on)vruchtbaarheid: Basiskennis
Ik zou persoonlijk de eerste dag aanmerken als je echt rood gaat vloeien. Ik had zelf ook altijd de eerste 2 dagen bruinverlies en daarna een dag of 3 a 4 rood. Mijn cyclus zat tussen de 28 en 35 dagen en had een luteale fase tussen de 12 en 16 dagen. Een LF van 10 dagen is niet te kort alleen zoals be happy al zei, als het korter word kan dit wel problemen geven. Ik zou me persoonlijk ook niet blind staren op vruchtbaarslijm, ik had dit bijvoorbeeld ook meerdere keren per cyclus. Ik heb getempratuurd en vond dit echt ideaal. Ik weet alleen niet of het inderdaad met jou werk betrouwbaar is maar je zou het eventueel een keer kunnen proberen. Ovutesten zijn ook niet altijd betrouwbaar en kàn een dure aangelegenheid worden met jou onregelmatige cyclussen. Als je vragen hebt mag je me trouwens altijd pb-en! Liefs!