Lieve dames, inmiddels zijn we op de helft van ronde 14 in ronde 9 een miskraam gehad. toen we in ronde 12 (de 3e ronde na de miskraam) zaten zijn we naar de dokter geweest. wat hij deed: zaadonderzoek voor manlief en een chlamydia test voor mij. Verder niks hij zei daarbij, als beide onderzoeken goed waren we het nog 2 jaar zelf moesten proberen. Alles bleek goed (uiteraard) en dan zit je. Maar nu komt het, 10 jaar geleden in de pubertijd heb ik een depressie gehad, en langzaam aan begint deze weer de kop op te doen. een week voor kerst ben ik op mijn werk ingestort (ook nog door andere zaken in m'n prive leven) en naar huis gestuurd, nu zit ik een week thuis om de zelfde reden. Mijn moeder vertelde afgelopen vrijdag dat 2 van mijn tantes ook miskramen hebben gehad. waarvan 1tje eigenlijk tot nu toe in de zelfde situatie zat als mij. Zij heeft 1 dochter die vrij snel verwekt was (mijn dochter was in de 2e ronde raak) toen zij voor een 2e gingen zijn ze bijna een jaar bezig geweest tot ze zwanger raakte, dat werd een miskraam en daarna heeft ze nooit meer zwanger mogen worden (hoe of wat weten ze niet) Met die voorgeschiedenis van de familie, en mijn geestelijke toestand ga ik donderdag middag (samen met mijn moeder, die net wat meer ballen heeft dan mij) weer naar de huisarts om meer onderzoeken voor mij te eisen. sorry voor het lange verhaal, maar mijn gevoel zegt me dat er meer mis is dan alleen dat het wat langer duurt. mijn vraag is dus eigenlijk wat zijn de normale test bij zo'n eerste onderzoek? met betrekking tot bloedonderzoek en eventueel een echo?
Hallo Mommysince2013, Goed idee om je moeder mee te nemen naar de huisarts. Ik vind het apart dat de huisarts dat zegt tegen je. Of ja ik ken het zo niet. Mijn huisarts zei tegen me als je binnen een jaar niet zwanger bent, dan stuur ik je door. Inmiddels een jaar verder en ik kreeg zonder moeite een verwijzing. Ik wil je heel veel succes donderdag en hopelijk krijg je een verwijzing!
tja dat is het ook, je leest overal op het forum en verder op internet dat je na een jaar zonder succes gewoon doorverwezen word. of tenminste dat je 6 tot 12 maanden zelf nog moet proberen, maar 24 maanden heb ik echt nooit van gehoord
wat hij trouwens zei is dat wanneer die tests (zaad en chlamydia) goed waren dat we nog 2 jaar zelf moesten proberen, dan terugkomen en dan zouden we een verwijzing krijgen. maar dat een gyn je daarna ook nog een jaar zou laten proberen als zijn onderzoeken goed zouden zijn.. dus dat er pas serieuze stappen zouden worden ondernemen als we 4 jaar bezig zouden zijn in totaal
Bijgaand een link naar de richtlijnen die een HA hoort te hanteren. Ik zou hem zelf goed doorlezen en zo bepalen wat volgens jou aan de orde is en deze gegevens ook gebruiken om gewoon een doorverwijzing te bespoedigen. https://www.nhg.org/sites/default/fi...liteit_def.pdf Dit vond ik zelf ook nog een fijne link: http://www.nvog.nl/Sites/Files/00000...sonderzoek.pdf In beide staan soms wel moeilijke woorden maar Google is je beste vriend . Hopelijk heb je er wat aan en krijg je een doorverwijzing!
Iets verkeerd gegaan met kopiëren denk ik... Doen deze het wel? Nog een derde link erbij trouwens. https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-subfertiliteit https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/landelijke_netwerkrichtlijn_subfertiliteit_def.pdf http://www.nvog.nl/Sites/Files/0000000106_Oriënterend_Fertiliteitsonderzoek.pdf
Daarbij, als jij een doorverwijzing naar gyn wil, dan moet hij jou die geven. Hij mag deze niet eens weigeren. Dus als je dat wil, gewoon op je strepen gaan staan! Al is het alleen maar voor je eigen geruststelling.
Dat is natuurlijk niet waar. Anders zou een doorverwijzing niet nodig zijn en kun je gewoon zelfstandig naar de gynaecoloog. In NL werken we met eerste en tweede lijnszorg en de HA (eerste lijn) is poortwachter en bepaalt in beginsel of je door mag naar de tweede lijn. Neemt niet weg dat ik het in het geval van TS zeer onredelijk en onbegrijpelijk zou vinden als de HA de komende twee jaar zou weigeren om door te verwijzen. Mogelijk zelfs een onjuiste beslissing maar dat betekent nog steeds niet dat hij een verzoek om doorverwijzing niet zou mogen weigeren.
ik hoef ook niet persé een doorverwijzing naar een gyn, maar meer onderzoeken of mijn progresteron bijv wel goed is, essentiele vitamines oid. Ik gaf in mijn vorige afspraak ook aan dat ik erg veel last heb van mijn menstruatie, zodanig dat toiletbezoeken de eerste 2 dagen echt lastig zijn (ontlasting lukt dan sowieso niet, en plassen met erg veel pijn) ik ben altijd blij dat mijn menstruatie om ma/dins begint omdat ik de eerste dag echt uit de running ben. Ook rond mijn eisprong door extreme ovulatiepijn een paar uur niks kan en meerdere momenten gedurende de hele cyclus menstruatiepijn. en dat word weggewuifd met neem maar een asprine, dat hoort er bij..
Ik vind zelf dat je geluk moet hebben met je dokter. 6 weken geleden had ik een dokter die niet luisterde en alles maar wegwuifde, en dat ik nog tot aan een jaar ( 4 1/2 maand) moest afwachten. Omdat ik het zelf niet vertrouwde vanochtend terug bij een andere dokter binnen dezelfde praktijk en gelijk doorgestuurd. Misschien een idee om anders nog bij een andere dokter een afspraak te maken
Ik ben inmiddels geweest bij mijn eigen huisarts, kreeg direct een verwijzing Vorige keer was bij een nieuwe huisarts in de praktijk die opgeleid was door mijn eigen huisarts maar vandaag zei m'n huisarts ook dat het bij die jonge mannen vaak ontbreekt aan mensenkennis die doen het nog iets te veel volgens het boekje zonder te kijken naar de patiënt
Gek genoeg geeft het al heel veel rust heb nu een week vrij ivm een insluimerende depressie (dus rust voor het te laat is) dus dat geeft al rust Iemand die me heel veel pijn heeft gedaan heb ik afstand van genomen En dan dat euforische gevoel dat je eindelijk gehoord word Moet ik vandaag wel veel huilen trouwens maar soms mag dat wel even