Goedemorgen meiden, Een vriendin van mij is al bijna een jaar aan het proberen om weer zwanger te raken van hun tweede kindje. Inmiddels, wacht miskraam nummer 4 op haar want elk moment kan doorzetten. Vanmorgen heeft ze een echo gehad en dat zag er helaas weer niet goed uit.. Het ziekenhuis is niet echt van het meewerken. Ze zeggen alles al onderzocht te hebben en kunnen niets vinden. Een fertiliteits probleem (niet zwanger kunnen worden) lijkt niet aan de orde, maar het zwanger blijven daarentegen..... Een week of 2/3 geleden is ze naar Gent gegaan, maar ze bleek toch (na een BBZ met buikoperatie) toch gelijk weer zwanger. Gent kan niets voor haar doen. Een infuus geven ze daar blijkbaar niet meer.. Ze hebben haar nu wel utrogestan voorgeschreven, maar toen bleek ze al een paar weken zwanger te zijn, dus wellicht te laat gekregen. Wie heeft hier, helaas, ook ervaring mee? Zelf heb ik ook de nodige miskramen gehad maar ik liep in het fertiliteitstraject en daar willen ze je wel helpen als je er al zoveel hebt gehad.. Ik heb gezegd dat ik sowieso naar ander zh zou gaan en zou vragen om een gesprek met andere gyn uit ander zh? Maar ik weet niet hoe het werkt als je NIET in de fertiliteit zit.. Heeft iemand tips, adviezen of iets anders?
misschien wil de huisarts bloedprikken op te kijken hoe het met de progesteron zit? Als deze te laag is (dacht te laag) kan dat de oorzaak van miskramen zijn.. Al is het eigenlijk belachelijk dat ze geen vervolg onderzoek krijgen, want 4 miskramen is toch wel iets waar de alarmbellen door zouden moeten gaan rinkelen
Ja als progesteron te laag is kan he miskramen krijgen.. zelf kreeg ik utrogestan. Zij heeft dat vanuit Gent nu ook gekregen. Ik heb gezegd dat ze dat echt moet bespreken om die utrogestan als ondersteuning te krijgen. Kan iig geen kwaad.. Chromosomenonderzoek heeft ze (dacht ik) ooit al eens gehad. Die was in orde. Zelf zei ik vit b12 en vit d en e te gaan gebruiken.
In Gent testen ze de rif batterij bij herhaalde miskramen. Ik heb het lijstje alleen niet even nu parraat. Onder andere bepaalde dingen op gebied stolling, vitamine D, vitamine B6, vitamine B12, schildklier.
Ja miskramen valt onder fertiliteit. Alleen om deze testen te doen mag je een paar maanden niet zwanger zijn. Wellicht dat dat de reden is. Een hysteroscopie hoort hier ook bij. In Gent zeggen ze niet zomaar dat ze niks kunnen doen hoor..
Klopt idd, ze mag dan drie maanden niet zwanger zijn dan kunnen ze onderzoeken doen. Zal dan idd de rif zijn