Zwanger (worden) met fibromyalgie en ME/CVS

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door WinMom90, 7 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hoi dames,

8 jaar geleden is bij mij fibromyalgie en me/cvs vastgesteld.
    Ik ga maandag naar de huisarts omdat de klachten erg toenemen en ik zonder temazepam en naproxen eigenlijk niet kan slapen of functioneren, en daar wil ik sowieso vanaf omdat we voor een 4e kindje willen gaan.
    Laatste 2 zwangerschappen heb ik goed ervaren, klachten leken toen zelfs minder.
    Maar de laatste 2 jaar wordt het erger, even stofzuigen,dweilen,poetsen etc achterelkaar wil niet meer en ook met mijn werk wordt het lastiger.
    Ik heb een geweldige werkgever en geeft mij alle rust, maar ik wil weer normalen functioneren.

Nu zijn we in ronde 4 voor ons 4e kindje en ik ben best bang wat voor impact het gaat hebben omdat de klachten ten opzichte van eerder sterk toegenomen zijn.

10 minuten buiten staan kletsen met buurvrouw is teveel.
    Even een uurtje paardrijden betekend 5 dagen herstellen.

Al met al, niet fijn.

Zijn er dames met heftigere klachten die zwanger zijn (geweest) en hoe hebben jullie het ervaren?

Nu zijn er dagen bij waarbij ik mij een vrouwtje van 80 voel.:oops:

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.647
    27.300
    113
    Vrouw
    #2 GroeneBomen, 8 okt 2021
    Laatst bewerkt: 8 okt 2021
    Ik slik temazepam en tramadol, ook tijdens zwangerschap gedaan. Bij mij weegt stoppen daarmee meer nadelen op tov verwaarloosbaar risico kind. Door de medicatie kan ik mobieler blijven en dat levert meer gezondheidsvoordelen op

Ik heb oa hms en blijvende schade opgelopen aan bekken/rug tijdens zwangerschap nr1 en slechte longen erbij

Verder heb ik wekelijks fysio om de spieren die nog wel oke zijn sterker te maken om de gewrichten op de plek te houden. Ben altijd aan t revalideren :)

En ja zwanger raken betekent voor mij achteruitgang, snel rolstoel en medische indicatie al vroeg incl eerder inleiden. Dus ik ben dan voor de kinderen die er al wel zijn, wel een minder leuke moeder helaas en ben afhankelijk van mantelzorg ook.

3. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.835
    3.591
    113
    Vrouw
    Ik heb alleen fibromyalgie en voelde mij in de zwangerschap echt een stuk beter maar daarvoor voelde ik mij ook precies 80.
    Wat ik heb geleerd is het mezelf niet te moeilijk maken en hulp vragen.
    Zo hebben wij bijvoorbeeld nu een robotstofzuiger, een huishoudelijke hulp en hebben we 3 dagen opvang, ook op de dagen dat ik niet werk zodat ik lekker de hele dag kan relaxen.
    Nu heb ik natuurlijk maar 1 kind en jij 3(straks hopelijk 4) maar ik denk dat het veel te maken heeft met je mindset. Dan is er maar even niet stof gezogen of dan staat de vaat maar even langer op het aanrecht. Dat is echt niet zo erg, wat wel erg is als je er aan al die taken onderdoor gaat.
    Wat misschien helpt is een schoonmaakschema maken? Rust en activiteit afwisselen? Net als leuke dingen waar je energie van krijgt afwisselen met stomme taken?
    Ik hoop dat je snel blijvend zwanger mag zijn van een 4de wondertje:)

Deel Deze Pagina