Hoe kan iemand níét zwanger raken als je seks hebt rond je ovulatie?? Ik heb mijn app, door spanning en enthousiasme ben ik met ovulatietesten bezig (in ronde 1, met het idee om in ronde 1 ons uiterste best te doen en het daarna losser te laten), we hebben om de dag seks, als er een positieve ovulatietest komt zullen we onze kans grijpen, ik heb een bmi van 20 en eet gezond. Ik denk dat mijn situatie vrij gelijk is aan andere stellen die zwanger wilen raken. Waarom is het normaal dat het dan toch een jaar kan duren? De biologie daarachter begrijp ik niet. Weet iemand dit????
Omdat zwanger worden gaat om veel meer dan timing. Ook al heb je op het juiste moment seks er moet nog meer gebeuren (bevruchting, innesteling om maar wat te noemen) voordat je blijvend zwanger bent. Per ronde heb je ongeveer 15-20% kans. Oh en je app zou ik spreekwoordelijk de deur uitkieperen . Of alleen gebruiken om dingen bij te houden maar ga niet af op een app want die kan niet in jouw lichaam kijken. Hopelijk ben je snel zwanger!
Omdat er simpelweg nog ontzettend veel andere factoren meespelen. Zijn de eileiders open, is het zaad goed genoeg, is het baarmoederslijmvlies goed, verloopt de bevruchting goed, de innesteling, en ga zo maar even door. En dan nóg is het gewoon kwestie van geluk hebben. Wij zijn al bijna 2 jaar bezig voor een tweede kindje en het is zo goed als onverklaarbaar waarom het gewoon niet wil lukken. Wij zijn ook gezond.. Dus ja, het kan 1 maand duren maar ook 1 jaar of langer zonder verklaarbare oorzaak. Probeer er nu eerst gewoon van te genieten, jullie zijn net pas gestart. Succes
Hoe zit het met de gezondheid van je man? Eet hij ook gezond, drinkt hij niet teveel en houdt hij rekening met losse onderbroeken, warme baden, saunabezoek en telefoons of laptops op schoot of in de broekzak... Ik bedoel te zeggen dat het niet alleen aan jou hoeft te liggen, maar als je jong en gezond bent zou de kans wel groter zijn natuurlijk! Je kan altijd een keertje naar je huisarts om er eens over te praten..
Ze zit in ronde 1... Dat lijkt me behoorlijk voorbarig Ik zou eerst eens genieten van het proberen zwanger worden en gewoon seks hebben met je vent TS!
Mijn man is ook gezond bezig. Wel die telefoon in zijn broekzak, maar geen sauna's en laptops enzo. Gezond eten, regelmatig sporten.
Hihi dat ga ik nog niet doen! Ik ben misschien wel meer dan gemiddeld geïnteresseerd in hoe het werkt, maar dat heb ik met zoveel onderwerpen.
Sorry, dat stukje had ik even gemist! In dat geval inderdaad proberen er lol in te hebben, want er is een kans dat het langer duurt!
(Mijn app is verrassend goed in het voorspellen van mijn menstruatie, maar ik neem hem inderdaad met een grote korrel zout en houd er vooral in bij wanneer wat gebeurde) Er worden al een heleboel dingen benoemd waar ik nog niet aan gedacht had. Ik had er inderdaad overheen gekeken dat een bevrucht eitje nog wel verloren kan gaan enzo. En ik had geen idee dat de eileiders ook niet-open kunnen staan... Chocoladetaart, hartelijk bedankt voor je antwoord! Ik hoop dat ik niet inhalig overkom zo in mijn eerste ronde. Zoals ik al aangaf, vind ik de biologie interessant en wil ik graag begrijpen wat er gebeurt. Ik vind het onwijs naar dat het jullie nog niet wil lukken, en wens jullie een prachtig kindje toe!
Nee hoor, vind je zeker niet inhalig overkomen! Dit forum is juist om vragen te stellen . Dankjewel, lief van je! Hopelijk loopt het bij jullie allemaal wat soepeler. Succes met zwanger worden!
Heel begrijpelijk hoor dat het je bezig houdt en juist goed dat je bewust met je gezondheid bezig bent! Ik moet zeggen dat het ook erg lastig is om het los te laten terwijl je er de hele dag aan denkt
Ik begrijp het ook niet! Mijn vriend en ik zijn onverklaarbaar verminderd vruchtbaar verklaard. We zijn altijd fit en gezond geweest. We sporten graag. We eten al jaren biologisch en plantaardig, we roken niet, we drinken niet en we gebruiken geen drugs. We slikken vruchtbaarheidsbevorderende supplementen. Mijn eileiders zijn open en het zaad van mijn vriend is goed. Ik heb maand in maand uit prachtige eisprongen. We hebben goed getimede seks. We hebben ook al drie IUI's gehad. En nog ben ik niet zwanger. Buiten dat hebben we al bijna tien jaar een stabiele relatie, allebei een geweldig leuke baan met een goed inkomen, een koophuis in een fijne buurt, en al met al een gelukkig en fijn leven. Soms doe je alles 'goed' en moet je drie jaar wachten. En sommige vrouwen worden zwanger van een tik op hun kont. Wat ik hiermee wil zeggen: zwanger worden is vooral een kwestie van héél erg veel geluk hebben. Ik ben ook door schade en schande wijs geworden, hoor! Ik dacht altijd: eicel + zaadcel = baby. Maar het is totale willekeur wie er zwanger wordt en wie niet. Ik ben wel van mening dat je het beste zo gezond mogelijk kunt leven, omdat dat niet alleen voor een potentiële baby maar vooral ook voor jezelf belangrijk is, maar op het zwanger worden zelf heb je verder geen invloed. Nul. Geniet lekker van jullie seks, en ik hoop dat het snel raak mag zijn!
Ja ik wil het al heel lang en nu hebben we het besluit samen genomen, dus ik heb nu wel zo'n opgelucht gevoel dat ik mezelf nu erin mag onderdompelen. Ik vind ook wel dat we onze kansen zeker deze 1e ronde zo optimaal mogelijk moeten maken, we willen het ten slotte toch.... maar het moet niet ons leven gaan beheersen. Maar die spanning van die eerste ronde joh! Af en toe kijken we elkaar aan "stel je voor dat het lukt, dan krijgen we een baby!"
Hi Nizzie, Zie jouw post nu pas. Door wat je vertelt over jullie levensstijl, klinkt het inderdaad onverklaarbaar dat het niet lukt. En dan ook al 3 iui's. Wat naar voor jullie! Weet jij of er onderzoek naar gedaan wordt/is? In algemene zin (naar jullie persoonlijk vragen zou wel erg brutaal zijn! Ik wens jullie snel een gezonde zwangerschap toe!
Het meeste is al gezegd geworden, maar ik wil er nog eentje aan toevoegen waarom het evt niet zou lukken. Dit werd mij gezegd nadat ik en mijn man voor vruchtbaarheidsonderzoeken geweest waren en daar niks uit was gekomen. De gyn zei dat het soms “de combinatie van die man met die vrouw” is. Daarmee bedoelde ze dat er stellen zijn die jaren proberen, alle behandelingen gehad hebben en met lege handen staan, als ze dan uit elkaar gaan lukt het met een nieuwe partner wel om gewoon zwanger te raken. De natuur heeft een raar gevoel voor humor, om het beestje maar een naam te geven. Succes en hopelijk snel zwanger
Het werd me pas echt een beetje duidelijk toen we voor ivf doorgingen. Heel veel follikels groeien er dan. Maar in niet elke follikel zit ook een eitje. Dat kan dus volgens mij ook gebeuren in een natuurlijk cyclus. Wel een eisprong, follikel springt, maar dan zonder eitje. Vervolgens worden lang niet alle eitjes bevrucht. En dat terwijl 100% zeker is dat er sperma bij komt. Van de overgebleven bevruchte eitjes sterven er ook weer een heleboel in een heel vroeg stadium. Van alle goed bevruchte eitjes die dan nog overblijven groeit slechts +-25% uit tot een zwangerschap. Dit principe gebeurd ook tijdens je cyclus. Alleen heb je dan dus maar 1 eitje die meedoet. Hou daar het bovenstaande tegenaan en dan vind ik het helemaal niet gek meer dat het een jaar kan duren. Sterker nog dan vind ik het opeens heel knap dat de meeste toch vrij snel zwanger raken. En dan heb ik het nog niet eens gehad over alles aan verminderde vruchtbaarheid wat ook nog mee zou kunnen spelen.
Buiten dit allemaal denk ik dat het psychisch aspect ook niet onderschat moet worden ! Stress bijvoorbeeld doen enorm veel met je hormoonhuishouding.
Zeker, maar dan heb je wel heel veel stress nodig. Ik vond dit altijd een behoorlijke dooddoener. In de tijd dat wij "gewoon" probeerden had ik bijv. Aanzienlijk minder stress dan tijdens mn drie icsi behandelingen. Icsi 3 was het toppunt. En toch, raakte ik toen zwanger. Ik geloof er ook niet in dat mijn man compleet onvruchtbaar werd van stress. Ten eerste is die man niet gestresst te krijgen, en ten tweede fluctueerde het nooit in samenstelling in verhouding tot meer of minder spanning. Zn sperma werd wel ietsje beter toen ik ons leven omgooide qua voeding. En geloof me dat hij met icsi 3 ook gestresster was dan ooit te voren
Er is me wel eens verteld dat of de bevruchting goed gaat per ronde ook een 50/50 kans is. Voorheen was ik ook overtuigd dat juiste moment + beide vruchtbaar = zwanger. precieze cijfers durf ik je niet te zeggen want heb geen wetenschappelijk onderzoek gelezen. Succes met deze spannende periode!
Oh ik ben het absoluut met je eens hoor! Maar het KAN wel een grote rol spelen. Er zijn zelfs mensen die psychisch zo in de knoop zitten dat ze (deels)verlamd zijn. Je hersenen kunnen je zo voor de gek houden soms.