Verzoek duidelijke uitleg ovulatietesten

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door Renske6, 17 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Renske6

Renske6 Niet meer actief

Hoi allemaal.
    Sorry dat ik heel brutaal hier een nieuw onderwerp voor aanmaak, maar ik heb echt ff hulp nodig. Wie wil mij een bericht, desnoods privé-bericht, sturen met de uitleg van ovulatietesten en temperaturen?
    Het is vandaag de eerste dag van mijn ongesteldheid.
    Wanneer moet ik beginnen en waarmee?

Ik had al wel gehoord dat ik het beste ovulatietesten in combinatie met temperaturen kon doen?!
    Als dit bericht weer verwijderd wordt, snap ik dat... Maar ik heb in ieder geval mijn hulpkreet gedaan.
    Ik ben nog niet zo goed in die specifieke afkortingen, dus jip en janneke taal zou fijn zijn :)
    Alvast bedankt.

2. buikje2

buikje2 Actief lid

30 mei 2014
    144
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vanaf dag 6 ongeveer beginnen. Als ze donkerder worden overstappen op clearblue digital met smiley. Voordeel van de digitale vind ik dat het 100 % duidelijk is. Maar ze zijn erg duur. Dus zou ik pas gebruiken als de streepjes donker worden.

3. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ik begin altijd vanaf dag 8 ongeveer.
    Een ovulatietest is pas positief op het moment dat de teststreep net zo donker (of donkerder) is dan controlestreep. Clear Blue met smiley is echt niet nodig. Wel makkelijker af te lezen maar zeker geen must!! Zijn erg duur!
    Na een positieve test springt je eitje binnen 24/48 uur.
    Test 2 keer per dag (niet met de eerste ochtendurine!!) zodat je je piek niet kunt missen!

4. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

12 mrt 2014
    1.035
    5
    38
    NULL
    NULL
    Heb je enig idee hoe lang je cyclus is? Want dat bepaalt op welke dag je moet beginnen met testen.

Ik heb cb digitaal met smiley gebruikt en dat beviel heel goed, maar is idd wel duur.

Temperaturen vond ik niks, en helpt ook alleen voor het achteraf opsporen van je eisprong: als je temperatuur omhoog gaat, weet je dat ie geweest is. Dus voor gericht aan de slag voor een baby zijn testen het beste.... Temperaturen kan je na enkele cycli wel inzicht geven en, als je regelmatig o gesteld bent, ook wel helpen bij voorspellen eisprong.

Maar nog 1 tip/opmerking als ik zo vrij mag zijn: ik zie dat je pas 23 bent en voor het eerst gaat proberen. Wil je niet liever een paar maandjes proberen zonder alle "gedoe"? Het testen gaf mij duidelijkheid, maar ook stress. De maand dat wij het hadden "opgegeven" en ik aan medicijnen zou beginnen (ivm pcos - als je zelf geen goede /maar af en toe eisprongg hebt is dat kort gezegd) was ik zwanger... "Loslaten" is een enorm cliché en ik werd ook erg geïrriteerd als mensen me die tip gaven (alsof je het "te graag" wilt!) maar toch.... Je bent nog zo jong, geniet van het proberen...! :)

Uiteraard is het totaal je eigen zaak en ken ik je verdere situatie niet, dus als je zelf testen etc fijner vindt, go for it...!

Veel succes en plezier ook vooral :)

5. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.018
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    tempen:
    elke dag (vanaf dag 1 ongi) je temp opnemen VOOR je je bed uit komt en elke dag op hetzelfde tijdstip (dus evt wekker zetten).
    De temp neem je rectaal op (dus niet oraal ofzo ivm nauwkeurigheid wat verreist is).
    De dagen voor je eispring zal je zien dat je temp "laag" is (bij mij rond 36.4).
    Soms krijg je op de dag van je eisprong een dipje naar beneden maar dat hoeft niet (ik krijg ze niet).
    Na de eisprong zal je temp met minimaal 0,2 graden gaan stijgen. Dit moet zich minimaal 3 dagen aanhouden en dan is je eisprong vaak de dag voor de eerste stijging hebben plaaysgevonden (bij mij stijgt hij naar 36.6-36.7 en schiet verder door naar 37.0).
    Op de dag dat je ongesteld gaat worden (bij mij na 10-11 dagen na ei) zakt je temp weer terug naar de waarde voor je eisprong.
    Ben je zwanger dan blijft je temp wel hoog (zoals na ei).
    Tempen meet dus je eisprong achteraf.

Ovulatietesten:
    Afhankelijk van je cyclusduur begin je hier vaak mee rond dag 10 (ik op dag 12 ivm eisprong vaak op dag 16).
    Er zal bijna altijd een 2e streep te zien zijn, maar zolang hij niet net zo donker is als dr controlestreep is de test nog negatief.
    Als jr ziet dat hij al vrij donker is, kan je 2x per dag gaan testen.
    Zodra de LH hormoon piek het hoogsye is zal je teststreep even donker of dnkerder zijn dan de controlestreep. Je spreekt dan van een positieve test en vanaf dan ben je vruchtbaar. Je ei springt dan 24-48 na dr eerste positieve test. (dat kan je dan later weer terugzien in je temp).
    Na de positieve test zal je zien dat hij weer lichter wordt omdat je LH piek voorbij is.

Hopelijk genoeg info ;)
    oja: DPO is days past ovulation (aantal dagen na eisprong)
    LF is Lutuale Fase, de fast tussen ei en ongi (mijn lf is ong. 10-11 dagen).
    Basale temp is je temp voor je eisprong (bij mij dus 36.4).

Nog een tip: test niet met ochtendurine maar middag of avond urine.
    En schrijf al je tempen dagelijks op (of vul in in een tempcurve op fertility friend) zodat je mooi het verloop kan zien.

6. Jla80

Jla80 Bekend lid

28 feb 2014
    780
    1
    16
    Heb dit alles ook gedaan 11 maanden lang! Deze ronde besloten het niet te doen, en had eergisteren een positieve test in handen.

Maar ja, als een arts je het heeft aangeraden moet je het vooral doen. Maar ik werd er meer gespannen van dan normaal. Succes iig

7. Renske6

Renske6 Niet meer actief

Allemaal heel erg bedankt voor jullie berichtjes. Ik ga me er in verdiepen, dankzij jullie hulp snap ik het nu! :)
    Groetjes!

8. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Anders zie de bijsluiter :D

Deel Deze Pagina