Ovulatietesten: geven rust of nog meer stress?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Dot, 10 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Begin nu te twijfelen, nu ik vorige maand 4 dagen vruchtbaar slijm had en een week steekjes in mijn zij.
    Kwam geen wijs uit mijn lichaam meer.
    Ik wilde eerst geen ovulatietesten gebruiken omdat je er zo ontzettend mee bezig bent dan.
    Maar dat was ik afgelopen maand toch al, terwijl ik nog geen ovuatietest gebruikte.

Wat zijn de ervaringen?
    -Geven de ovu-testen rust, omdat je weet wanneer je moet vrijen of levert het nog meer stress op door het getest elke dag en het vinden van je ei, als je dat al vindt?
    -Wanneer zijn jullie die ovulatietesten gaan gebruiken?
    Meteen toen de wens er was of pas later toen het niet zo goed lukte?

2. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Hey Dot,

Persoonlijk vind ik dat ovulatietesten juist meer rust geven.
    De 2e maand dat wij zonder voorbehoedsmiddelen gingen vrijen maakte ik me erge zorgen over of ik wel een eisprong zou hebben omdat ik 14 jaar de pil heb geslikt. Een vriendin vertelde toen dat je dmv ovulatietesten kon kijken of je een eisprong had.
    Ik was enorm opgelucht toen ik een positieve test had.

Deze maand is ronde 6 voor ons en heb ik weer ovulatietesten gebruikt omdat ik vorige maand ineens een afwijkende cyclus had.
    Omdat mijn cyclus 28 dagen is (normaal gezien) begin ik op dag 10 met testen. In de bijsluiter ervan staat precies op welke dag je moet beginnen bij welke cyclus.

Volgende maand denk ik echter dat ik geen testen ga gebruiken omdat we dan in ronde 7 zitten en we dan om de dag gaan vrijen.

Als je testen gaat gebruiken zou ik nooit die van het kruidvat kopen. die zijn niet betrouwbaar en geven rare resultaten.
    Succes ermee!

3. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0

4. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Je hoort veel dat de bevruchting een paar dagen voor de eisprong was. Volgens mij is het zo dat je 4 dagen voor je eisprong al verhoogd vruchtbaar bent.

Een ovulatietest pikt alleen de LH piek op in je urine. Dat is het moment dat je op je vruchtbaarst bent die maand maar dat wil dus niet zeggen dat je andere dagen niet vruchtbaar bent.
    Als je dus al op bv dag 5 begint met testen krijg je geen positieve test omdat je nog geen lh piek hebt, maar dat wil dus niet zeggen dat je op dat moment niet zwanger kunt raken.

5. puckie

puckie Lid

12 jan 2011
    55
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Dot,

Ik ben ovutesten gaan gebruiken in ronde 6. Wilde gewoon weten, wanneer mijn eisprong is.
    Het gaf me meer rust, want ik wist precies wanneer ik vruchtbaar was. We hadden al 2 maanden geprobeerd om tijdens de vruchtbare dagen om de dag te klussen, maar daar was ik een beetje klaar mee. Vandaar de ovutesten.
    Ik had ze van zwanger en kids, deed ze om 19.00 -19.30 uur 's avonds en vond ze heel duidelijk.
    Succes ermee!

Groetjes

6. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Inderdaad dat om de dag klussen is ook zo geforceerd...

Hoeft de urine niet erg geconcentreerd te zijn?

P.s. Ben je 1 dag overtijd? Dan hebben ze misschien gewerkt!

7. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Maar ik begrijp niet hoe dat kan, het eitje moet toch gesprongen zijn?
    Was het die maand dan per ongeluk een hele vroege eisprong?

8. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Da's een goeie! Dat weet ik ook niet precies maar als je op het forum leest zie je regelmatig voorbij komen dat meiden schrijven dat ze 3 dagen voor de eisprong zwanger zijn geworden.
    Misschien dat de zaadjes dan al bij het eitje zijn. volgens mij is het namelijk niet zo dat je niet bevrucht kan worden als je ei nog niet is gesprongen. het is een soort kader waarin je het meest vruchtbaar bent en zodra je ei is gesprongen is de kans bijna 0 om die maand nog zwanger te worden.

9. PeTera

PeTera Actief lid

11 mei 2010
    318
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Helaas kun je met een ovulatietest niet zien of je een eisprong hebt gehad ;(
    Dan kun je alleen zien aan de verhoging van je temperatuur ! Deze moet een paar dagen stijgen na je ovulatie, je weet het dan ook pas na je ovulatie ...
    Met een ovulatietest bepaal je je vruchtbare dagen, oftwel de stijging van je LH.

Groetjes

10. puckie

puckie Lid

12 jan 2011
    55
    0
    0
    NULL
    NULL

Ik hield rekening met het drinken, 's middags niet overdreven veel en vanaf 17.00 even niet meer.

En ik ben afgelopen maandag ongi geworden, dus nee, ze hebben helaas niet gewerkt..... Maar even goed gaf het me wel rust.

Succes!

11. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Uitspraak van mijn huisarts:' met ovu testen of tempen probeer je controle te krijgen over iets waar je geen controle over kan krijgen.
    Bezorgt echt veel stress, ik stuur je liever door naar de gyn dan dat je dat allemaal uit de kast gaat halen'

12. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    naast het nut, de geruststelling e.d. van het gebruiken van een ovulatietest is het ook erg fijn om een keer een positieve test in handen te hebben! het is dan wel niet de test die je het allerliefst positief wil zien, maar geeft mij elke keer wel een goed gevoel :)

13. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    haha dat vind ik echt een goeie Kara!

14. Serephina83

Serephina83 Actief lid

3 jan 2011
    356
    1
    0
    Hoor een beetje dubbele info hier, dat je 0 kans hebt als je ei al gesprongen is... Je heb dan nog 24 de tijd om bevrucht te raken, dus een flinke kans als je de dag erna klust!
    Wat betreft de ovu-testen: ik ben er bij mijn eerste mee begonnen zodra ik gestopt was met de pil. Heb het 4 maanden gedaan, had een duidelijk piek iedere maand, om de dag geklust maar niet zwanger. Heb toen besloten om het een paar maanden niet te gebruiken, gaf me zoveel druk. Vond de sex ook een beetje gek, niet meer uit lust maar met een heel ander doel. De eerste maand zonder testen ben ik zwanger geraakt :D kan natuurlijk toeval zijn maar bij mij gaf het meer stress dan dat ik het fijn vond.
    Aan de andere kant kwam ik er toen wel achter dat ik mijn eisprong 10-11 dagen voor mijn volgende menstratie had, en niet zoals veel berekeningen zeggen 14 dagen ervoor. Dat was wel fijn om te weten :)

Nu voor een 2e bezig, doe bewust geen ovu-testen. We gaan het zien!

15. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    @mw21 je moet het van de optimistische kant blijven bekijken soms he ;)

16. Wherona

Wherona Fanatiek lid

11 feb 2010
    4.258
    0
    0
    Administratie werk
    Noord Holland
    mij geeft het meer rust, ik weet dan waar ik aan toe ben en wanneer ik mijn nod kan verwachten

17. spannendetijden

spannendetijden Fanatiek lid

9 jun 2008
    4.817
    830
    113
    medewerkster management ondersteuning ( en daarbij
    bij mn grote liefdes
    hoi hoi

wij zijn pas met ovu testen begonnen toen het na 8mnd niet was gelukt!
    bij mn eerste testen ben ik eerder begonnen...zo rond cd 8 en tot cd 15 ongeveer
    na 4 mnd wist ik ongeveer wel wanner ik mn ei had en testte toen tussen dag 12 en 17 (heb langere cyclus) en wij vree'en niet perse om de dag! meestal om de dag van de eerste test en dan 1 of 2 dagen later en dan volgende dag weer.
    t gaf ons wel rust omdat ik dan precies wist wanneer ik mn ei had zodat ik aan het eind niet met vragen liep wel niet wel niet omdat ik weer eens niet wist wanneer mn ei was!
    nu loop ik al een jaar in het ziekenhuis (ovu testen hebben nooit geholpen maar das bij ons logisch) en gebruik af en toe nog ovu testen! doordat ik in de mmm zit heb ik geen regelmaat meer. en omdat ik soms een rust maand tussendoor heb, gebruik ik de testen omdat ik dan wederom weer weet wanneer ik mn ongi moet verwachten! en JA,...dit geeft ontspanning/rust!!!
    nou moet ik trouwens toegeven,...als wij een ovu test hadden en geen zin hadden,..dan vreeen we niet!!! ondanks onze wens,..wilden we geen dwang voelen! ik/wij wouden genieten van t vrijen en t maken van een kindje! dus wist wel wanner ik mn ei had maar deed er niet altijd wat mee ;)

deze ronde hebben we niets gebruikt en baal dus ontzettend want weet dus niet wanneer ik mijn ongi kan verwachten! en vind dat heeeel vervelend!!!

nou meid,...heeeeel veel succes!

18. apie3

apie3 Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.815
    0
    0
    directeur aan huis
    Noord brabant
    Voor mij brengen ze idd geen rust! Deze maand positief getest. 2 dagen negatief, toen weer positief, en daarna weer negatief! Waarschijnlijk was de laatste positieve ook de enige die de "waarheid" vertelde! Ik weet nu dus eigenlijk ook niet waar ik aan toe ben. Ik heb nu nog een heleboel sicks..... Ga ze maar gebruiken de komende dagen, maar ik weet nu al dat als ze op zijn, er voorlopig geen meer komen hoor!
    Bij mij klopte dan overigens ook het vruchtbaar slijm niet met de eisprong zelf... Die kwam veel later.
    Groetjes!

19. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Wat een reacties! Leuk!
    Pffff nog steeds moeilijk!
    Het is een beetje 50/50 de reacties geloof ik.
    Ik denk toch dat ik nog even wacht met ovu-testen in huis halen, we zijn net begonnen met proberen vanaf januari.

20. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ik werd er juist rustiger van. Tuurlijk weet je dan precies wanneer je 'moet' klussen en dat is ooit minder spontaan maar anders denk ik dat ik veel langer in de twijfel zou zitten nu klussen of nu niet. Daarbij kun je zo mooi je LF in de gate houden en weet je wanneer je ongi moet worden.

Ik ben er in ronde 1 mee begonnen, ben ook nogal een controlfreak. ;).
    Ik gebruikte de sensitest dipsticks (zie fotoalbum). Heb er nog een stel te koop, als je wilt ;)

Deel Deze Pagina