Ovulatietesten: geven rust of nog meer stress?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Dot, 10 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet beslissen of ze het fijn vinden of niet. Sommige krijgen er juist wel rust door en anderen juist helemaal niet.
    Als je nog aan het twijfelen bent kan je ze altijd een maand gebruiken en kijken hoe je het gebruik ervan vind.
    Als je ze gaat kopen koop dan niet die van het kruidvat want daar teste ik 6 dagen positief mee en hoorde achteraf dat ze niet betrouwbaar zijn.

En als ik een tip mag geven ;) Kijk goed in de bijsluiter wanneer de test al positief is. Sommigen wachten tot er een een super duidelijke streep te zien is terwijl die niet bij iedereen hoeft te komen. Dan zit je dus maar te wachten en blijk je allang een positieve test gehad te hebben. Bij die van sensitest zit een kaartje waar ze dat op uitleggen en waar je duidelijk op kunt zien wanneer de test al positief is.

Heel veel succes!

2. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Wat is het verschil tussen dipsticks en die andere?

3. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Ik vind de testen zeker rust geven. Niet zozeer om wanneer te vrijen, maar vooral om je cyclus te kennen en dan vooral te weten wanneer je postitief op zwangerschap kunt testen.

Het steeds wachten op een menstruatie bij een onregelmatige cyclus vind ik heel vervelend. Het wachten op een ei alleen maar spannend, ik weet dan dat ik 12 dagen daarna ongesteld wordt (of hopelijk niet)

4. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik vind het gebruik ervan ook dubbel.
    Ik gebruik ze vanaf ronde 2 omdat mn 1e cyclus na stop pil erg lang was en mn ongi erg plots kwam opzetten. Dat wilde ik geen 2de keer en wilde graag ook weten wat mn cyclus ongeveer ging doen. 1e keer ovu testen liep op niets uit,ik had nieuwe sticks van matcare maar hier zat een fout in en dus klopte dus niet. Kreeg netjes nieuwe (goede kwaliteit) en deze nu gebruikt. Ik heb dus geen overduidelijke knal testen en heb er dus niets aan gehad. Weet het wel ongeveer omdat de sticks wel donkerder kleurde en nu weer bijna wit zijn maar werken zoals het hoort?Nee dus..Ik denk dat het persoonlijk is of je het wel of niets iets vind. Ik zou zeggen probeer het een maandje en werkt t niet/vind je het niets dan stop je ermee..
    Succes meis!

5. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Bij dipsticks vang je eerst urine op in een potje en daarna 'dip' je de stick 5 seconden in de urine.
    De andere testen zijn vaak midstreamtesten en die moet je tijdens het plassen een aantal seconden in je urinestraal houden.

Dat laatste heb ik 1x gebruikt maar dat is echt een giller. Je zit dan met je test tussen je benen en je moet goed richten anders pies je mis of je piest er teveel op :D

6. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    inderdaad, heel persoonlijk. Voor mij geeft het inderdaad rust. Weten wanneer we moeten/ mogen vrijen en vooral weten hoe je cyclus in elkaar zit.

Maar Dot, waarom probeer je het niet gewoon een maandje? Dan merk je het vanzelf. Vind je het niets, stop je dan toch gewoon weer.

Ik gebruik ook die van sensitest (ook lekker goedkoop). Ik dacht eerst ook dat ze bij mij niet positief werden, omdat ze niet donkerder werden dan de controlestreep, maar inmiddels weet ik dat dat niet heel veel uitmaakt. Dat papiertje met uitleg zit er pas sindskort bij (ik kreeg het eerder niet) en daarop wordt bevestigd wat ik zelf al had geconcludeerd. Je vergelijkt ze vooral ook met elkaar. Ik blijf na een positieve dus even doortesten om te zien wanneer het streepje weer verdwijnt. Bewaar ze ook zodat ik achteraf mooi kan zien welke het donkerste was en dus wanneer mijn ei was. Doordat ik ook temperatuur (zelfde verhaal, geeft mij juist rust) weet ik nu precies wanneer mijn ei is en wanneer ik ongesteld moet worden.
    Ze hebben bij sensitest sindskort nu ook een nieuw merk: babi die zijn gevoeliger. Ik heb ze besteld en vergeleken (2 tests gedaan) en die babi is inderdaad gevoeliger, voor mij prettig. Ga daar dus op overstappen.

@mw21: ik moet zeggen dat ik het absoluut niet met je dokter eens ben eerlijk gezegd. Je probeert niet je ei te controleren, alleen te weten wanneer het is. Wat je wel controleert is wanneer je seks hebt en dat is iets waar je (mag ik hopen!) zeker wél controle over hebt. Natuurlijk kun je er geen zwangerschap mee afdwingen. En meestal moet je voor een verwijzing een jaar wachten. Als je dan te horen krijgt: jammer, je klust gewoon al een jaar op de verkeerde tijd, ga nog maar een jaar proberen, zou ik best wel zuur zijn. En vind jij dan niet dat je op deze manier juist erg bezig bent ermee? (bijzonderheden bijhouden) Maar goed, het verschilt per persoon wat ie prettig vind.

7. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    @Dot en Petra: ik denk dat het hier gaat om een verkeerd gebruik van het woord bevruchting. Om bevrucht te worden moet het eitje namelijk absoluut gesprongen zijn! Maar ik denk dat ze met "2 dagen voor ei bevrucht" bedoelen dat ze 2 dagen voor het ei seks hebben gehad. Het zaad overleeft dan in je eileider nog enkele dagen. Als het ei dan springt, ligt het zaadje klaar en wordt het dan pas bevrucht. Maar het is dan wel gebeurd door 2 dagen voor de eisprong seks te hebben.
    Nadat je ei gesprongen is, leeft het nog 12-24 uur, daarna is je kans 0. Omdat je nooit precies weet hoe laat je ei springt/ gesprongen is (tenzij je het voelt), kun je nog wel zwanger worden door seks te hebben op de dag van/ na de eisprong. Het hangt er dan net vanaf hoeveel uur er tussen seks en ei zat. Je kans is wel kleiner, want het zaadje heeft ook nog een paar uur nodig voor hij bij het eitje is.

8. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Het gekke is dat ik een psychologische grens over moet stappen.
    Omdat het altijd (2x) wel snel gelukt is en als ik die testen bestel het gevoel krijg dat ik iets mankeer. Stom he?
    Maar ik denk dat het er wel van gaat komen die testen...;)

9. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    ja dat snap ik wel. Ik had dat ook met andere dingen (wij zijn naar de HA gegaan ivm zorgen).
    Maar misschien helpt het als je weet dat ovu testen niet echt iets is wat je gebruikt als het niet lukt hoor. Heel veel meiden gebruiken het direct en worden ook heel snel zwanger. Ik zie het niet heel anders als dat je anders bedenkt wanneer je ongesteld was en dan ongeveer 14 dagen later denkt je eisprong te hebben.

Maar denk dat je dus je eigen vraag heel duidleijk hebt beantwoord, het dus heel persoonlijk of het je stress geeft of niet. Persoonlijk denk ik door je activiteit op dit topic, dat je er al meer mee bezig bent dan als je het gewoon zou doen (o zou besluiten het definitief niet te doen).

Ik hou zelf niet zo heel erg van die mensen die zeggen: niet te veel mee bezig zijn. Dat is heel erg moeilijk (en geen testen gebruiken maakt dat voor mij iig niet anders) en impliceert ook een beetje dat als je er wel mee bezig bent en het niet lukt, het dus je eigen schuld is. Gek genoeg gaat iedereen dat hoe langer je bezig bent steeds meer roepen ;)

Ik denk persoonlijk dat je echt niet zo veel invloed kunt hebben op het zwanger worden door dit soort dingen. Zou dus gewoon lekker doen waar jij zin in hebt en waardoor jij je lekker voelt. Hoe dan ook is het iets spannends en je bent er gewoon mee bezig. Dus laat je niet te gek maken met dat soort dingen hoor!

10. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Het klopt, ik BEN er al heel veel mee bezig omdat de onzekerheid er is en ik steeds denk: zou dit nu de eisprong zijn en twee dagen later weer: of dit? Ik ga het denk ik wel proberen maar ik wacht nog heel even tot ik er aan toe ben.;)

11. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik vond het fijn. Ik gebruikte ze nog voor we gingen klussen, om te kijken of ik met bmi van 35 wel een eisprong had. Toen dat het geval bleek te zijn was ik gerustgesteld en ben ik gestopt ze te gebruiken.

12. ijskippetje

23 jan 2011
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sinds ik begonnen ben met ovutesten weet ik wanneer mijn ei is. Ik heb een regelmatige cyclus en nu al 3 maanden op dag 11 mijn ei gehad. Terwijl ik zelf dacht dat het later zou zijn. Dus met ovutesten kunnen we nu gerichter gaan klussen, dus je zou zeggen het meer rust geeft. Alleen mijn man denkt er anders over......het voelt voor hem meer als "moeten" en dat is soms wel lastig voor hem. Toch de druk die zich met dit meebrengt. Dus ik denk komende maand het maar weer eens zonder ovutesten ga doen en dan gewoon klussen als we er zin in hebben en niet omdat het op dat moment moet. .......

13. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Omdat mijn vorige cyclus heel kort en raar was, ben ik ze nu in ronde 2 gaan gebruiken...

Tot nu toe geven ze mij rust. Mijn man heeft geen moeite met "moeten", dus hebben we zo'n beetje elke/ om de dag gevreeën deze keer rond mijn ei... zelfs op de dag van de eerste negatieve test nog gedaan...

Nu is het een kwestie van afwachten.

14. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Same here!
    Dat is dan weer een nadeel van de ovulatietesten want je weet wanneer je eisprong is geweest en het wachten tussen je eisprong en je nod duurt gewoon veeeeeeeel te lang;)

15. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Tja... dat neem je dan weer op de koop toe!

Ik zie het bij mij als een goed teken dat mijn cyclus nu al langer is dan die van vorige maand.

16. Goofie

Goofie Fanatiek lid

23 jan 2011
    3.005
    1
    38
    NULL
    NULL
    Ik weet het even niet meer met die testen, ik zie wel een lijntje maar hij blijft lichter als de controle streep.
    Ik heb volgens mij gewoon een regelmatige cyclus en ook de pijntjes in mijn onderbuik en rug zijn aanwezig nu.
    Ik word dus op dit moment een beetje hyper van die ovutesten omdat ik nou niet zeker weet of het goed zit.
    Ben het hele weekend al aan het klussen en omdat ik vandaag weer niet een donker test streepje zag denk ik dat ik vanavond weer aan de slag moet.
    Nu ben ik gewoon een beetje bang dat ik helemaal niet vruchtbaar ben, of blijft het dan wit bij de test streep??
    Snap het echt niet, is er iemand die mij er wat over kan vertellen???

17. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Mijn vriend wel maar dan "MOET" het met de testen wel maar 1 of twee keer. De rest van de weken kun je weer doen wanneer je echt zin hebt.
    Vorige maand zat ik een week te stressen....;)

Deel Deze Pagina