Huisarts / doorverwijzing

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door leanne, 7 nov 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. leanne

    leanne Actief lid

    15 aug 2005
    149
    0
    0
    Vraagje: mijn cyclus is erg lang (vorige keer 44 dagen en de keer er voor 38 ). Nu heb ik het er met de HA over gehad. hij gaf aan dat wanneer ik in januari nog niet zwanger ben mijn hormonen "een schop onder hun reet moeten hebben" ;) Uiteraard ben ik een beetje aan het surfen geweest. Hierdoor vroeg me af of je automatisch naar de gyn. wordt doorverwezen of kan je HA zelf bijvoorbeeld Glomid voorschrijven.

    Hopelijk weet iemand dit!

    Groeten,

    Leanne
     
  2. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Ik geloof dat sommige huisartsen wel clomid kunnen voorschrijven.
    Maar ik denk dat je negen van de tien keer naar de gynaecoloog doorverwezen word.
    Er moet namelijk meestal een bloedonderzoek en een inwendig echo gedaan worden, zodat er meer duidelijkheid verkregen word, wat er nou precies aan de hand is met de hormonen.
    Eerder word er niet wat voorgeschreven.

    Ik heb zeld ook clomid geslikt, en heb die onderzoeken nl ook gedah.

    succes straks he!

    Groetjes
     
  3. Niet meer actief

    Ik las toevallig pas nog iets hierover op www.mijnbabycentrum.com

    Vraag titel: Clomid !
    Mijn vraag: ik ben al een aantal maanden gestopt met de pil maar tot nu toe heb ik nog geen natuurlijke cyclus. nu hebben 2 van mijn vriendinnen hetzelfde probleem gehad en kregen clomid voorgeschreven door hun huisarts, zij waren alle 2 binnen 3 maanden zwanger. ik heb mijn huisarts nu al diverse malen hierom gevraagt maar hij wil mij geen recept voorschrijven voor clomid omdat hij niet achter het product staat. wat kan ik nu nog doen ? kan ik ergens anders een recept vragen ?
    Antwoord: Eigenlijk ben ik het wel eens met de huisarts dat hij het je niet voorschrijft. Mijn redenen zijn trouwens wel wat genuanceerder. Allereerst ben je nog niet heel lang geleden met de pil gestopt. Het kan echt wel een poos duren voordat alles weer goed op gang komt, zeker wel 6-12 mnd. Clomid is een medicijn wat eirijping bevorderd, het kan echter ook tot overstimulatie lijden, wat een zeer ernstige complicatie is met soms ernstige gevolgen voor de vrouw. Bovendien is clomid lang niet voor iedere vrouw HET middel. Slechts bij vrouwen die problemen hebben met eirijping, het polycysteus ovarium syndroom, is het geindiceerd. Als laatste vind ik het eerlijk gezegd onverantwoord dat een huisarts een dergelijk middel voorschrijft. Dat hoort via de gynaecoloog te gaan. Deze zal eerst moeten beoordelen of er een indicatie is voor clomid, en als dat zo zou zijn dan zullen er in de eerste cycli dat je het medicijn gebruikt diverse echos gemaakt moeten worden. Dit om te beoordelen of de dosering voldoende of juist te veel of te weinig is. Ik ben het dus geheel eens met je huisarts. Helaas voor jou rest er niets anders dan afwachten. Als je 6 mnd na het stoppen nog niet 1 keer ongesteld bent geweest dan kan je wel een kuurtje van de huisarts krijgen om een ontrekkingsbloeding te krijgen, en mogelijk is het dan ook verstandig om een en ander eens na te laten kijken in het bloed. Overleg tzt maar eens met je huisarts. Groetjes Liesbeth
     
  4. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Clomid is een van de eerste medicatie die de gynaecoloog zou voorschrijven.
    Wanneer je bahandeld word door de gynaecoloog met clomid, dan sta je dus wel onder controle, maar het verschilt per ziekenhuis of je wel of geen echo's krijgt om te controleren of er sprake is van overstimulatie.
    Dit word bij veel ziekenhuizen ook wel alleen met een bloedonderzoek gedaan op dag 21 en 28 ( bij sommige ziekenhuizen soms maar met een bloedonderzoek op dag 21).

    Je word altijd behandeld met de laagste dosis van 50 mg, wanneer dit niet het gewenste resultaat heeft word het verhoogd naar 100 en maximaal 150 mg.

    Dit word indien nodig dus stapsgewijs opgebouwd.
    Wanneer de dosis van 150 mg niet het gewenste resultaat leverd, oftewel geen eisprong dan ben je Clomifeen resistent, en word er vaak begonnen met Pregnyl spuiten.
    Maar clomid word altijd als eerste gebruikt.

    Er zou sprake kunnen zijn van overstimulatie, die kansen zijn er wel, en ook een klein beetje groter zegt men, 12 %.
    Maar als je na gaat dat heel veel zwangerschappen begint met een tweeling, waar er vaak maar een van blijft leven, denk ik dat het risico net zo groot is als bij ieder ander.

    Dit is wat ik er over weet.
    Groetjes
     
  5. leanne

    leanne Actief lid

    15 aug 2005
    149
    0
    0
    Mekkie; ik weet niet of de tekst van jou af komt of van het internet... het is in ieder geval niet zo dat ik om bepaalde medicijnen heb gevraagd. Glomid is alleen en term die je in relatie tot zwanger worden vaak ziet. ik vroeg me alleen af of zoiets via de HA gaat of dat je altijd naar de Gyn. wordt doorverwezen. en inderdaad als het natuurlijk gaat is dat altijd beter.

    Jolanda; bedankt voor je antwoord.

    overigens is het zo ik blij ben dat mijn HA op deze manier op mijn vraag reageerde. hij had ook gewoon koud kunnen zeggen kom over een jaar maar terug....
    wanneer ik in januari naar de HA terug zou gaan zit ik op 8 maanden na het stoppen.
     

Deel Deze Pagina