Hoi dames, Ik heb even een vraagje. Mijn man gebruikt al jaren Ritalin (het heeft een andere naam maar dezelfde werkzame stof iig). Toen we een aantal maanden geleden bij de gyn terecht zijn gekomen ivm onze kinderwens, wist ze niet of dit invloed zou hebben op zijn zaad en dit zou ze voor ons opzoeken. Het zaadonderzoek van mijn man was prima en dat vond de gyn voldoende om te zeggen dat hij het door kan gebruiken. Ze heeft het verder (volgens mij) dus niet opgezocht. Heeft iemand ervaring met ritalin gebruik door de man? En moest hij stoppen met het gebruik daarvan? Kan het misschien toch nadelige gevolgen hebben voor onze kinderwens? Hoop dat iemand meer weet
Meis ik heb geen antwoord maar ander vraagje, wij zitten in ronde 19 em zie dat jullie ook al lang bezig zijn.. Waarom ga je niet naar de dokter? Of is alles goed bij jullie en laten ze jullie even aanmodderen? Zo noem ik het want na 18maanden geen zwangerschap lukt het vast de volgende 6 ook niet... Sterkte
Hoi meissie1001 Bedankt voor je reactie Wij zijn al onder behandeling bij de gyn, alle onderzoeken gehad (zaadonderzoek, cyclusanalyse, bloedonderzoek, HSG) en daar is niets uitgekomen. We mogen/moeten het nu zelf nog proberen tot februari 2015 en dan gaan we met IUI beginnen. We hebben de gyn destijds ook wel gevraagd naar de ritalin, maar ze heeft daar verder geen aandacht aan besteed omdat het zaadonderzoek prima in orde was en ze er daarom vanuit ging dat het geen invloed heeft. Nu ik me er wat meer in heb verdiept lees ik veel over onder andere DNA afwijkingen in het zaad waardoor een zwangerschap uitblijft, dit kunnen ze niet zien met het standaard zaadonderzoek. Dus vroeg me af of ritalin misschien toch iets met het zaad doet, anders dan aantallen/beweeglijkheid e.d. waar ze met het standaard onderzoek naar kijken.
Hoi Kniekie, Ik zit in dezelfde situatie als jij. even lang bezig, ook wachten tot ongeveer februari, ook onderzoeken gehad een man sindskort aan de Ritalin. Dus ik lees mee!
Wellicht handig om te vragen aan de arts die de medicatie voorschrijft aan je man? Hij/zij zit waarschijnlijk meer in de werking van ritalin....
Nou, het is voorgeschreven door de kinderarts, ongeveer 20 jaar geleden... Aangezien hij daar niet meer onder behandeling is, kunnen we het daar dus niet navragen. Nu ik dit zo typ besef ik me dat het best raar is dat hij medicijnen gebruikt zonder controle van een arts, maar hij heeft ze naar eigen mening wel nodig voor het werk en autorijden e.d., omdat anders zijn concentratievermogen zeer gering is.
Apotheker? Die is ook echt opgeleid op de werking van medicijnen. Alleen al om jezelf gerust te stellen...
20 jaar geleden? Ik zou heb sturen naar andere arts en opnieuw onderzoek naar wat hij heeft en nieuwe medecijn indien ook. In 20 jaar veel verandert! Uiteraad alle medecijnen zelfs ibuprofeen kan afwijking veroorzaken of afwijkende zaad waardoor je eicel het afstoot. Ik zou niets gebruiken of als niet kan overnieuw he man laten beoordelen in zk
Vandaag de apotheker gevraagd en er blijkt niets over bekend te zijn. Is nooit onderzoek naar gedaan.
Bizar joh... wat was t advies? Wel of niet gebruiken. Bestond er niet iets (soortg gelijk medicijn) waar dit wel bekend is? Zou dan toch eens verder vragen want binnen 20 jaar is er veel veranderd op dat gebied....
Ik gebruikte zelf concerta, ik moest daar mee stoppen als we een kinderwens hadden. Ik ben er toen mee gestopt. Dit omdat de stoffen die er in zitten schadelijk zijn. Zou dat voor een man met ritalin dan ook niet gelden.. Vraag ik me af?
Hij mag het gewoon doorgebruiken... Voor vrouwen is wel het advies om te stoppen bij kinderwens, voor mannen blijkbaar niet.
Ik weet niet hoe het bij mannen zit, maar als het zaadonderzoek goed is, lijkt het mij in orde. Ik gebruikte zelf methylfenidaat (ritalin) toen ik zwanger werd. Inmiddels wel mee gestopt, omdat ik geen eventuele risico's voor de baby wil lopen. Er zijn vrouwen die het tijdens de zwangerschap blijven gebruiken. Ik zou toch nog eens aan de gynaecoloog vragen of ze het wil navragen bij de psychiater in het ziekenhuis die soortgelijke medicatie voorschrijft. Succes!