Hoe ga ik dit vertellen?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by SharonR, Mar 19, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SharonR

SharonR Actief lid

Jan 17, 2012
    468
    0
    0
    Hallo!
    Ik ben de afgelopen weken druk bezig geweest met het vinden van een baan. Inmiddels ben ik zeventien weken zwanger en ben ik nu ongeveer twee weken aan het werk. De baan is leuk en mijn collega's zijn hartstikke aardig.

Ik heb alleen nog niet verteld dat ik zwanger ben, uit angst niet aangenomen te worden of er meteen weer uit te vliegen.

Lang heb ik erover nagedacht en ik heb toch besloten om het nieuws morgen voorzichtig te gaan vertellen aan mijn bazin. Ik weet al sinds week vijf dat ik zwanger ben, maar ik wilde het nog even geheim houden aangezien je als zwangere vrouw niet bepaald snel aan werk komt. Ik ben alleen zó zenuwachtig en bang voor de reactie!

Al sinds ik aangenomen ben loop ik te ijsberen over hoe ik het moet gaan vertellen. Moet ik zeggen dat ik het al heel lang weet? Ik denk dat ik daar maar niet al teveel over ga zeggen.. Ik wil namelijk ook niet dat ze mij gaat verwijten dat ik het nu pas vertel....

Ze kan natuurlijk positief zijn, maar de kans dat hier niet zo goed op gereageerd wordt is nog groter. Ik zit natuurlijk nog in mijn proeftijd, maar uitstellen heeft geen zin. Na mijn proeftijd is mijn contract namelijk maandelijks ontbindbaar. Lang uitstellen kan ook niet meer, want mijn buik groeit. Als ik het niet vertel en ze zien het, zal me dat ook niet in dank afgenomen worden. Open kaart spelen dus en hopen op een positief resultaat..

Ik hoop echt dat het allemaal goed komt.

2. surf

surf VIP lid

May 21, 2007
    14,595
    1
    36
    Noord-Holland
    Succes!

3. mich87

mich87 Bekend lid

Nov 7, 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Succes! Ik hoor vaak van mensen dat hun werkgever in zo'n situatie verrassend positief reageert. Hoop dat het voor jou ook het geval is! En laten we eerlijk zijn...hoeveel weken is het zwangerschapsverlof in Nederland nou eenmaal... stelt hier niet zoveel voor, voor ze het weten ben je weer terug :)
    In tegenstelling tot Duitsland, waar je maar liefst 1 jaar met verlof mag...
    Succes met vertellen! Zou het zo snel mogelijk doen, ben jij van die last af.

4. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Succes.. Ik zit in het zelfde schuitje net als jij. Ik ben net aangenomen en heb maand proef. Ik ben van plan om het na mijn proef maand te vertellen en dan ben ik 15 weken. Ik ben ook bang dat ze mij in de proefmaand naar buiten gooien. Ik ben erg benieuwd hoe jou bazin gerageerd.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,552
    527
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee in Duitsland is het verlof (Mutterschutz) ook maar 14 weken hoor, ittt NL waar het 16 is.
    Het verlof waar je over spreekt is "Elternzeit" oftewel ouderschapsverlof! Vergelijkbare regelgeving als in NL, maar het wordt wel beter betaald! 60/67% van je maandloon wordt doorbetaald gedurende een jaar, wanneer je samen met je partner elternzeit neemt dan is het max 14 maanden.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,552
    527
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hoe bedoel je dat je contract maandelijks ontbindbaar is? Of bedoel je daarmee te zeggen dat er gewoon een maand opzegtermijn is?

7. mnonc

mnonc Fanatiek lid

Mar 9, 2012
    2,589
    0
    0
    Ik ben ook net bij een nieuwe werkgever aan het werk. En erachter gekomen dat ik geen proeftijd heb. Ook zij weten niet dat ik zwanger ben en ik weet het al vanaf week 3. Ik ga denk ik doen alsof ik er net achtergekomen ben en ikzelf geschokt ben. Ik ben de jongste daar dus ik mag al het zware werk doen (horeca).

8. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Wat je zelf ook al zegt niet te veel er over vertellen zeggen dat je zwanger bent en dan zie je wel hoe ze reageert.

Hopelijk valt het heel erg mee.

Succes ermee

9. Jaydee

Jaydee Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    1,162
    0
    36
    He vervelend dat je er zo tegen op ziet. Hoe is het gegaan?

10. Guapetona

Guapetona Fanatiek lid

Mar 13, 2008
    1,097
    0
    36
    therapeut
    zuidholland
    Ik vraag mij af of het helemaal nog niet zichtbaar is dan?
    Met 17 weken kan je het meestal toch al wel goed zien?
    Hoe lang denk je zelf dat je het verborgen zou kunnen houden?

Ik hoop dat je een goed gesprek hebt gehad, mijn ervaring is dat de meeste werkgevers positief reageren. Ze zijn er namelijk voor verzekerd, dus meestal levert het geen extra kosten op voor de werkgever...

11. Cjb

Cjb Actief lid

Nov 26, 2011
    209
    0
    0
    Hee Sharonr,

Ik zit zelf ook idd in zo'n soort situatie heb ook net een topic geopend en ben heel benieuwd hoe jou bazin gereageerd heeft. Wat voor werk doe je?

Liefs,..

12. SharonR

SharonR Actief lid

Jan 17, 2012
    468
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties.
    Het is wel zichtbaar, maar met de juiste kleding valt het nog goed te verbergen. Ik ben gestopt met studeren vanwege de zwangerschap en momenteel sta ik in een kledingwinkel. Ik ben dus bang dat ze daar geen zwangere vrouw willen...

Ik heb nog steeds geen gesprek gehad, want mijn bazin is er al twee dagen niet. (verhinderd)

Morgen is ze er en dan kan ik het eindelijk kwijt. Ik hou jullie op de hoogte..

13. SharonR

SharonR Actief lid

Jan 17, 2012
    468
    0
    0

Hoe is het gegaan bij jou??

14. Laurie

Laurie Fanatiek lid

Feb 29, 2008
    2,188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Je zegt dat je open kaart gaat spelen, maar daarvoor is het te laat. Open kaart was het geweest als je het voordien had gezegd.

Wat voor contract heb je die maandelijks opzegbaar is? ik ken geen enkele constructie (behalve dan een oproepcontract) die maandelijks kan worden beeindigd.

15. SharonR

SharonR Actief lid

Jan 17, 2012
    468
    0
    0
    Nou, wat een gesprek..
    Ik heb vol zenuwen verteld dat ik zwanger ben en ook eerlijk gezegd dat ik ook erg bang was mijn baan te verliezen. In eerste instantie werd er heel positief en begripvol gereageerd en vreesde ik niet meer voor mijn baan. Een goede afloop dacht ik.

Dus niet.. Vervolgens heb ik te horen gekregen dat de beslissing niet binnen ons filiaal lag, maar het hoofdkantoor moest beslissen.
    Ik werk maar parttime en ik dacht ook niet dat het een groot probleem zou zijn na de positieve reacties en ik heb zelfs als alternatief voorgesteld om te werken tot aan mijn verlof, zodat ik wat ik nu verdien in ieder geval nog kan sparen voor de baby.
    De belissing is vervolgens genomen door een vrouw uit het hoofdkantoor die mij niet persoonlijk kent en mij ook nog nooit aan het werk gezien heeft. Ik kan dus alsnog vertrekken na mijn proeftijd.

Eerlijkheid wordt helaas niet altijd beloond..

16. SharonR

SharonR Actief lid

Jan 17, 2012
    468
    0
    0

Ik vind het wel open kaart spelen. Er is bijna geen enkele werkgever die een werknemer aanneemt als zij zegt zwanger te zijn. Ik wilde dat ze me eerst leerden kennen en wanneer ik het moment daar vond heb ik besloten het mede te delen. Als je mijn vorige post leest zal je ook zien dat beide geen enkele zin gehad hebben. Ik was er hoe dan ook uitgegooid. En inderdaad, het was parttime, als oproepkracht. Anders was er geen werk en geld verdienen is toch nodig. Vooral als je net met je studie gestopt bent.

17. Guapetona

Guapetona Fanatiek lid

Mar 13, 2008
    1,097
    0
    36
    therapeut
    zuidholland
    Sharon, ik ben het met je eens.

Ik denk dat je er op zich goed aan hebt gedaan om eerst te laten zien wat je kan, en daarna het te vertellen. Overigens ben je volgens de wet helemaal niet verplicht het te vertellen aan je werkgever tot 3 maanden voor je uitgerekende datum!

Ik wens je een goede zwangerschap toe en veel succes met het vinden van ander werk!

18. Laurie

Laurie Fanatiek lid

Feb 29, 2008
    2,188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Sharon ik werk zelfs al personeelsfunctionaris en in die rol ook verantwoordelijk voor werving en selectie. Wij nemen zeker medewerkers aan die zwanger zijn. Medewerkers die het pas na de proeftijd vertellen gaan er bij ons zodra het kan ook weer uit, dat zijn geen medewerkers die we kunnen vertrouwen maar medewerkers die alleen aan hun eigen belang denken. Daar hebben we niets aan.

Zo zal iedere werkgever er anders tegen aan kijken, dat realiseer ik me. Vind het spijtig voor je dat het niet goed heeft uitgepakt. Helaas weet je in dergelijke situaties pas achteraf of je de goede belissing hebt genomen of niet.

19. Me2

Me2 VIP lid

May 30, 2006
    6,888
    0
    36
    Helemaal mee eens. Pas achteraf vertellen = gebrek aan vertrouwen. Openkaart bij de sollicitatie wordt beloond.
    Ik ben arbeidsrecht advocaat en ik zie dit bijna wekelijks in mijn praktijk.

@TS: ik wens je hoe dan ook veel succes en hopelijk vind je elders nog een baan voor de periode tot je verlof!

20. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Wat balen zeg die beslissing!! Het komt idd helaas vaak voor dat je er gewoon uitgegooid wordt, is te moeilijk en kost ze te veel geld.
    Vooral in functies waar ze (niet lullig bedoeld) keuze genoeg hebben. Dan is het al gauw lastig als je zwanger bent of iets anders hebt waardoor je vaak uit zou kunnen vallen (migraine bijv.).

Ik zou ook zeker niet altijd aanraden om meteen open kaart te spelen bij een sollicitatie. Je bent wettelijk niet verplicht om het te vertellen tot 3 maanden voor je uitgerekende datum geloof ik. Uiteraard doe je het vaak veel eerder en valt t ook niet meer te ontkennen op een gegeven moment, maar niemand verplicht jou om met een bepaald aantal weken het te vertellen, vooral niet als je midden in een proefperiode zit. Stel dat je hiervoor 5 miskramen hebt gehad, moet je dan perse met een aantal weken gaan vertellen dat je zwanger bent, terwijl je nog steeds bang bent dat het misgaat? Het is aan jou wanneer je het vertelt en het hoeft echt niet altijd meteen in je proeftijd of bij het sollicitatiegesprek te zijn.

Ik vind dat je het goed hebt aangepakt, zoals iemand al zei: eerst laten zien wat je kunt en daarna alsnog vertellen.
    Heel jammer! Heb je recht op ww?

Share This Page