groeiachterstand ..

Discussion in 'Gezondheid' started by natascha25, Nov 8, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. natascha25

natascha25 Bekend lid

Nov 1, 2005
    732
    0
    0
    Hi

Wie heeft er ervaring met een groeiachterstand van de kleine.

Ik lag steeds voor met de echo en vanf week 27 loop ik twee weken achter. 2 weken later heb ik weer een echo gehad en de kleine groeit op de onderste lijn mee. Bij de 27 weken echo was de dopplertest goed bij de tweede echo was ie iets minder maar ze kon ook niet super meten zei ze.

Hoe is het bij jullie verlopen? Is het nog goed gekomen?

Ik maak me erg ongerust en mijn gyn doet er nuchter over maar gaat nu wel bezorgder kijken.

Groetjes natas

2. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,200
    432
    83
    Female
    home sweet home
    Een collega van mij heeft dat gehad en haar kindje werd toen eerder gehaald met 36wkn omdat de baby buiten de baarmoeder beter zou groeien, maar zij had ook weinig vruchtwater.

Ik denk dat het bij iedereen anders is en als je gyn zegt geen zorgen dan ook niet doen zij weten het wel hoor! Ik hoop dat alles goed blijft gaan.

3. Angel24

Angel24 Actief lid

Feb 1, 2009
    253
    0
    0
    Hoi,

Ik heb dat probleem ook maar de gynocoloog heeft gezegd dat ik mij geen zorgen hoeft te maken, ik krijg een klein baby als zij maar lekker gezond is.

Klein baby groeien echt heel snel, je bent 27 weken zwanger je hebt nog lang tijd dat de baby lekker gaat groeien.

Ik ben al bijna 37 weken zwanger en baby weegt ongeveer schatting 2350 gram en ik heb een klein buik zelf ben ik 1.63 mijn mannetje is 1.76 dus ze vinden het normaal dat ik een klein baby krijg omdat ik zelf klein ben :)

Maak je geen zorgen het komt allemaal hopelijk goed,

Groetjes,

ANGEL24

4. natascha25

natascha25 Bekend lid

Nov 1, 2005
    732
    0
    0
    Ik ben nu 30 weken zwanger. Ik heb mijzelf wel voorgenomen om toch maar met 6 weken met verlof te gaan. De bedoeling was 4 weken. Misschien doet rust toch wonderen. Kom ik nu niet echt aan toe.

Morgen heb ik weer een ctg scan en vrijdag echo kijken hoe onze kleine het doet. Ik maak me geen zorgen over een kleine baby maar meer over de conditie ervan. Aangezien de navelstreng toch neit helemaal optimaal werkt. Kan dat weer bij trekken of kan het alleen maar achteruit gaan? Ik heb gelukkig wel genoeg vruchtwater. Dat schijnt ook een hoop te schelen.

Nou ik ga maar weer verder aan de babykamer voor eht geval dat ...

groetjes natas

5. linde90

linde90 Niet meer actief

ik had ook een kleine baby tot 34 weken, was veel te druk met werk en alles , Sinds mijn verlof heeft de kleine een flinke groeispurt gehad, en is nu lekker gemiddeld.! RUST DOET WONDEREN!

6. linda84

linda84 Fanatiek lid

Sep 3, 2006
    4,383
    36
    48
    Mijn kleine liep bij de vorige controles een week voor op groei. Nu ben ik dinsdag geweest. De vk vond mijn buik wat kleine en ze schatte de kleine ook rond de 30 weken zwangerschap. Opeens 2 weken korter dus. Nu heb ik maandag een groeiecho. Ben erg benieuwd. Ook heeft de kleine maar 1 slagader in de navelstreng dus extra spannend of hij nog wel goed blijft groeien.

7. natascha25

natascha25 Bekend lid

Nov 1, 2005
    732
    0
    0
    Vandaag weer echo gehad en de kleine blijft klein maar groeit wel lekker mee op de onderste lijn. Navelsreng en vruchtwater is goed dus hoef me geen zorgen te maken. Als ik twee weken over tijd ben heb ik een normaal kindje hihi. Misschien schiet ik straks wel uit wanneer het weer rustiger is. Over twee weken weer een echo ben benieuwd

groetjes natas

8. Lauraa98

Lauraa98 Bekend lid

Aug 25, 2008
    607
    8
    18
    #8 Lauraa98, Nov 15, 2009
    Last edited: Nov 15, 2009
    Ik heb een dochtertje en toen ik zwanger was had ze een groeiachterstand. (Dit heet Dysmatuur trouwens;) misschien kanje wat googlen)
    Bij mij waren alle echo's perfect en ze liep in het begin zelfs voor op de groei. Ook bij de pretecho met 25 weken was alles nog perfect in orde.
    Toen ik 37 weken was moest ik weer op controle bij de vk. Hartje geluisterd en dat was goed. Ze vond alleen mijn buikje nog zo klein en had niet het idee dat het nog echt groeide.
    Ik had veel voorweeën al en een paar dagen later kreeg ik een groeiecho. Ze hadden haar geschat op 2360 gram.
    In dat weekend werden de voorweeën regelmatiger en heftiger en voelde haar minder schoppen. Uiteindelijk heb ik de vk gebeld ze kwam kijken en stuurde me door naar het ziekenhuis want ik had al enige ontsluiting.
    Moest aan de CTG scan voor haar hartje en de weeën te meten.
    Ook hebben ze een echo gemaakt en daarop vonden ze de reden waarom ze zo klein was. Mijn placenta was niet goed meer en verkalkt , ze kreeg ook niet genoeg voedingsstoffen meer binnen.
    De volgende dag (38+1weken) ben ik om die redenen ingeleid. Ze was uiteindelijk 2455 gram en 48 cm. Een lang dun meisje was ze.

Ze heeft wel een maand in het ziekenhuis moeten blijven :( Het ging in het begin niet zo goed met haar. Ze slikte veel lucht in enz. dronk niet zelf maar via een slangetje en ze zag vaak geel.
    Maarja beter dat dan haar helemaal kwijt geweest.
    Op de couveuzekamer waar ze lag , lagen overigens ook kindjes die met 700 gram zijn geboren en waarbij het zelfs nog goed is gekomen. Dus zo heel erg was het bij haar gelukkig niet.
    Nu is ze een hele vrolijke dame van 6 maanden en er is niks waar je vanaf kan leiden dat ze een moeilijk start en een groeiachterstand had. Ze is kwa lengte zelfs iets langer dan kinderen van haar leeftijd! Ze draagt al een tijdje maat 74:p

Mocht ik weer zwanger raken krijg ik vanaf 30 weken elke 2 weken een echo om de groei bij te houden.

Groetjes,
    flubjuh

Share This Page