Hallo, onze zoon is 13 maanden maar hij zegt nog geen woord. hij heeft wel een paar keer mama gezegd, maar dat is ook alles. Ik vraag me af wanneer jullie kindjes hebben voor het eerst wat gezegd? bedankt
Hier zegt ze nu sinds twee weken 'mama' en 'ba' (dat is bal). Ik vind het nog snel hoor. Er zijn maar weinig kindjes die echt praten met een jaar volgens mij.
Die van ons was ook laat.. Maar dat geeft niet zoveel. Elk kind heeft zijn eigen sterke en zwakke punten in de ontwikkeling. Ons jochie zei eigenlijk ook weinig tot zo'n 14-15 maanden. En dat is ook goedgekomen.. Met 18 maanden op CB controle moeten ze minimaal 5 woorden kennen (incl mama en papa), en dat haalde hij net, de dag ervoor nog 1 nieuw woord erbij. Bij de 2 jaars controle op het CB hetzelfde verhaal. Gemiddeld doen ze dan 2 woordzinnen maken. Maar minimaal 20 woorden kennen. En daar kwamen we net aan. Maar nu bij 2,5 heeft hij een flinke stap gemaakt. Hij merkt steeds meer dat praten handig kan zijn om dingen duidelijk te maken. Ik denk dat hij nu bijna gemiddeld loopt..
Geeft helemaal niets. Ieder kind ontwikkelt zich anders. Lekker veel voorlezen en benoemen dan komt het helemaal goed. Hier een kindje dat met 1,5 best wat woordjes kent maar ook niet megasnel is (terwijl hij dat met de rest wel is). Ik denk dat hij nu 15 - 20 woordjes kent en hij maakt nog geen zinnetjes.
Onze dochter zei met 13 maanden ook niet veel meer dan mama. Met 15 maanden ging ze lopen en vanaf toen heeft haar spraak ook een vlucht genomen. Met 15 maanden zei ze zo'n 7 woorden en nu (met 19½ maand) praat ze honderuit. Ik ben zo'n anderhalve maand geleden gestopt met het tellen van de woordjes die ze zei, ik kon het niet meer bijhouden. Dat is dus in 3 maanden gegaan, van de eerste woordjes die nog op één hand te tellen zijn tot het niet meer bij kunnen houden. Ze is nu druk bezig met werkwoorden (springen, dansen, huilen, etc), kleuren en meer abstracte/relatieve woorden als boven/beneden, licht/donker etc. Een half jaar geleden dacht ik dat we echt een megaslome prater hadden (ze liep echt achter op bijna alle andere kindjes van haar leeftijd hier in het mama-topic waar ik meeschrijf), maar nu ligt ze volgens mij weer voor op de gemiddelde spraakontwikkeling op deze leeftijd. Het is dus niet alleen zo dat alle kindjes hun eigen tempo aanhouden, maar ook dat ze op het ene moment ergens in kunnen achterlopen en dat daarna met een groeispurt weer kunnen inhalen (of andersom ). Lekker genieten van dat ene (belangrijke) woordje 'mama' dat hij zegt! Over een tijdje sta je versteld van wat je kleine mannetje nog meer allemaal uitkraamt!
Toen Luca een jaar was, zei hij mama en bal. Daarna zei hij alleen mama, en met 15 maanden ook mauw-mauw. Nu met 17 maanden, begint hij echt meer te zeggen. Ik las ook ergens dat na 17-18 maanden de hersenen in de taal regionen een grote groei doormaken en dat daarom vanaf die leeftijd de woordenschat van kinderen enorm toe kan nemen. Ik merk nu ook dat Luca sinds 2 dagen opeens wel dada (papa) roept en ook in huis "praat' met allerlei babytaal, maar wel net als wij in zinnen. Hij kent meer woordjes en bergijpt heel veel. Hij wijst ook de hele tijd dingen aan in boekjes die ik moet benoemen. DUs tot 17 maanden hoeven ze nog nauwelijks woordjes te kennen, Het is helemaal neit gek als ze daar pas van deze leeftijd mee starten.
mijn zoontje zegt alleen maar BAH..... op echt alles !! verder alleen maar mamamama papapapa mamamapapapa
Vanaf 13 maanden is het hier snel gegaan. Tot die tijd was het alleen mamma en pappa. Nu zegt ze: waf (als ze een hond ziet), ete (eten), trinke (drinken), laura (haar tante, opa en oma en af en toe een woord wat ze herhaalt als ze ons hoort praten. Maar hang jezelf er niet aan op, mijn meisje is ruim 15 maanden en loopt nog niet. Ze kunnen maar 1 ding tegelijk.
Mijn kind is 16 maanden en zegt alleen nog maar mama. Tegen alles. Maar hij wordt meertalig opgevoed, dus vooralsnog maak ik me nog niet zo heel erg druk.
Mijn zoontje zegt nog geen mama en papa hoor (hij is ruim 14 maanden). Hij zegt wel 'op' als zijn toetje op is en kijkt dan ook echt in het bakje. Hij zegt 'aju' en gaat zwaaien en als hij met zijn vingertje wijst zegt hij 'die' of 'da'. Maar mama en papa zeggen dat doet hij niet Veel liefs Nataly
Niet teveel zorgen maken! Het heeft heel lang geduurd voor Keld ging praten, met 2 jaar kende hij misschien wel 20 woordjes, en dan nog. En hij sprak ook niet in 'zinnen'. Ondertussen zwijgt hij niet meer, het praten gaat vlot. De uitspraak is soms iets minder, maar dat komt nog. Hij pikt echt alles op en leert elke dag bij. Ieder kind zijn eigen tempo!
Emma is 14 maand en zegt de hele dag heitie (papa in het fries), af en toe mama, ook zegt ze klaar, boem, dag dag, dicht. En ze gebaart al veel. Ze gebaart, moe, ook klaar, drinken, eten, speen, hond, bad, muziek, lamp/licht en zo nog een paar dingen.
Ha, dat vroeg ik me ook al af, want onze dochter zegt nog geen enkel woord, nu is ze gecorr. bijna een jaar oud, maar ze zegt dus nog niks. Dus tis helemaal niet raar hoor dat je denkt dat het nog niet zo is.
Ik denk dat je je er niet al te druk over moet maken. Ze kunnen niet alles tegelijk ontwikkelen. Als je kindje druk is met leren lopen en klimmen, dan kan het zijn dat hij daarna pas de woordjes gaat ontwikkelen. Onze dochter is nu 15 maanden en zegt ruim 20 woordjes, en is nu pas bezig het lopen te ontwikkelen.
Nog voor mijn zoontje een jaar was (11 mnd geloof ik) zei hij PEHH voor poes, mama, papa, en bah als luier vies is. Nu zegt hij ook nog ba voor bal, hmmmm voor eten, happe voor appel, wawawawaaa als hij met k3 meezingt, en al je vraagt: wat zegt de koe? Zegt ie BOE! Mijn zoontje is nu 17 maanden (met downsyndroom).
Mijn jongens zeggen ook maar een paar woordjes ( zijn nu 17 mnd maar 3 mnd te vroeg geboren) Iedereen noemen ze papa. ze kunnen eten en taatje (toetje)zeggen. En Pehh is ind ook bij ons de poes. Mijn ene zoontje kan zijn broertje wel al bij naam noemen. Dat is echt heel grappig. Verder is het al een paar maanden Tie en daar... Word er af en toe gek van Denk dat het ineens heel snel kan komen, sinds deze week begin ik steeds meer woordjes te herkennen.
Hier ook, en daar komt nog 'hebbe!!' bij, alles wat ze ziet moet ze 'hebbe' maar dan heb je het ook wel gehad. Gericht mama en papa heb ik nog maar heel weinig gehoord. Ze zegt het wel na maar dat is het dan ook, als het spontaan gaat is het mamamamama en papapapapa. Verder veel tietietietie en dadada, niks waarvan ik zeg: oh ja kind, mama snapt het helemaal
hier ook nog geen boe of bah. Hooguit 'die' en mamammammaama en papapapapappapa maar das niet echt iets. Komt vanzelf wel, hij is nu bezig met stappen. Hij is nu14,5 maand