hoop dat jullie me kunnen helpen... zat ik gister lekker aan de overheerlijke ovenschotel die mn schoonmoeder had gemaakt, zie ik bij t tweede bord(!) dat de gehakt nog rauw was.. naja toen maar gewoon helemaal opgegeten aangezien ik al een heel bord leeg had gegeten.. weten jullie hoe groot de kans is dat ik nou besmet ben met iets? en is er uberhaupt wel eens iemand ziek geworden tijdens de zwangerschap van t eten van rauw vlees? zoja hoe merk je dat dan...? weet niet of ik me nu heel erg zorgen moet maken, denk dat t wel meevalt maar toch!
Volgens mij kan het vooral in het eerste en tweede trimester gevaarlijk zijn, maar daar ben je al voorbij. Veel vrouwen hebben toxoplasmose al gehad voordat ze zwanger worden, in dat geval ben jij en je kindje sowieso beschermd.. in het buitenland worden vrouwen hierop gecontroleerd, hier in NL helaas nog steeds niet. Als je je erg lusteloos voelt of griepverschijnselen begint te krijgen, zou ik even contact opnemen met je HA. Overigens krijgen 9 op de 10 vrouwen die toxoplasmose oplopen in hun zwangerschap gewoon een gezond kindje. Liefs Huismus
oei niet zo mooi. gehakt valt onder het gevaarlijke rode vlees (tenzij het misschien rundergehakt was) als het vlees rauw was maar wel lekker warm is geworden kunnen er bacterieen zijn gaan broeien. houd jezelf goed in de gaten maar ik zou ook even overleggen met vk. succes
hey meid! ik weet hoe je je voelt, ik had toen ik 20 weken zwanger was carpaccio gegeten ( lekke rdat het was haha ) maar daarna was ik erg bezorgd! heb de volgende ochtend ff de vk gebeld om het na te vragen! ze zei dat het niet kwaad kon zolang het maar niet meer voor kwam.. wie weet kun je ook ff bellen al is het maar om jezelf gerust te stellen !
Er is hier een hele discussie over filet american geweest en daar bleek uit dat het juist gevaarlijk is in het 2e en 3e trimester en niet in het eerste! Hoe gevaarlijk weet ik niet precies, maar wat mn vk zei is: 'Elke keer dat je het eet heb je een kans op besmetting, dus je moet het gewoon niet eten.' Ik zal kijken of ik het topic kan vinden voor je. Niet te druk maken!
Na wat speurwerk heb ik t gevonden http://www.zwangerschapspagina.nl/gezondheid/151802-zwanger-and-filet-americain.html
De kans op besmetting is in het derde trimester inderdaad groter, maar de kans dat het gevaarlijk is, is kleiner. Als je besmetting op loopt in het eerste trimester, is het juist wel gevaarlijker. Lekker ingewikkeld allemaal. Daarbij is de kans dat je het al hebt gehad ook best groot, vooral als je een liefhebber bent van (half)rauw vlees/vis. Het is echt jammer dat je in NL daar niet op geprikt wordt, want dan kan je in je zwangerschap gewoon rauw vlees/vis blijven eten. Ik snak naar filet american/carpaccio.. heerlijk!