eerste keer kdv hmm

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door suus28, 5 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus28

    suus28 Lid

    30 jul 2007
    52
    0
    0
    Vanmorgen is mijn dochter voor het eerst naar het kdv geweest en ik moet zeggen vond het helemaal niet leuk terwijl ik er niet tegenop zag. Bij het intake gesprek was het er erg prettig. Achteraf gezien gewoon slim gepland want bijna alle kindjes lagen te slapen dus er hing een serene rust ;) maar vanmorgen was het echt spitsuur. Logisc natuurlijk maar ik moest haar eigenlijk meteen achterlaten. Kon niet even blijven. Er was ook maar 1 leidster en bijna alle kindjes huilde dus niet echt een positief beeld. Toen we haar na 3 uur kwamen halen werd ons verteld dat ze erg had gehuild, de fles weigerde en niet wilde slapen. Hmm hoop dat dit echt even wennen is maar ik vind het wel erg moeilijk. Zou het zo erg vinden als ze steeds moet huile of niet wil eten. Niet alleen voor haar zelf maar ook voor de andere kindjes en de leidsters. Hoe hebben jullie de eerste keer ervaren?
     
  2. Vanes

    Vanes Actief lid

    28 jul 2007
    182
    1
    0
    Hoi Suus,

    Wat jammer dat je de eerste keer gelijk zo'n ervaring hebt!

    Ik moet zeggen dat ik er de eerste keer ook erg tegen op zag. Ik zag dat mijn kleine meid het heel erg leuk vond dus dat was voor mij een geruststelling.

    Ik zou de volgende keer wel zeggen dat je het niet zo lekker vond gaan. Of misschien zelfs al even bellen, anders ga je de hele week er tegen op zien om weer te gaan.
    Verder duidelijke afspraken maken.
    Wij hebben duidelijk aangegeven dat wanneer ze zagen dat het teveel was of als ze veel moest huilen ze dan moesten bellen, zodat we samen konden beslissen of ik wat eerder zou komen halen. Dat is al veel gerustellender dan bij het halen merken dat het eigenlijk nog wat te veel was.

    Bedenk dat het wennen even tijd kost, voor jullie beide. Als het je een beter gevoel geeft om 3 keer 2 uur te brengen i.p.v. een hele ochtend moet je dat gewoon lekker doen! Dan is de overgang naar een drukkere dag indeling voor de kleine ook wat rustiger wennen.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
    Succes.
     
  3. arve

    arve Actief lid

    5 jul 2007
    327
    0
    0
    zuid-holland
    Hoi,

    Wat vervelend voor je dat de 1e dag niet zo leuk was. Het lijkt me ook verschrikkelijk.
    Wij zijn afgelopen donderdag voor een kennismakingsgesprek en warempel het was er ook zo rustig...slim plannen inderdaad..

    As woensdag mag ze voor het eerst een ochtendje wennen, ik kijk wel een beetje tegenop hoor....ze is best makkelijk maar alles is nieuw...ik denk dat ik hetzelfde nieuws zal horen :(

    Er werd mij wel gezegd dat ik even mag blijven om te zien hoe het werkt daar, had jij die optie niet? Het hoeft natuurlijk niet.....

    Ik ga het woensdag zien en dan hoor je het van me...

    Hoeveel dagen gaat jouw kindje?

    gr veer
     
  4. dib

    dib Fanatiek lid

    11 sep 2007
    2.153
    1
    0
    Nederland
    Hoi,

    Dat "slimme plannen" doen we natuurlijk expres zodat we alle aandacht kunnen vestigen op de nieuwe ouders en kinderen. Niet om een verkeerd beeld te geven hoor. ;)
    Zeker tijdens de uren van wegbrengen en ophalen kan het even druk zijn, als leidster probeer je natuurlijk alle ouders evenveel aandacht te geven tijdens deze drukke uurtjes. Als je het te druk vindt blijf je iets langer, tot het weer wat rustiger wordt.

    Ik hoop dat je dochter snel went aan alle nieuwe geluiden/geuren/kinderen en leidsters. Dit zijn nl. veel indrukken voor een eerste dagje!

    Succes!
     
  5. suus28

    suus28 Lid

    30 jul 2007
    52
    0
    0
    Nou dag 2 ging gelukkig een stuk beter.
    Mijn dochter heeft 2x geslapen en niet gehuild maar wilde wederom de fles niet. Dus ze hebben haar met een cupje gevoed. (Monnikenwerk dus ik vind het heel lief dat ze dat gedaan hebben)
    Ook was het die dag een stuk rustiger met halen en brengen. Alle kindjes lief aan het spelen. Ik moet zeggen dat ik er een veel beter gevoel bij heb. Ik moet dus duidelijk veel meer wennen dan mijn kindje ;)
    Een groot voordeel is dat ze bij thuiskomst wel 3 uur heeft geslapen, terwijl ze normaal gesproken maar 45min slaapt. Helemaal gsloopt van alle indrukken. Succes dames die voor de eerste keer gaan!
     
  6. dib

    dib Fanatiek lid

    11 sep 2007
    2.153
    1
    0
    Nederland
    Gelukkig dat je er toch nog een goed gevoel bij hebt gekregen!
     
  7. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    hmm wat jammer dat je er een vervelend gevoel aan hebt overgehouden!
    Ik wacht altijd even als de leidster heel druk is, want ik wil wel even mijn verhaal kunnen doen.

    Hoeveel leidsters is normaal bij jullie KDV?
    Ik zou ook niet blij zijn als ik te horen kreeg dat mijn dochter veel gehuild had.
    Gelukkig ging de 2e keer veel beter, en dat voeden is idd fijn, dat ze er de moeite voor nemen!
     
  8. Agatha

    Agatha Fanatiek lid

    16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Het blijft moeilijk, vind ik. Maar geleidelijk aan went ons kleine ukkepukkie wel, gelukkig. Volgens mij drinkt en slaapt ze daar nu beter dan thuis! En na 1,5 maand is ze ook de dag er na niet vermoeider meer dan anders. Terwijl het een drama was in het begin. Maar nu gaat het dus goed. Het went.
     
  9. arve

    arve Actief lid

    5 jul 2007
    327
    0
    0
    zuid-holland
    Hoi Suus,

    Wat fijn om te horen dat dag 2 beter ging, het blijft toch moeilijk he...
    Ik vind het ook wel super dat ze zo hun best hebben gedaan om jouw kleine meid wat te laten drinken :D

    Mijn meisje is van de week 2 ochtenden wezen wennen, ze heeft het super gedaan maar de 1e dag ben ik er anderhalf uur bij gebleven wilde gewoon niet weg :oops: gisteren ging het beter, was na 10 min. weg...

    Het is gewoon heel erg wennen....mijn meisje slaapt eigenlijk alleen goed in een bedje ( maak niet uit waar die staat ) en voor de rest niet....resultaat dat ze dan te weinig slaapt als je haar niet op bed legt...

    Bij ons op de KDV laten ze haar in de box liggen als ze daar in slaap valt en tja ik ben van mening een box is om in te spelen...maar ach...loslaten heet dat?

    suc6 en hou ons op de hoogte?

    gr veer
     
  10. Melanina

    Melanina VIP lid

    20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    toen ik op de baby groep werkte en net een nieuw kindje in de groep kreeg liet ik het ook eerst in de box slapen want voor een kindje en de ouders is het wennen maar voor de leidsters ook.
    Ik wou eerst weten hoe het kind sliep of er dingen waren waar ik als leidster rekening mee moet houden.
    sommige kinderen spugen veel als ze net gedronken hebben nou als zon kindje dan in slaap valt is het topch prettig omdat in de gaten te houden.

    Dus soms doen leidster dingen net even iets anders maar dat is vaak om overzicht te houden en de dingen goed te kunnen observeren.

    wel fijn voor je dat je kindje nu wat meer gewent is en ik zeg altijd tegen ouders als je je niet prettig voelt bij het afscheid bel daarna gerust nog eventjes meestal gaat het al veel beter en zeker als het kindje al wat vaker geweest is.
     
  11. arve

    arve Actief lid

    5 jul 2007
    327
    0
    0
    zuid-holland
    Was ook geen aanval hoor over dat in de box slapen :) :)

    Ik begrijp het wel en ze hebben dat ons ook uitgelegd...ik ken me meisje al :oops: 4 maanden en heb dan in de gaten hoe ze "werkt"en doet...Hun moeten haar nog leren kennen...

    Ik heb in ieder geval een leuke KDV en leuke meiden, met verschillende nationaliteiten...dat vind ik ook wel leuk...

    gr veer
     
  12. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik deel je mening wel over het in de box slapen,
    Maar Mijn dochter lieten ze eerst dus ook wat slaapjes in de box doen, zodat ze een beetje wisten hoe ze in slaap valt en hoe ze is als ze wakker wordt.
    Dat kan ik ook wel weer goed begrijpen!
    Nu slaapt ze alleen nog in bed!
     
  13. arve

    arve Actief lid

    5 jul 2007
    327
    0
    0
    zuid-holland

    :D :D
     
  14. debie

    debie VIP lid

    5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    Nou, ben benieuwd mijn meisje gaat morgen voor het eerst wennen van 8 tot 12 en ben nu al misselijke en heb 7 kleuren in mijn broek. :oops:
    Hoop zo dat het goed gaat en idd zal wel wennen zijn. Heb besloten dat ik er dus absoluut niet bij wil zijn de eerste keren, als ik dan iets zie wat mij niet bevalt wil ik haar straks helemaal niet achterlaten en denk dat iest wat anders gaat ook niet per definitie slecht is. Enne ze moeten natuurlijk ook hun werk kunnen doen zonder dat ik erbovenop zit. :)
     
  15. jette30

    jette30 Actief lid

    4 jan 2008
    202
    0
    16
    Wat fijn als je 1,5 uur mag blijven op een kdv! Misschien dat ik dat ook eens ga vragen of dat bij ons mogelijk is. Ben altijd zo benieuwd wat er nu eigenlijk de hele dag gebeurt....
     
  16. arve

    arve Actief lid

    5 jul 2007
    327
    0
    0
    zuid-holland
    Hoi,

    Zou ik gewoon doen, ik vond het heel prettig en zo zie je hoe hun ochtend start....Het voelde voor mij heel goed...Ik heb het wel gevraagd en het was ook rustig ( 07:30 :( )...
    De vrijdag daarna had ik maar 10 minuten nodig :)

    Morgen gaat ze voor het eerst de hele dag...ben benieuwd...
    Ik ga mijn keuken soppen, gaat de tijd lekker snel ...

    suc6
     
  17. jette30

    jette30 Actief lid

    4 jan 2008
    202
    0
    16
    Ja, ga ik denk ik echt doen.
    Jij ook succes morgen, gewoon volplannen die uurtjes!
     
  18. tanna

    tanna Bekend lid

    26 mei 2008
    685
    0
    0
    Hallo allemaal,

    Ik heb vanmiddag intake en volgende week wen ochtend of middag voor kleine. Ik ken het kdv goed, Heb er zelf tot vorig jaar gewerkt en was tot januari in dienst. Nu heb ik een andere baan en gaat de kleine meid naar het kdv 1 dag in de week. Ik ken de leidsters goed en heb er ook een goed gevoel bij. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel heel spannend. Ze is namelijk op dit moment heel erg in kennig en eigenlijk is alleen mama maar goed.

    Ik ben dus echt heel benieuwd hoe ze het gaat vinden.

    Annemarie
     
  19. mirwar

    mirwar Bekend lid

    22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen

    Gaat jouw kindje straks voor t eerst naar de creche? Ik werk nl op een kdv en uit ervaring weet ik dat deze leeftijd over t algemeen moeilijker wennen is voor een kindje dan voor een baby'tje van een paar weken/maanden (logisch ook). Misschien iets om rekening mee te houden...Jij kent je kindje t beste en vanuit dat oogpunt moet je eigenlijk je keus maken of je er wel of niet 1,5 uur bij wilt blijven. Niet omdat je graag wilt zien hoe t allemaal werkt op een kdv of omdat je zelf een rotgevoel krijgt als je meteen weggaat..Waar reageert jouw kindje volgens jou t beste op daar kun je beter naar kijken. Veel kindjes reageren nl t allerbeste als een ouder het afscheid kort en duidelijk houdt. Uitgebreid gaan boekjes lezen en puzzelen klinkt gezellig en als een goed afgesloten afscheid maar vaak reageren de kindjes hier juist heel extreem op...

    Misschien een tip ;)

    Veel succes in elk geval! Hij gaat t vast naar zijn zin krijgen!
     
  20. jette30

    jette30 Actief lid

    4 jan 2008
    202
    0
    16
    Bedankt voor je tip!
    Hij gaat al een paar weken, en inderdaad is het drama bij het afscheid nemen. Dat maakt mij nieuwsgierig hoe het de rest van de dag gaat. De leidsters zeggen dat hij het erg naar zijn zin heeft. maar het blijft gewoon supermoeilijk om hem huilend achter te laten :(
    Heb je nog tips hoe ik het beste afscheid kan nemen? Nu zwaaien we bijvoorbeeld niet voor het raam, maar zeg ik gedag -hij huilen- en dan gaat de leidster hem afleiden. Is het beter om dan ook nog te zwaaien of maak ik het daar alleen maar erger mee?
     

Deel Deze Pagina