Gedeeltelijk in de ziektewet, hoe zit dat?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door goldy, 25 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. goldy

goldy Fanatiek lid

1 sep 2009
    2.253
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik voel me echt een zeur! Ik werk maar 18 uur in de week, maar ik merk wel dat ik het echt zwaar heb. Mijn eerste zwangerschap werkte ik 30 uur per week en heb ik tot aan mn zwangerschapsverlof volledig uit kunnen werken. Ik werk in een kapsalon dus veel in de zelfde houding staan. Heb daardoor ook erg last van mijn rug en als ik gewerkt heb, heb ik snachts ontzettende krampen in mijn benen. (terwijl ik al met steunkousen aan werk) we werken zonder afspraak en als het erg druk is vind ik het ook moeilijk om steeds te gaan zitten tussendoor. Die mensen moeten namelijk ooit zo lang wachten dat ik denk, ik doe er nog eentje en dan daarna zitten maar dan stel ik het eigenlijk veels te lang uit. Ik loop ook al bij de fysio en die had het er ook al over om een aantal uur minder te gaan werken.
    Dus nu wil ik eigenlijk gaan vragen om gedeeltelijk in de ziektewet te gaan, maar ik voel me er echt slecht over, alsof ik dan zeur terwijl ik al zo weinig werk! Wat vinden jullie?? En weten jullie of je ook voor 25 % in de ziektewet kunt? Want dan zou ik 4,5 uur per dag werken, dat lijkt me wat beter te doen.. nu werk ik 4 u - 8,5 u - 6u

En bij wie moet ik dat aanvragen, bij mijn leidinggevende of via het kantoor?? Weet niet hoe dat gaat..
    Kijk er nu al weer tegen op om morgen van 9 tot half 6 te moeten werken, na de erg drukke avond die we vandaag op t werk hebben gehad.. :(

2. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je het fysiek niet redt, dan houdt het op. Ik denk dat het voor jou en je collega's vervelender is als je door blijft gaan en over een paar weken helemaal uitvalt.

Ik zou het gewoon even opnemen met je leidinggevende, die moet weten hoe een en ander geregeld is bij jullie. Maar volgens mij is het gebruikelijk dat bij een gedeeltelijke ziekmelding altijd de arbo-arts wordt betrokken. En ja, je kunt je gedeeltelijk ziek melden (ik zit zelf vanaf 15 weken voor 2 uur per dag in de ziektewet).

Je baas merkt hier financieel trouwens niets van, want je ziekte-uren worden door het UWV uitbetaald aan je baas. Let er trouwens wel op dat als je gedeeltelijk de ziektewet in gaat, je zwangerschapsverlof verplicht 6 weken voor de uitgerekende datum in gaat.

3. Ingelke87

Ingelke87 Actief lid

18 okt 2011
    158
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Nouja, ongeveer dan.
    Dit is mijn eerste zwangerschap. Bij 6 weken heb ik het op het werk verteld, omdat ik het niet meer uithou van de pijn. Sindsdien ben ik bijna volledig thuis. Ik werkte 21 à 22 uur per week, maar nu zit ik op 6 (en dat is al langzaam opgebouwd. Ik begon met 2 uur per week). Ik heb daarbij wel een iets andere situatie, omdat ik ook nog fibromyalgie heb. Had dus altijd al last van mijn rug en vermoeidheid, maar nu is het niet uit te houden.

Je kunt dus gedeeltelijk in de ziektewet gaan. Je werkgever zou hieraan mee moeten werken. Ik ben inderdaad ook bij de arboarts (moet er toevallig over een uurtje weer heen) en mijn werkgever merkt er niks van. Krijgt het volledig vergoed, aangezien de reden zwangerschap is.

Denk aan jezelf en het kleintje in je buik. Dat is wat nu telt. Voel je vooral niet schuldig (deed ik ook, maar is nergens voor nodig). Ik hoop voor je dat jij net zo'n meedenkende en meelevende leidinggevende hebt als ik! Succes!

4. goldy

goldy Fanatiek lid

1 sep 2009
    2.253
    0
    36
    NULL
    NULL
    dankjewel voor jullie reacties!

Ik ben vandaag eerder naar huis gegaan omdat ik het gewoon niet vol hield.. ook weer zo druk! Ik heb iig hele lieve en meelevende collega`s die zelf zeiden meid ga naar huis..
    Morgen heb ik een gesprek met mijn collega die tijdelijk alles regelt (leidinggevende zit zelf ook in de ziektewet). Dus ga het even met haar bespreken en dan gaan we het verder regelen met de regiomanager.. ben benieuwd hoe het af gaat lopen..

5. Bri

Bri Niet meer actief

Je bent geen zeur! Iedere zwangerschap is anders, dus dat je het de vorige keer wel tot het einde toe volhield zegt niet dat je dat nu ook moet kunnen.
    Zelf vond ik mijn 2e zwangerschap ook veel zwaarder dan mijn 1e. Staand werk zou ik ook niet hebben volgehouden op 't eind, dat trok mijn lijf niet. Gelukkig had ik heel ander soort werk.

Succes met je gesprek (heb je vandaag, dus dit lees je vast niet meer op tijd). Geef gewoon aan wat je nog wel kunt en wat niet, en ga samen op zoek naar een werkbare oplossing. Voordeel voor hen, is dat ze een vergoeding van UWV kunnen krijgen voor zwangerschapsgerelateerd ziekteverzuim. Ze zouden dan iemand anders jouw uren kunnen laten werken, zodat er geen omzet verloren gaat.

Zorg goed voor jezelf, dat is alles wat ik je kan meegeven.

6. goldy

goldy Fanatiek lid

1 sep 2009
    2.253
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ohh ik ben zo blij en opgelucht! Ze hebben op het werk meteen geregeld dat ik gedeeltelijk in de ziektewet ga. Ik ga nu 5,5 uur minder werken en dan even kijken hoe het gaat, mocht het nog te veel zijn mag ik nog minder. Het word nu dus woensdag 4 , donderdag 4 en zaterdag 5 uur

Plus er komt een springer (tijdelijke hulp) bij, die ook zeker op woensdag en donderdag erbij komt staan, dus ook minder druk op mij (ivm hele drukke salon zonder afspraak)

7. Ingelke87

Ingelke87 Actief lid

18 okt 2011
    158
    0
    16
    NULL
    NULL
    Goedzo!!! Wat een opluchting zal dat zijn! ;)

Deel Deze Pagina