Mijn schoonouders zijn binnenkort 50 jaar getrouwd. Deze dag valt precies in een vakantie. Zou het mogelijk zijn om de laatste dag voor die schoolvakantie alvast vrij te nemen voor de kinderen, zodat ze toch een dag extra vrij hebben. Of mag dat niet? Ik hoorde van de buurvrouw van mijn moeder dat zij dat wel gedaan had en daar toestemming voor had gekregen, maar ik twijfel een beetje.....
Op zich mag je toestemming vragen als het voor een speciale gebeurtenis is. Bijvoorbeeld als je die dag al weggaat voor vakantie (voor hun bruiloft) of als je die dag iets te vieren hebt. Als dat niet het geval is, heb je immers ook geen reden om ze thuis te houden toch? Laatste dag voor de schoolvakantie is op school altijd toch wat speciaal en vaak vinden kinderen dat wel leuk!
Wij gaan in de vakantie dat mijn schoonouders 50jr getrouwd zijn zelf een weekje weg. Zij vieren het in die week toch niet. Dit jaar hadden wij gevraagd of wij de laatste dag voor die vakantie vrij mochten ivm de reis. Dat kregen we niet, want dat werd gezien als luxe verzuim. Op zich logisch, maar wij weten dat er op andere scholen in onze woonplaats buiten het seizoen vakantie wordt gegeven aan kinderen van zelfstandig ondernemers. (dat is mijn man ook) Wij willen hier geen gebruik van maken omdat wij dat niet echt nodig vinden, en vonden het dus een beetje krom dat wij geen toestemming kregen voor 1 dagje voor de vakantie. Mijn moeder vertelde toen dat haar buurvrouw deze meivakantie 2 dagen extra vrij had gekregen voor haar kinderen om op vakantie te gaan. (haar man is ook zelfstandig ondernemer) Hiervoor had de buurvrouw 2 dagen gebruikt van 2 huwelijksjubilea van ouders. Daar is toestemming voor gegeven.
dan zou ik het eerder gooien op dat je man zelfstandige is inplaats van te zeggen over een huwelijks dag
Persoonlijk snap ik niet waarom je die dag vrij zou willen hebben.. Je zegt zelf 'zodat ze toch een extra dagje vrij hebben', maar de dag van het feestje zien je kids toch ook gewoon als vakantie? Waarom zou je een dag extra vrij regelen terwijl het gewoon in de vakantie valt? Vakantie=vakantie, of daar nu een feestje in valt of niet.. Als je kindje zelf jarig is in de vakantie ga je toch ook geen extra vrije dag regelen, omdat er een dag 'wegvalt'. Hij valt nl. niet weg, je hebt alleen iets te doen die dag
Zie mijn bovenstaande post... Wij willen die dag gebruiken als reisdag met overnachting richting ons vakantieadres. Verder niks bijzonders, de vakantie duurt er echt geen dag langer door. Het is ook puur voor de veiligheid, want het is absoluut niet makkelijker om overdag te rijden met 4 kinderen en een overnachtingshotel te zoeken. Maar mijn man kan niet 's nachts rijden ivm nachtblindheid en ik zie het ook totaal niet zitten om te rijden, terwijl manlief slaapt en de kinderen klaarwakker zijn.
Waarom zou je dat doen? Is toch nergens voor nodig? Eerlijk gezegd snap ik dit niet. of het mag weet ik niet, lijkt me niet eigenlijk.
Even ter verduidelijking: ik wil die dag gewoon vrij hebben als reisdag naar mijn vakantieadres. School ligt zo vreselijk dwars, dus ik dacht, misschien is het op een andere manier te proberen... Ik kan ook naar de gemeente stappen en hen voorschotelen dat ze andere zelfstandig ondernemers in precies dezelfde branche gewoon een week vrij geven buiten de schoolvakanties. En dat ik daarom dus ook recht heb op vakantie buiten de schoolvakanties. Maar... dat vindt ik weer een stap te ver..! Dit jaar hebben we al een boete gekregen omdat ze voor het eerst die dag voor die vakantie geschrapt hadden. Ik had toen, na 4 jaar wel vrij gehad te hebben, de overnachting al geboekt en betaald. Die kon niet meer geanuleerd worden. Op eigen kosten wel, maar ik had eigenlijk wel verwacht dat school wat schappelijker zou zijn... niet dus...
Je had ook je vakantie anders kunnen plannen? Pas weg gaan als ze "echt" vakantie hebben. Of ben ik nou dom?
Het gaat me niet om de planning van mijn vakantie. Maar de vraag was of ik persé op de dag van het jubilieum vrij moet nemen of dat dat ook op een andere dag mag. 'k Heb niet zo zin om me te verantwoorden tegen over jullie over die ene dag. Dus heb gevraagd om een slotje.
Sorry maar waarom heb je een extra vrijdag nodig? Je krijgt vrij - zonder enige belemmering - om de viering van deze dag bij te wonen maar als het gewoon in de vakantie is, dan heb je deze niet nodig. Je kinderen volgen geen jaarurensystematiek hoor.. beetje bijzondere vraag dit.
Je 'moet' 'm nemen op de dag dat het jubileum gevierd wordt... om er HEEN te gaan. Ga je niet, doe je er niets aan, valt het in een weekend / vakantie etc.. dan vervalt het recht op vakantie.
Ik vraag dit omdat er in mijn woonplaats een paar weken geleden op deze manier vrij is gevraagd én is gekregen. Zo vreemd is het blijkbaar niet hoor.... Maar goed, ik ga me verder niet verantwoorden, ik dacht dat er misschien mensen waren die hier ervaring mee hadden..
Volgens de reglementen moet je hem opnemen op de dag dat hij daadwerkelijk is. EDIT mijn schoonzus heeft dit geprobeerd met onze trouwdag, wij trouwden op zaterdag en een week later gingen we met de familie een weekend weg. Ze wilde dus de dag van ons trouwen de vrijdag erna opnemen. Is niet gelukt..
je hoeft je ook niet te verantwoorden. Je moet doen wat je goeddunkt.. ik vertel je alleen waarvoor die dag dient en dat iemand zo dom is geweest om 'verlof te verlenen' tja... dat is vooral mazzel hebben maar dan nog begrijp ik niet waarom je het zou vragen.
Nee dat mag niet. Dat het eerder wel is gebeurd vraag ik me ook af. Alleen via de leerplichtambtenaar kun je extra dagen vragen. School mag daar nooit helemaal zelf over beslissen
en terecht.. daar de dag namelijk niet voor bedoeld.. Ik zeg ook altijd tegen familie: wees lief en trouw op een door de weekse dag (en bijvoorkeur ook niet op vrijdag want dan ben ik al vrij!)
Het is gewoon via de leerplichtambenaar van onze gemeente gegaan. Uit jullie reacties begrijp ik dat het schijnbaar niet zo 'normaal' is. Nu wordt het voor mij nog meer een principe kwestie hoor.. Waarom de ene zelfstandige een hele week vrij buiten het seizoen en een andere zelfstandige extra dagen op laten nemen ivm jubilea. En de andere zelfstandige een boete geven ivm een dagje extra vrij..?? Ik denk dat ik maar eens even langs die leerplichtambtenaar ga. Het gaat me er ook helemaal niet om om het onszelf makkelijker te maken of een dag langer van de vakantie te gaan genieten... Het kost ons alleen maar extra 'stress' om overdag te gaan rijden met 4 kids en aardig wat geld voor een overnachtingshotel. Maar dat vindt ik helemaal niet erg omdat het voor ons gewoon veiliger is. Hè... nou ga ik me toch lopen verantwoorden tegenover jullie....