tips voor de toekomst

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door miracle of love, 17 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miracle of love

miracle of love Bekend lid

17 apr 2010
    679
    0
    16
    Hoi meiden,

ik heb lang getwijfeld om mijn verhaal hier neer te zetten gezien ik bang was voor negatieve reacties, maar ik heb besloten om het toch te doen. Ik hoop namelijk dat ons in de toekomst ooit een tweede wonder gegund is. Gezien ik niet zo'n leuke bv periode heb gehad hoop ik dat jullie mijn verhaal zouden willen lezen en mij tips kunnen geven voor de toekomst. Ik weet het is misschien wat voorbarig, maar ik wil voor mezelf een gevoel van rust hebben dat het misschien ooit wel zou kunnen slagen.

Hier mijn verhaal:

Tijdens de zwangerschap liep ik al met 18 weken met zoogcompressen gezien mijn borsten toen al lekte. Ik heb mij goed verdiept in de borstvoeding en bij het kraambureau aangegeven dat ik iemand in huis wilde die veel ervaring had met het geven van borstvoeding.

Op 5 september werd na een zware bevalling van 22 uur onze zoon geboren. Toen ik eenmaal op de zaal was aangekomen werd mijn zoon aangelegd en hij hapte meteen goed aan. Jeetje wat vond ik dat geweldig. De dag erna wilde mijn zoon heel vaak aangelegd worden, ik had toen al flinke stuwing en mijn tepels waren helemaal rood. Weer een dag later heb ik tepelhoedjes gekregen gezien mijn tepels er niet uit zagen korsten, bloed nou het was niet prettig maar ik dacht prima gewoon doorzetten dit hoort er bij het wordt vanzelf beter.

Weer een dag later waren mijn borsten echt kanonnen en heb ik een kolf gekregen zodat ik de spanning er af kon kolven, verder heb ik iedere dag mijn borsten goed gemasseerd, maar ik kreeg de bobbels gewoon niet weg gemasseerd. Ik ging me in mijn kraamweek steeds ellendiger voelen en ik was op een gegeven moment zover dat ik al op zag tegen het moment dat mijn zoon wakker werd zo'n pijn deed het. Na 6 dagen kreeg ik flinke koorts en had borstontsteking. Ik kon mijn zoon niet meer aanleggen of optillen.
    Ik ben die zondag uiteindelijk in het ziekenhuis opgenomen waar ik een infuus heb gekregen met antibiotica die ervoor moest zorgen dat de borstontsteking zou verdwijnen. Ik heb in totaal 3 dagen in het zh gelegen. De lactatiekundige en de verpleegkundigen hebben toen ik aankwam mij geholpen mijn borsten helemaal leeg te kolven en hebben deze flink gemasseerd, jeetje wat een verademing was dat!!

Drie dagen lang voor iedere kolf sessie warme kruiken, masseren en kolven. Jeetje wat was ik op van de hormonen en het verdriet dat ik mijn kraamweek onverwachts in het ziekenhuis moest doorbrengen en dat ik mijn zoon niet kon aanleggen.

De lactatiekundige in het ziekenhuis vertelde mij dat ik last had van zware overproductie. Ik kon bij wijze van spreke de hele babyafdeling voorzien van voeding. De kleine kon deze overproductie nooit wegdrinken. Ook had ik thuis mijn bosten gewoon iedere keer goed moeten leeg kolven en niet alleen de spanning er af zoals de kraamhulp verteld had.

Hoewel ik me nog nooit zo beroerd heb gevoeld en in de 3 dagen dat ik in het ziekenhuis lag meerdere malen geroepen heb dat ik wilde stoppen heb ik uiteindelijk thuis een kolf gehuurd en mijn zoon nog 5 weken bv gegeven. Ook heb ik nog een lactatiekundige laten komen en uiteindelijk heb ik in overleg met haar besloten om af te bouwen. Ik moest thuis ook nog steeds voor iedere sessie warme kruiken, masseren kolven en ik werd er echt gek van. Ik wilde mijn zoon gewoon zo graag aanleggen, maar zodra ik dit deed weer die pijn en die kloven. Ik was gewoon angstig geworden om bv te geven om heel eerlijk te zijn.

Maar nu nog steeds 4 maanden later merk ik dat ik het er soms best moeilijk mee heb dat ik mijn zoon niet volledig bv heb kunnen geven. Ik vond de momenten dat het wel goed ging namelijk zo ontzettend gaaf en mooi!!

Gezien jullie expert zijn op bv gebied hoop ik op tips die ik hopelijk in de toekomst kan gebruiken.

2. MC86

MC86 VIP lid

4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    *knuffel* Heel goed dat je je verhaal toch plaatst meis! En ik vind het ook knap dat je het toch weer zou willen proberen in de toekomst! Hoop dat je een heleboel nuttige tips zult krijgen :)

(p.s. Ik ga je snel weer even bellen voor een date ;))

3. miracle of love

17 apr 2010
    679
    0
    16
    Nou dat is leuk voelde me flink rot na het plaatsen van mijn verhaal gezien ik het moeilijk vind om erover te praten en dan een opbeurende tekst van mijn forum vriendinnetje dankje mamac ;):)

Heb tot 16 feburari verlof dus komt goed met dat daten

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

He meid, wat ik je zou willen adviseren is nog eens met betrokken lk evalueren, en haar vragen of je in haar ogen een volgende keer hetzelfde risico loopt. Als dat zo zou zijn, is het beter hier vooraf rekening mee te houden denk ik. Misschien is dit "hoe jouw lichaam" reageert op bv? Als zij denkt dat er iets fout is gegaan en je daardoor deze problemen had, kun je daar misschien iets aan doen een volgende keer, maar zo klinkt het voor mij eigenlijk niet.

Een ander idee dat in me opkomt is of je vooraf kunt uitzoeken of je zonder gevaar voor de baby iets kunt eten of slikken tegen de overproductie, misschien iets natuurlijks zoals salie.

Misschien denken anderen heel ergens anders aan!

5. Bri

Bri Niet meer actief

TS, wat heb jij geleden, en wat dapper dat je het toch weer wilt proberen. Ik vind het ongelooflijk rot voor je dat het zo is gelopen, en je BV-periode niet zo is gegaan als je had gehoopt/gewenst.

Rode tepels met korsten en kloven komen voor zover ik weet niet door overproductie, maar door verkeerd aanleggen. Als je dat combineert met overproductie ligt een borstontsteking op de loer.

Ik zou je dus in elk geval adviseren om direct deskundige begeleiding in te schakelen bij het aanleggen, zo vroeg als mogelijk. Als je baby goed drinkt, kun je in elk geval die pijn aan je tepels voorkomen.
    Overproductie is een ander punt. Had ik ook last van bij m'n tweede; het was net alsof mijn borsten gewoon verder gingen waar ze gebleven waren toen ik m'n zoontje nog voedde. Ik heb op een gegeven moment 'de spanning eraf' gekolfd, en had binnen 10 min bijna 200 cc. Dat kon m'n meisje van 3 dagen oud natuurlijk nooit opdrinken :D
    Ik heb dit probleem verholpen door één keer per dag m'n borsten leeg te kolven direct na een voeding. Verder veel masseren onder de douche. Na verloop van tijd raakte de productie beter afgestemd op haar behoefte.

Geen idee of die tips bij jou ook gaan werken. Ik hoop echt dat het de volgende keer wel zo verloopt zoals je zou willen!

6. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Wat balen dat je bv-periode niet verlopen is zoals je wilde.

Zoals al eerder gezegd werd, zou ik ook gelijk een LK inschakelen de volgende keer en laten helpen met goed aanleggen, eventueel met een tepelhoedje (hier is het na 4 mnd ook nog steeds niet te doen zonder tepelhoedje).

Ik had in het begin ook veel te veel melk (niet zoveel als jou denk ik hoor), en die kleine verslikte zich steeds echt heel zielig. Hoorde ook pas op het cb dat het was ivm de overproductie, toen ben ik een soort van gaan blokvoeden todat het allemaal wat beter ging.
    Heb tot 2 mnd echt elke voeding gedacht, ik ga ermee stoppen, dit kan niet goed zijn. Maar uiteindelijk heeft de productie zich gestabiliseerd en nu geniet ik enorm van de bv.

Hopelijk gaat het volgende keer beter, schakel iig gelijk hulp in.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Wat vervelend dat het zo gelopen is! Ik zou idd misschien van tevoren overleggen met een lk. Na de bevalling gelijk hulp inschakelen als het de verkeerde kant op dreigt te gaan.
    1x daags helemaal leegkolven reset de boel. Blokvoeden wil wel eens helpen. Misschien idd saliethee (niet op eigen houtje!) om je productie af te remmen.

Wat betreft je tepels, dat is een aanlegprobleem geweest. Mogelijk kon je kleine door de stuwing niet goed aanhappen.

8. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Waarom zou je bang zijn voor negatieve reacties? Dat is echt niet nodig hoor!! Je hebt keihard geknokt!

Ik kan alleen maar beamen wat mijn voorgangsters zeggen. Raadpleeg een goede (gecertificeerde!) lk.
    Ik had ook een flinke overproductie (niet zó heftig als die van jou), mijn lk vertelde toen dat de kans heel groot is dat ik bij een tweede kindje weer heel erg last kan krijgen van een overproductie. Zij adviseerde dan ook om dan op tijd aan de bel te trekken bij een lk.
    Dus wellicht kan je tijdens de zwangerschap dan al een lk raadplegen, wellicht kunnen jullie dan een soort bv-plan maken.

9. miracle of love

17 apr 2010
    679
    0
    16
    Hoi meiden,

super bedankt voor al jullie reacties! Zijn echt goede tips bij die ga ik zeker onthouden voor de toekomst. :D

Als ik ooit zwanger mag raken van een tweede dan ga ik contact opnemen met de lk en ook zal ik dit alles dan nog eens met de vk doorspreken. Denk ook dat saliethee of salvia misschien wel zal helpen tzt gezien dit de productie tenminste wat tegengaat, maar zal dit natuurlijk eerst bespreken!!

Ik zorg dan ook dat er in ieder geval een kolf in huis is, want dit soort tafrelen wil ik niet nog een keer meemaken ;)

Ohw en misschien een gekke vraag..
    Maar als ik zeg maar in mijn borsten knijp duw komt er nog steeds een beetje melk uit is dat wel normaal dat het zo lang duurt (hoef trouwens geen compressen meer in hoor)..vind het zo gek na 3 maanden..

10. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja dat kan nog heel lang duren.

Ik heb niets nieuws te melden maar wil je nog wel even een virtuele knuffel sturen, het lijkt me heel erg dat je iets graag wilt maar dat het niet lukt!

Idd: lactatiedeskundige vanaf het begin die goed kijkt hoe je kleine aanhapt, want daar komen korsten en rode tepels van. Lees je ook goed in over overproductie (er zijn 'trucjes' zoals eerst wat kolven voordat je je kleintje aanlegd zodat die niet getorpedeerd wordt *ervaring hier*, blokvoeden *2 uur dezelfde borst, dan pas tweede borst* en alvast remmers in huis halen *zoals salie idd, maar daar zou ik niet direct mee beginnen*)
    Zorg voor een goede zorgverzekering tzt zodat je het ook vergoed krijgt. Dat kan je net over de drempel helpen. Mijn kraamzorg had iedere week een gratis telefonisch spreekuur met LD. Helpt allemaal drempelverlagend.

Gaat vast helemaal goedkomen!

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou voor de bevalling al contact opnemen met een lactatiekundige. En dan het liefste eentje die uit overtuiging lk geworden is en niet omdat het moest van de werkgever. De goeden niet tena, maar niet elke lk in een ziekenhuis of bij een kraamcentrum is even begaafd. Mijn ervaring is dat je met een lk die eerst vrijwilliger geweest is bij VBN of LLL de meeste kan op het lukken van je bv hebt. Gewoon, omdat ze naast lk ook ervaringsdeskundige dijn en al jarenlang moeders hebben geholpen.

Als ik jouw verhaal zo lees zie ik een opeenstapeling van missers en gemist kansen. Een lacatiekundige die je met overproductie alleen nog maar kan laten afbouwen, jammer...er zijn ook manieren om overproductie aan te pakken en kind aan de borst te houden. Misschien was ze er ook wel te last bij natuurlijk, en was jij te ver heen om nog iets te kunnen proberen, dat kan ik van hieruit niet zien natuurlijk.

Maar hoe dan ook, nieuw kind, nieuwe kansen hoor, mislukkingen uit het verleden dijn geen garantie voor mislukkingen in de toekomst...

Deel Deze Pagina