Hoi dames even een vraagje ik zo onzeker en bang. Vorig jaar hebben wij onze zoon verloren bij 27 weken zwangerschap door oa een slecht werkende placenta. Bij de 20 weken echo lag hij met hoofd benen en buik onder de p10 .... Nu weer zwanger van een meisje maar ben zo bang dit kindje ook te verliezen... van de week de 20 weken echo gehad en ze ligt met buik en beentjes op p40 Hoofdje op p10 maar dat zal meer genetisch zijn volgens de artsen.. Nu blijf ik twijfelen ook door wat een vriendin zei die zei dat p40 dat is dan ook onder het gemiddelde ....terwijl ik er eigenlijk door de echo dacht dat p40 is vele malen beter dan de vorige x . De gyn zei ook ze heeft al lekker spekbuikje .. maar alles maakt me gewoon zo onzeker. We zijn toch al zon 4 jaar bezig en al veel meegemaakt dat ik aan alles twijfel. sorry voor mijn lange verhaal en alvast bedankt hopelijk is er iemand die wel ook positief is over p 40
Ik kan je gevoel natuurlijk niet wegnemen, maar kan je wel wat vertellen over die p-waarde. Gemiddeld is p50; dat betekent namelijk dat met diezelfde zwangerschapsduur 50% van de kindjes groter is en ook 50% van de kindjes kleiner. P40 betekent dus iets onder gemiddeld, in dit geval is 60% van de kindjes groter! maar er is dus ook een groot deel (40%) kleiner.. P40 is niets om je zorgen over te maken, we kunnen niet allemaal precies het gemiddelde groeilijntje aanhouden..
Geen verstand van al die waardes maar ik zou als ik jou was niet meer luisteren naar al die goed bedoelde commentaren en meningen van vrienden en familie Je zit heel erg in angst en daar is een hele goede reden voor. Bespreek deze angst met je vk en vraag of ze alles of heel goed wilt uitleggen of helemaal niks wil zeggen maar alleen goed ofzo. Je hebt er helemaal niks aan als je word gezegd je kindje heeft een waarde van p40 en er word niet uitgelegd wat het betekend. Als degene zegt, alles.ziet er goed uit en ze ligt goed op groei enz enz dan komt t al heel anders over. Tip van mij, spreek je angsten uit, ga niet zoeken op Internet (doe ik ook hoor ) en vraag altijd aan je vk wat het inhoudt als je iets wilt weten. Schrijf je vragen op en bel ze erover op ofzk maar ga er niet mee rondlopen. Niemand kan je garanderen dat dit kindje helemaal gezond is maar de angsten en onzekerheden die je hebt kunnen zeker wel verholpen worden of een plaatsje krijgen. Ik hoop met heel mn hart dat deze zwangerschap goed gaat!
Zoals Pommepom het uitlegt klopt het, dit wil zeggen dat gem 60% van de kindjes is, maar dus ook 40% van de kindjes kleiner is... dus dat is mooit gemiddeld toch hé?
Dankje jullie wel hoor voor het reageren!! Stom dat ik zo bevestiging zoek. Maar lief dat jullie hebben geantwoord. Zoals hier boven werd beschreven is het een mooi plekje op de curve! En inderdaad misschien moet ik maar wat minder naar anderen gaan luisteren en meer vertrouwen op me zelf! nogmaals bedankt
Hier ligt het kindje qua groei op de P30. Dus een kleintje... er werd gezegd 'een mooie groei'. Onze eerste zat ook op die lijn en was inderdaad een klein babytje, maar verder prima! Dus ik verwacht nu ook weer een klein prulletje en maak me geen zorgen. dat neemt niet weg dat ik jou zorgen heel goed kan voorstellen! Ik kan je alleen mijn goede ervaring geven. liefs en praat met je verloskundige over je angsten!