Onze beeb is erg groot, vorige week was de hoofdomtrek P95, als dit met 37 weken nog zo is, is dat dan een reden om in te lijden?? Ik lig al vanaf 20 weken met ernstige bekkeninstabiliteit op de bank en als zijn hoofdje echt groot is ben ik toch wel bang dat het niet gaat passen met 40, 41 of 42 weken .........
ik krijg bij elke zwangerschap vanaf 32 weken groeiecho's omdat onze eerste 8,5 pond was en op zijn schouders bleef hangen. nr. 2 is daarom ingeleid bij 38 weken (geschat op 7,5 pond en dat woog hij ook), omdat de gyn destijds vond dat de baby zeker niet weer 8,5 pond mocht gaan wegen. baby nr. 3 groeide niet zo hard, dus is keurig blijven zitten tot hij zichzelf meldde (40+1). hij woog ook 7,5 pond. bij nr. 4 zat onze beeb constant op de p90/p95, dus was ik er heilig van overtuigd dat het weer een inleiding ging worden. deze gyn vond inleiden juist een slecht idee, omdat hij bang was voor "flutweeën" en dat zou juist complicaties kunnen geven (liever natuurlijke, krachtige weeën bij een groot kind). hij wilde pas ingrijpen na de 40 weken, omdat wat hem betrof de balans dan door zou slaan. ik moest om half acht in het zh zijn bij 40+1, maar mijn zoon besloot om de nacht ervoor toch spontaan te komen en is om 7.50 uur geboren. hij woog 4190 gram, terwijl hij op zo'n 4750 gram werd geschat en is zonder complicaties geboren (de tweede en de derde trouwens ook hoor!).
ja, hier bij de derde wel... Bij alle echo's liep hij (net zo als de eerste 2) flink voor op groei. Afgesproken om vanaf 37 weken te kijken, of ik inleidbaar was. Had al gedacht, dat het dan nog niet zou kunnen, want de andere 2 werden geboren met 42 en 41 weken (ook ingeleid). Er is dus gevoeld bij 37,38,39 en 39.5 weken. Bij de laatste controle had ik een heel klein beetje ontsluiting en heeft de gyn gestript (had geen effect) en de baby naar beneden gedrukt. Ben daarna met 39,6 weken ingeleid en is Mees geboren. Hele makkelijke bevalling (1x persen) en ons mannetje woog 9,5 pond.
Vind dit ook best aannemenlijk, ik had ook flutweeen dankzij mijn inleiding (notabene 41 wk) en het gedoe van het infuus en de weeenstorm was veel erger dan persen op een grote baby (ruim 8 pond). Wil nu natuurlijk bevallen tenzij ik niet meer mag, de vorige keer heb ik met 4o+4 weken zelf gevraagd om ingeleid te worden, dat zal ik nu niet meer doen
Mijn zoontje was ook best groot, liep 5 weken voor op groei! Werd op 32 weken al 2600gram geschat (hoeveel wordt je kindje nu geschat?) Maar hier is dit nooit een punt geweest om in te leiden, gyneacoloog heeft er zelfs nooit over gesproken! Met 39 weken woog hij 4315gram/53cm!
Nee. Onze eerste was ook een p95 kindje en ondanks dat werd ik niet ingeleid. Uiteindelijk is hij met 43 weken geboren via een spoedkeizersnee, 55 cm en 10 pond. Nr 2 schatten ze ook steeds zo groot maar ondanks nr 1 vonden ze het niet nodig om in te leiden omdat hier inderdaad heel wat risico's mee verbonden zijn. Uiteindelijk heeft madam een beetje meegeholpen door in week 38 nog snel even in stuit te gaan liggen waardoor er in week 39 nog een keizersnee werd gepland. zij was 51 cm en 3870 gram.
Hier de oudste ook een P98 (geloof ik) kindje. Ze wilden niet inleidne, omdat ze niet wisten wat ik kon baren.. Bij 40+3 is het een spoedks geworden, nadat ze niet bleek te passen. Ze woog 4685 gram en was 56 cm. Jongste is in de gaten gehouden met groeiecho's en toen de hoofdomtrek bij 35 weken al 4 weken voorliep op de groei, is besloten tot een geplande keizersnee bij 38+3 . Zij woog 3910 gram bij 52 cm.
Mijn zoon zat ook altijd op de P95 lijn, al vanaf 30 weken. Ze hebben mij niet eerder ingeleid; pas met 41 weken op eigen verzoek. Hij is gelukkig die dag ook geboren en bleek uiteindelijk op P84-P90 te zitten. (4100 gram) Het ziekenhuis waar ik ben bevallen gaf aan dat ze pas over eerder inleiden gaan denken vanaf 4500 gram....
hier ook een kindje met p95 hoofdje en buik en vanwege me bekken gaan ze me hier met 38 weken wel inleiden dus ben benieuwd hoop dat strippen genoeg is met 37 weken heb al 1 cm dus zou moeten kunnen hopenlijk word die van jou niet te groot en baar je op een natuurlijke manier is tog het prettigst
Mijn 1e was een p90-95 en die bleef hangen op haar schouder. Dat ze groot was, kwam ik pas in week 42 achter. Dus geen reden om eerder in te leiden. Nu krijg ik vanaf week 34 groeiecho's en spreekt deze gyn. wel over inleiden of zelfs ks. Deze is namelijk nog groter dan mijn 1e. Hij heeft mijn 1e ook gehaald en wil niet dat me weer tzelfde overkomt. Ik ben vrij klein en t past ook niet door mijn bekken. Morgen weer groei echo en dan hopelijk de beslissing what-to-do.
Bij mijn zoontje werd bij de 20 weken echo gezien dat zijn hoofdomtrek buiten de curves viel, wat gedurende de hele zwangerschap reden tot zorg was volgens de gyn. Ik heb nog vier echo's gehad en iedere keer liep het hoofdje zo genaamd > 4 weken voor in groei op de rest. Als ik het me goed herinner zelfs buiten de p95 curve. Ik ben met 40+5 bevallen, omdat het persen te lang duurde werd wel met knip en vaccuum geholpen. Direct na de geboorte bleek dat ons mannetje een normaal hoofdomtrek had (hij woog 3900 gr en was 53 cm) en dat de metingen al die tijd gewoon foutief waren. Reden hiervoor was dat hij al met 20 weken heel diep in mijn bekken lag, waardoor de metingen onbetrouwbaar waren. Helaas werd ons dat pas na de bevalling uitgelegd, na dat wij 4 maanden in spanning en zorg gezeten hadden. Dat het persen te lang duurde had ook niets met zijn hoofdomtrek te maken, hij lag gewoon niet goed. Bespreek je zorgen de volgende keer met de gyn of de verloskundige, wellicht kun je afspraken maken? Succes!