hoi, Ik ben denk ik net 4 weken zwanger. Weet niet precies wanneer mijn nod is. Denk vandaag of tot uiterlijk dinsdag. Maar ik heb dus astma. En soms heb ik een periode dat ik er helemaal geen last van heb. En soms elke dag. Nu had ik gister en eergisteravond last van benauwdheid. Ik wilde geen pufje nemen. En heb geprobeerd om laag vanaf me buik te ademen. maar de benauwdheid bleef. Ik heb dus gister en eergister wel een pufje genomen. (foradil) en heb wel me mond goed gespoeld erna. Op de gebruiksaanwijzing staat wel dat je het in nood mag gebruiken tijdens de zwangerschap. Maar liever wil ik het niet natuurlijk. Zou het kwaad kunnen voor het vruchtje? Ik heb het toen ook een keer aan de dokter gevraagd. En er was niet veel over bekend tijdens de zwangerschappen. Groetjes van wendy
Goedenavond, wat vervelend dat je zo benauwd bent geweest. Ik kan me voorstellen dat je een pufje hebt genomen. Foradil wordt in de zwangerschap niet aangeraden als eerste middel bij astma, omdat er weinig bekend is over de effecten van dit medicijn. Ik zou je adviseren toch langs de huisarts te gaan en te overleggen of je over kan gaan op andere medicatie. Er zijn medicijnen die je voor de astma kan gebruiken in de zwangerschap. Met deze medicijnen is meer ervaring met het gebruik in de zwangerschap. Ik denk niet dat het veel kwaad kan dat je het nu een keer gebruikt heb, maar indien je het de rest van de zwangerschap nog vaker nodig hebt is het beter om andere medicatie te krijgen. Succes! Groetjes Monique
Oke. Ja ik ga woensdag naar de huisarts. Ik was er al een keer geweest om info te vragen over astma en zwangerschap. Toen zei hij dat er inderdaad niet zoveel bekend is met foradil. Maar bijvoorbeeld pulmicort wel. Dat dat wel kan. Dat is om benauwdheid te voorkomen. Maar dat moet ik dan elke dag innemen. En foradil alleen als ik benauwd ben. Dan ben ik aan het afwegen van pulmicort elke dag is ook niet goed denk ik. en foradel neem ik af en toe. Maar er zijn dus nog meer medicijnen voor? Is het trouwens zo dat de placenta pas met 6 weken wordt aangemaakt, en dat de medicijnen die ik heb genomen, nu niet bij de baby komen? Omdat ik nog 4 weken ben?
Inderdaad, daarom kan het nu nog niet zo'n kwaad. Medicatie die vergelijkbaar is met foradil en wel gebruikt mag worden in de zwangerschap zijn: salbutamol en terbutaline (beide kortwerkende luchtwegverwijders) of salmeterol (net als foradil een langwerkende luchtwegverwijder). Dit hoef je dus niet elke dag te nemen. Ik ben benieuwd woensdag! Groetjes Monique