Ik stelde de vraag omdat ik had gelezen dat je pasgeboren baby zo'n 8 tot 12 voedingen per dag nodig heeft. Uiteraard kijk ik naar wat mijn baby aangeeft. Heb ik bij mn dochter ook zo gedaan, voeden op verzoek. Ik wil wel streven naar voeden om de 2 à 3 uur in het begin zodat mn productie goed op gang komt. Ik wil heel graag dat de borstvoeding dit keer slaagt en ik langer kan voeden dan 9 weken. @ babyhope: als je je kindje steeds een kwartiertje later wakker gaat maken na de kraamtijd dan voed je niet meer op verzoek van je baby. @ mamamaya: vervelend hè, dat je zoveel afvalt. Ik ben nu zo'n 7,5 kilo aangekomen en sta de laatste twee weken een beetje stil. Ik hoop dat ik nog 7 kilo aankom, maar of dat lukt? Het is echt niet dat ik zo weinig eet, ik kom gewoon niet makkelijk aan. Dat is een goeie tip over Weight watchers. Ik heb het boodschappenboekje in huis. Ik ga het zeker proberen als ik weer gigantisch veel afval. De link van Konijntje82 van het voedingscentrum is ook een hele goeie, heb je die al gezien? @ Bri: welke kolf heb jij?
Mijn ervaring is dat baby's zich vanzelf wel elke 2-3 uur melden, maar als dat niet zo is, kan ik me heel goed voorstellen dat je ze wat actiever aanlegt, ook al 'zeggen' ze nog niks! Ik had de Medela Pump in Style, een dubbelzijdige, elektrische, 2fase kolf. Vond het een superding! Inmiddels heb ik 'm doorgegeven aan mijn nichtje en ik geloof dat zij er ook tevreden mee is. Hij was wel prijzig, maar ik heb hem voor 2 kindjes gebruikt en nu wordt hij dus gebruikt voor de dochter van m'n nichtje. Ik werkte destijds 4 dagen per week, dus ik gebruikte hem best intensief.
Inderdaad vervelend. De omgekeerde wereld ook, de meesten werken hard om de kilo's eraf te krijgen. Al 7,5 kilo is al prima, rond die tijd zat ik op 2 kilo of zo. Link Voedingscentrum heb ik bekeken ja, maar 8 boterhammen Oh ja, ik wilde ook nog zeggen dat ik uiteindelijk wel vrij vlot 14 maanden gevoed heb. De eerste 3-4 maanden zijn toch het zwaarst, daarna gaat het steeds makkelijker vond ik. We zijn hier dus alweer zo'n beetje halverwege de zwaarste tijd. Ik voed (en voedde) steeds op verzoek. Geen van beide dochters liet er overdag ooit meer dan 3u tussen (zelfs niet toen ze al een jaar was, haha... en mama in de buurt natuurlijk). Succes met aankomen!
@ mamamaya: haha, ja 8 boterhammen is veel. Ik eet er nu zo'n 6 à 7 per dag. Dus ben al aardig op weg Wat fijn dat het voeden bij jullie zo goed gaat. Geniet er maar lekker van!
Ik zou gewoon voeden op verzoek. Vaak zie je dat de kindjes toch om de 3 uur zelf komen en op sommige momenten wat vaker. Ik heb haar hier bijna nooit wakker hoeven maken om een voeding, ze kwam zelf wel. Ik ging haar echt niet om de 2u wakker maken om maar aan de +/- 10 voedingen te komen. Kindjes geven het vaak wel aan. Doorslapen kun je ook niet afdwingen en laten huilen is naar mijn idee niet de manier. hoorde laatst van een collega dat zij haar kindjes met 6 weken in de garage zette en na 2 nachten sliepen ze wel door. pff... dat zou ik echt niet kunnen! Al heb ik haar laatst met 14 maanden wel een nacht max. 10 min. laten huilen omdat ik compleet klaar was met de nachtvoedingen. Gelukkig heeft het geholpen, ze wordt hooguit 1x wakker per nacht en even troosten is genoeg. Qua eten, ik eet hier met gemak 10 boterhammen op een dag en verder nog een hoop Al begin ik nu wel wat te minderen omdat ik ook minder voed. Teveel melkproducten is niet zo goed voor je productie begreep ik van een lactatiekundige en boven een liter per dag vergroot je de kans op allergieen bij je kindje. (zegt een mama die 1,5 liter in de zwangerschap gebruikte en dochter heeft KMA en soja allergie).
Waaaaat?! dat méént ze niet.... Is dat echt geen sterk verhaal? Dit dóe je toch niet? Vind het echt een beetje zielig voor die kindjes; ze hebben een beetje de hoop opgegeven dat er iemand komt als ze huilen, zo leest het voor mij in elk geval. (is héél iets anders dan een paar minuten laten huilen, of zelfs lang laten huilen als je zeker weet dat er niets aan de hand is. maar hoe kun je dat nou weten als je ze zelf niet kunt horen? vind het nog laf ook; je huilt maar, ik leg je ergens neer waar ik het niet hoef te horen.) sorry, offtopic, maar kon dit niet zomaar voorbij laten gaan.
@ Red: doorslapen kan je idd niet afdwingen. Het ene kindje slaapt nou eenmaal sneller door dan het andere kindje. Wat een verhaal van je collega... schokkend! Dat zou ik nooit willen/kunnen. Ik gebruik niet zoveel melkproducten. Ik drink sowieso geen melk, vind ik niet zo lekker. Ik doe het elke dag met kaas/ boter op de boterham en een schaaltje yoghurt.
Haar kindjes zijn geloof ik rond de 12 jaar en vroeger werd het toch wel meer gedaan. Maar eerlijk gezegd schrok ik het ook wel toen ze het zo vertelde.
nou sorry hoor maar ik merk nu bij mijn schoonzus kleine is 3 maandjes. en elke keer als hij huilt huppa die borst erin.. nou dat schiet echt niet op hoor.. dan kan je helemaal nergens meer naartoe gaan. ik ben van mening dat een kleintje ook een vastetijd moet hebben qua eten.. maar goed dat is mijn mening.. ik bedoel ik ga echt niet om het uur die kleine aanleggen hoor.. dan kan je niks mer. in de eerste weken ok maar na een maand of 2 moet dat toch wel genoeg geweest zijn toch???
Tja, hier clusterde ze de eerste 3 maanden 's avonds. Dus dan zat ik wel zo'n beetje non stop te voeden. Maar dat gaat ook weer over. Overdag dronk ze om de 3 á 4 uur in het begin, later een tijd om de 3u en met 8 maanden langzaam wat meer tijd ertussen. 's Nachts sliep ze hier al vrij snel door, alleen na 6 maanden werd dat minder. Maar je kunt altijd regeldagen hebben, je productie loopt soms wat terug en dan is het goed om toch je kindje te volgen, wil je langere tijd borstvoeding geven. Het ene kindje laat zich ook makkelijker sturen. Mijn vriendin heeft 10 maanden op de klok gevoed, haar zoontje is ook erg makkelijk. Mijn dametje liet zich niet zo makkelijk sturen en is een pittig ding met een sterk eigen willetje. Ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Vindt het alleen zo sneu als moeders hun kindje laten huilen of met een speen de tijd proberen te rekken omdat het nog geen tijd is. Daar krijg ik echt de kriebels van! Hier had ze ook een speentje maar die kreeg ze na de voeding als ze nog zuigbehoefte had, ook wel eens tussendoor maar niet als ik wist dat ze honger had. Je kindje krijgt geen horloge mee en het duurt nog lang voor die klok kan kijken.
Ja en zodra ze kan lopen kan ze zelf naar de koelkast om haar melk te pakken en als ze kan fietsen regel je een krantenwijkje zodat ze haar eigen geld kan verdienen, en met 16 moet ze het huis uit want dan heeft dat hele opvoedgebeuren wel lang genoeg geduurd of niet? Veel succes ermee zou ik zeggen..... sjongejonge...
Helemaal mee eens Red. En wat toch ook vaak zo is, dat de BV vaak toch niet goed loopt (lees: vaak, niet altijd) als je niet op verzoek voed. In mijn omgeving loopt het tenminste altijd mis. Ik ben ook niet van vaste tijden en rekken e.d. Baby's kunnen geen klok kijken, en ik heb zelf ook niet altijd op dezelfde tijden honger.
@babyhope: nee, dan kun je nergens meer naar toe. Heb de eerste 9 maanden van de kleine (want zolang dronk ze overdag wel om het uur) alleen maar binnengezeten achter de geraniums. Wat een onzin zeg, hoezo kun je dan nergens meer naar toe? mag je buitenshuis niet voeden? Bovendien is het juist makkelijk, je legt je kleintje zo even aan, hoeft geen flesje oid klaar te maken. Bovendien als je bang bent dat je minder tijd hebt of dat je je aan je kindje moet aanpassen en dat je minder vaak ergens heen komt, tja, dat zijn consequenties van kinderen. Wordt altijd zo kriegelig van mensen die vinden dat de kinderen zich maar aan hun moeten aanpassen... Zij hebben toch voor kinderen gekozen, die kinderen niet voor hun.
Dan voorspel ik bij deze alvast dat jij een van die vrouwen bent die 'echt graag borstvoeding wilden geven maar ineens geen melk meer hadden en toen maar moesten overstappen'.
nou nou gaat goed of niet.. ik bedoel gewoon te zeggen dat als een kleintje om het kwartier huilt en jij meteen aanlegt dat dat toch niet hoeft??? was een voorbeeld van mijn schoonzus. kleine huilt huppa voeden al is het maar 2 minuten??? ik denk dat een baby toch een goede voeding moet krijgen toch ook al huilt hij na 10 minuten weer dan voedt ze weer dat kan toch niet goed zijn? ze denkt de hele tijd dat hij honger heeft??? ik zeg helemaal niks slechts hoor, ik probeer gewoon te zeggen dat je je baby een goede voeding moet geven en niet 5 minuten voeden en 10 minuten later weer 5 minuten toch!!! en natuurlijk ga ik gewoon weg ik gaf een voorbeeld van iemand in mijn omgeving die gaat werkelijk nergens naartoe omdat ze denkt dat de baby elke keer moet eten.. dat zeg ik ik praat niet over mij hoor!! ik ga mijn kleintje aanleggen wanneer het moet (voeden op verzoek) maar hoop wel dat er een beetje regelmaat in kan worden gebracht.. sommige lezen ook maar wat ze willen lezen... borstvoeding preventie ofzo????
nou geloof me ik ben nog niet bevallen maar heb nu al melk genoeg hoor.. sta elke ochtend op met ubergrote kringen in mijn t-shirt en loop al vanaf 18 weken haha heel charmant met koffiepads achter mijn bh-tje ik word hier gewoon direct aangevallen terwijl het niet eens om mij gaat, wat ik zei. dat is wat ik hier om me heen zie en ik vind dat dus een beetje teveel van het goede kan nooit gezond zijn.. meer dan 20 a 25 voedingen per dag??? of zie ik dat dan verkeerd..
Ik bedoel het helemaal niet aanvallend hoor. Ik vind het alleen altijd zo jammer als de borstvoeding niet lukt door stomme dingen als op tijd voeden. En gezond, tsja ieder uur voeden is vooral lastig voor de moeder he. Voor het baby'tje zelf is het prima, die vindt het wel gezellig zo bij mama. Maar in de praktijk valt het vaak wel heel erg mee hoor. Baby's die elk uur komen zijn echt de uitzondering. Ik had zelfs een baby die het vertikte om om de 3 uur wakker te worden, meneer kwam vanaf dag 1 om de 4 uur. Daar heb ik toen problemen mee gehad omdat hij niet vaak genoeg wilde drinken.
En ook even mijn mening hier over, hihi! Ik doe dat zelf ook. Ik gebruik borstvoeding niet alleen als voeding. Ook als troost, om de baby in slaap te krijgen, of omdat het gewoon gezellig is. Een baby kan toch niet te veel borstvoeding drinken. En als een baby heel vaak kleine porties krijgt is ook niet slecht, in feite is het zelfs beter, omdat het dan lichter verteerbaar is voor de darmpjes. En op dagen dat ik niet thuis ben gaat het ook anders hoor. Dan laat ze makkelijk 5 uur tussen de voedingen en drinkt dan gewoon een flinke portie. Ach, met borstvoeding kan eigenlijk bijna alles en hoeft niets, da's het fijne. Elke moeder kan er op haar eigen manier mee omgaan.
Cin, ik moet eerlijk zeggen dat je posts eerst wel anders overkwamen hoor. Ik geef als ik heel eerlijk ben, de meiden niet ongelijk in hun reacties. Maar het is nu duidelijker wat je echt bedoelt. Ik heb ook altijd op verzoek gevoed, en ook niet enkel bij honger. Zo is het ook regelmatig voorgekomen dat ze zeker 15 voedingen per 24u heeft gehad. Maar ik ben neit van het huiltje, hup borst erin. Ik probeerde haar eerst te troosten en als dat geen succes had de borst. En eerlijk waar ik heb 1 periode gehad dat ik dacht, komt het ooit nog goed? Ik dacht dat ze borstverslaafd was en kreeg ook commentaar van mijn omgeving. Maar ik had zoiets van, als zij behoefte heeft aan de borst en ook al is dat na een uur weer of na een half uur weer, waarom niet dan? Overigens was dat enkel thuis zo hoor, als we weg waren liet ze er gewoon 4 uur tussen. Ging echt niet tijdens het shoppen bijvoorbeeld elk half uur zitten voeden.