Paar borstvoedingsvraagjes

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Noukje, 4 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Weet je wat het is? Borstvoeding is niet alleen maar voeding, het is troost, liefde, bij mama zijn, zuigbehoefte, allemaal dingen die een klein kindje nodig heeft. Waar een ander kindje een speentje krijgt, wat helemaal geaccepteerd wordt, kan een kindje dat bv krijgt beter de borst krijgen op dat moment. En als je je kindje kan troosten door 10 minuten na de voeding nog een de borst aan te bieden, dan is dat toch alleen maar makkelijk en heerlijk voor dat kindje en jezelf dat je geen andere toeren hoeft uit te halen?
    Mijn oudste heeft geen bv gehad en daar moest ik soms hele capriolen mee uithalen om die tevreden te krijgen, terwijl ik bij de jongste gewoon kon blijven zitten en haar alleen even hoefde aan te leggen.

Echt, borstvoeding is zoveel meer dan voeding alleen!

2. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Gezellige discussie ;)

Even een heel andere vraag. Ik lees dat er nogal verschillend wordt gedacht over de voeding van de borstvoedende moeder. Zo lees ik dat je alles kan eten en nergens op hoeft te letten qua voeding. En weer ergens anders lees ik dat je op moet letten met sinasappelsap, gekruid eten etc. Hoe zit het nou echt, hoe doen jullie dat?

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Heb nog nooit opgelet met wat ik heb gegeten (uitgezonder alcohol en caffeïne) en dat heeft nooit tot problemen geleverd.

4. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    #44 Duchess, 7 mei 2011
    Laatst bewerkt: 7 mei 2011
    Ik heb ook altijd alles gegeten. Volgens mij is het een fabel. Maar het blijft uitproberen natuurlijk. Ik heb iig niets gelaten, bij sommige dingen wel opgelet of er reactie kwam. Hier lichte reactie op prei gehad, maar kon net zo goed toeval zijn hoor. Was ook wel een grote hoeveelheid prei die ik toen gegeten heb. Op kleine hoeveelheden geen reactie. Verder alles kunnen eten (en nog steeds natuurlijk), ook sterk gekruid.

5. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik eet en drink alles, alleen geen alcohol....

6. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Nee, geen alcohol idd maar dat drink ik sowieso al niet.
    Caffeine drink ik ook al sowieso vrij weinig, soms eens een kop koffie en die laat ik nu ook niet staan.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je hoeft nergens op te letten, maar als je merkt dat je baby krampen krijgt van wat jij eet, dan kan je beter met die voeding stoppen natuurlijk. Mijn zoontje had extreem gevoelige darmen met de bijbehorende krampen. Hij reageerde op kool en ui en prei en sterke kruiden. Knoflook ging wel goed.

Wat wel een fabel is, is dat je tijdens je zwangerschap veel moet aankomen of voor twee moet eten. Een zwangere komt gemiddeld 12 kilo aan, dat is wat de baby met toebehoren weegt. Kan wat meer zijn of wat minder.
    Je hoeft tijdens de bv ook niet significant meer te eten of drinken; gewoon voedzaam en gezond voedsel en 1,5 liter vocht is voldoende. Als je maag rammelt, pak je een banaan of volkorenboterham met kaas. Veel eten en drinken zorgt niet voor meer productie, het is alleen belangrijk voor jezelf om voldoende te eten en te drinken.

8. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Een fabel zou ik het niet noemen, dat bepaalde voedingsmiddelen best gemeden of slechts met mate gegeten worden. Anders zou een KMA dieet bijvoorbeeld ook onzin zijn. Mama's voeding heeft wel degelijk invloed op de samenstelling (en dus ook smaak) van de melk, net zoals dat ook tijdens de zwangerschap het geval is met het vruchtwater. Da's een goeie zaak overigens, want het is de start van de opbouw van een rijk smakenpalet. En hoe eerder je dat palet opbouwt, hoe makkelijker dat gaat.

Ikzelf drink sowieso al nooit alcohol, koffie of cola en dus ook niet tijdens zwangerschap of borstvoeding. Idem met medicatie. Sinaasappelsap drink ik dan weer wel regelmatig, gekruid eten komt sporadisch op tafel... dat is baby al van in de buik gewend. Ik merk bij kool wel dat ze meer gasvorming heeft (net als ik trouwens :)).

Over 25 voedingen op een dag, huiltje-huppa-voeden en borst als universeel redmiddel: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Voorbereiding - Niet-nutritief zuigen

Ik ben zelf overigens nutritief én niet-nutritief voedster, gewoon omdat ikzelf en mijn meisjes daar het gelukkigst bij zijn. Mijn aanvoelen is dat net dààrdoor ik als mama veel flexibeler ben qua gaan en staan. Ze was hier nog geen 2 weken toen we naar de kinderboerderij gingen, en terwijl de andere mama's nerveus met hun hongerige, huilende baby's in 't rijtje stonden om een flesje op te warmen, had ik de mijne al lang gevoed :D

9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Oh ik bedoel ook niet dat er niets van onze voeding in de melk komt, dat weet ik heel goed dat dat wel gebeurt. Ik doel meer op dat je best gekruid eten kunt eten tijdens de BV maar je op je kindje moet letten. Ik vind het wel een fabel dat je geen gekruid eten e.d. mag eten tijdens de BV want er zijn genoeg moeders die dat wel kunnen zonder problemen. :)

10. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Hier moet ik toch even op reageren. Kan best dat dit algemeen beschouwd een fabel is, maar... Die 12 kilo die je noemt, dat gaat over het kindje + de grotere baarmoeder + placenta + vruchtwater + extra bloed, vet en vocht. Zeker weten doe ik het niet, maar ik denk dat TS en ook mijn probleem die laatste twee is (extra vet en vocht). Dat wordt met name opgebouwd als reserve voor de borstvoeding, en dat missen wij grotendeels (nogmaals: denk ik).

Ik merk zelf in elk geval heel goed dat ik er met mijn normale (nochtans gezonde en gevarieerde) dieet niet kom, dan slaat de vermoeidheid en uitputting echt toe. Dan heb ik het gevoel dat mijn meisje mij opeet, leegzuigt. Kan kloppen dat op zich de productie er niet onder lijdt, maar ik merk wel dat het dan een stuk moeilijker volhouden is omdat je zelf zo op je tandvlees loopt.

En 1,5 liter vocht is voor mij niet voldoende (ook niet zonder borstvoeding trouwens). Ik moet echt minstens 2 liter hebben, en nu zelfs nog liever 2,5 liter. En als ik dat een dag niet haal, betaal ik dat 's avonds cash onder de vorm van... te weinig melk.

Ik geloof dus heel sterk dat je het voor jezelf moet gaan uitvinden wat er werkt. Dat geldt dan zowel voor het niet-nutritief voeden (of je dat al dan niet wil toepassen), het aanpassen van je dieet en het mijden van bepaalde voedingsmiddelen. Voor elke combinatie van mama en baby zal weer wat anders goed werken. Voor ons dus: normale variatie in voedingsmiddelen (smaken), ruwweg 20-25% meer inname voeding en vocht en to top it off niet-nutritief "voeden".

11. zogelukkig

Niet-nutritief voedster? Huh? Ieder slokje dat naar binnen gaat is natuurlijk nutritief, alleen de aanleiding kan zijn honger/dorst of troost.

Ik heb nooit slokjes aangeboden, daar vroeg mijn zoontje nooit om, die dronk de eerste maanden iedere 2 uur 50 minuten. Troostvoeden (pijn, omgemak) doe ik absoluut wel en wat is het nodig geweest de afgelopen 2 jaar!

12. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Oké, dan zijn we het dus eens :p

Geen fabel: het wijzigt de smaak, baby zou kunnen reageren
    Wel fabel: dat het per definitie niet zou kunnen / mogen

13. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Heb je het artikel gelezen? Niet nutritief aanbieden van de borst gaat dus net over troosten, kalmeren, pijn stillen, in slaap laten vallen, warmte geven, lichamelijk contact, zuigbehoefte laten voldoen...

Er wordt ook in uitgelegd (eerste paragraaf) dat de term "niet-nutritief" eigenlijk ongelukkig gekozen is... het gaat om het begrip.

14. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ja, zo ja. ;)

Ik eet en drink ook meer sinds ik voed. Maar meer omdat ik gewoon meer honger en dorst heb. Het is nu wel veel minder dan de eerste 9 maanden ongeveer.

15. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    De vraag stelt zich dan of je dat merkt op de weegschaal...

Wat ik meer eet, tekent namelijk niet af op de weegschaal. Niet op die van mij althans, (gelukkig!) wel op die van de dochter.

16. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik kwam niet aan, maar ik viel ook niet af wat ik ook deed. Nu ben ik (gelukkig) wel aan het afvallen, maar let ik enorm op mijn eten en beweging. In de tijd dat ze nog zoveel bij me dronk (nu nog maar 2 tot 3 x per dag) wilde ik ook niet minder eten, want ik vond dat ik honger kreeg omdat ik het nodig had. En dat denk ik nog steeds. Nu lukt het me zo veel beter om minder te eten.

17. zogelukkig

Dan bedoelen we dus hetzelfde, maar blijf het overigens wel een budterm vinden; noem het gewoon troostborst.;)

18. Konijntje82

Konijntje82 Actief lid

25 jul 2010
    140
    0
    0
    momenteel geen
    Purmerend
    Uit mijn ervaring kan ik je vertellen dat er 3 manieren zijn die mensen je zullen aanraden.

1 en 2. voeden op verzoek: dit betekent een gezond kind niet wakker maken om te voeden. Je kindje geeft het zelf aan door stap 1: smakgeluidjes te maken, stap 2: op haar vuistjes te sabbelen, stap 3: te huilen. Mijn trucje is ook om haar op mijn buik te leggen terwijl ik half lig/zit en als ze dan zoekt dan weet ik dat ze eten wil (soms is dat niet even duidelijk namelijk.
    Er zijn 2 manieren voor voeden op verzoek
    manier 1: per keer 1 borst "leeg" laten drinken, andere borst als "toetje"
    manier 2: beide borsten geven, eerst links rechts, volgende voeding rechts links.
    Mijn ervaring is dat je zelf het beste kunt kijken welke het beste bij jou en je kindje past.

3: voeden volgens een schema...over het algemeen werkt dit NIET. Wij hebben immers ook niet altijd op hetzelfde moment honger en ook niet evenveel iedere dag. Deze manier word meestal aangeraden door niet-deskundigen.

Daarnaast heb zul je vaak merken dat mensen al gauw zeggen, dan stop je er toch mee. Ook hierin wil ik je aanraden vol te houden zolang jij het wilt en hulp (zoals een lactatiekundige) in te schakelen als je twijfels e.d. hebt.

}Mijn hoofd loopt over, wil je zograag uitleggen wat ik allemaal inmiddels weet. Kon ik maar een draadje trekken en gewoon uploaden wat er in me hoofd zit hihi{

PS ook met flesvoeding zijn de adviezen op de verpakking een RICHTLIJN. Het ene kind drinkt meer dan het andere. En bovendien misschien vaker kleinere hoeveelheden. Ga NOOIT proppen.

TIP om te controleren of je kindje genoeg drinkt bij bv: minimaal 3 volle plasluiers per 24 uur, gelige poep (soms afgewisseld met iets groenere plakpoep). Groeit je kindje goed en blijft het aankomen dan zit het goed. Dit kun je in de gaten houden door bij het consultatiebureau in de buurt te wegen. Maar let op maak jezelf niet gek! Doe dit alleen als je twijfelt of het wel goed gaat. Elke week gaan wegen maakt jezelf alleen maar onzekerder. Ik ga 1 keer per maand en tot nu toe groeit ze goed :)

Voor de mensen die opzien tegen elk uur voeden. Dit gebeurt vrijwel nooit tenzij er iets is!!! Spruw, prikje of gewoon een regeldag. Vertrouw erop dat je kindje weet wat ie nodig heeft.

Over het verhaal van de garage :$ zo leer je een kindje alleen maar: "ik huil maar niet meer, want er komt toch niemand!" Terwijl huilen voor die kleintjes de enige manier is om aan ons iets duidelijk te maken. Of het nou een vieze luier, honger, zuigbehoefte of behoefte aan wat genegenheid is. Een kindje bewust laten huilen een half uur of langer vind ik ONMENSELIJK!!!

19. Konijntje82

Konijntje82 Actief lid

25 jul 2010
    140
    0
    0
    momenteel geen
    Purmerend
    Ik eet alles...ook al heb ik wel van de lactatiekundige de tip gekregen om dingen te laten als Julia er iedere keer last van krijgt (lees kramjes) nadat ik iets gegeten heb.

Als borstvoedende mamma moet je echt wel opletten hoor...sorry maar kan het niet laten. Je kindje drinkt gemiddeld 1 liter vocht. Om te voorkomen dat je zelf uitdroogt moet je dus ong. 2-2,5 liter per 24 uur drinken (flesje water naast je bed is een uitkomst). Ook moet je echt opletten dat je voldoende eet (zie mijn link naar het voedingscentrum eerder als richtlijn).

Het is NIET zo dat je productie te weinig is als je te weinig eet en drinkt. Neej over het algemeen neemt je kindje wat het nodig heeft. Maar over het algemeen is het borstvoeden zelf beter vol te houden als je WEL voldoende drinkt en eet. Zou zonde zijn lijkt mij als je op een gegeven moment zou stoppen omdat het teveel van je vraagt terwijl je het had kunnen voorkomen door beter voor jezelf te zorgen...:)

20. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    helemaal mee eens!

Deel Deze Pagina