in de borstvoedingsmix van weleda zit ook venkel, inderdaad. lijkt me als het slecht was het daar niet in zou zitten. maar het advies is ook daar niet te veel van te drinken.
ja lalamanon... das leuk je 1e kindje? hoelang ga je door? ik tot een van ons niet meer wil.. is nu niet aan de orde haha
bij de apotheek kan je ook druppels venkel halen die je aan je baby geeft voor krampjes.. dus lijkt me idd niet giftig hoor..
Op borstvoeding.com staat het volgende over venkel: Dus: met mate gebruikt werkt venkel kalmerend op de darmen en licht melkproductieverhogend; in grote doseringen en sterkere bereidingen werkt het darmontregelend en melkproductieremmend.Oftewel: een beetje venkel geeft rust bij krampjes, veel venkel geeft juist krampjes en heel veel venkel remt de productie. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Melkproductie - Goed voor de moedermelk Ik vind borstvoeding.com echt een ideale site, er is zoveel informatie te halen. Super! Ik wil nog graag het Borstvoedingsboek aanschaffen.
Ik had beloofd het jullie te laten weten wat ze er bij het CB over zeggen. Ze deed er een beetje vaag over. Dus ben eigenlijk niks wijzer, sorry.
Dit zegt het Voedingscentrum over venkel bij babies: Allylalkoxybenzenen | Voedingscentrum Uit voorzorg wordt iedereen geadviseerd: Geen kruidenpreparaten te gebruiken met venkel (zoals venkelolie), anijs (zoals anijsolie), sassafras of dong quai. Matig te zijn met kruiden als anijs (en producten hiervan, zoals anijsthee, sambucca, pastis en ouzo), venkel (zoals venkelthee), basilicum, pesto, dragon, kaneel, salie en blikjes vis in gekruide saus of olie. Voor zwangere vrouwen en babys wordt geadviseerd: Geen venkelthee en anijsthee te gebruiken, bijvoorbeeld tegen darmkrampjes bij babys of om de melkproductie te bevorderen
Wel raar hoor die dubbele adviezen. Ik heb de borstvoedingsthee echt maanden gedronken en er geen last van gehad gelukkig. (me wel aan de aanbevelen hoeveelheid gehouden per dag)
Oh, het Voedingscentrum, pffffffff! Dat zijn toch diezelfde dwazen die dieetproducten adviseren aan baby's? Raar clubje.
@ konijntje: dankjewel voor het navragen, jammer dat ze bij het cb geen antwoord konden geven. Inderdaad niet echt verhelderend die tegenstrijdige adviezen over venkel(thee).
Als je goed leest, staat er niks geks over venkelthee, maar als je niet oed leest, lijkt het wel zo. Kijk, dit staat er: Allylalkoxybenzenen zijn aromastoffen die van nature in sommige kruiden voorkomen. Uit dierproeven is gebleken dat allylalkoxybenzenen schadelijk kunnen zijn, met name in grotere hoeveelheden. Over de risicos voor de mens is weinig bekend. Tot de allylalkoxybenzenen behoren: Estragol (in anijs, dragon, venkel en basilicum) Methyleugenol (in piment, basilicum, nootmuskaat en dragon) Safrol (in nootmuskaat, kaneel, sassafras en dong quai) Uit voorzorg gelden de adviezen om: Geen kruidenpreparaten te gebruiken met venkel (zoals venkelolie), anijs (zoals anijsolie), sassafras of dong quai. Matig te zijn met kruiden als anijs (en producten hiervan, zoals anijsthee, sambucca, pastis en ouzo), venkel (zoals venkelthee), basilicum, pesto, dragon, kaneel, salie en blikjes vis in gekruide saus of olie. Als je alles wat ik vet hebt gemaakt goed leest, zie je dus dat er geen enkele reden is tot zorg! (Ik snap ook niet zo goed waarom sommige mensen zonodig altijd aan bangmakerij moeten doen).
Er staat inderdaad dat je matig moet zijn met venkelthee, maar dat staat ook op borstvoeding.com. Het verschil is dat het voedingscentrum meldt dat het schadelijk kan zijn (in grote hoeveelheden er staat niet waarvoor het schadelijk kan zijn) en dat borstvoeding.com meldt dat het juist darmkrampjes kan veroorzaken en/of dat het je productie aantast wanneer je er teveel van binnenkrijgt.
ik ga ook door tot mijn meisje zelf aangeeft het niet meer te willen, tot die tijd mag ze nog lekker door drinken. we genieten er allebei nog van! ze drinkt sinds kort alleen maar in de ochtend en in de avond. en hoe vaak voed jij?
Mijn dochter scheelt ook niet zoveel met jullie kindjes, leuk. Hier nog 3 voedingen, eigenlijk pas sinds kort (sinds een paar dagen na haar 1e verjaardag) daarvoor zaten we nog op vier voedingen.
inderdaad en ook alledrie een meisje! ik gaf een maand geleden nog 5/ 6 voedingen verspreid op de dag en nu in de ochtend 1 keer en in de avond 2 keer
Hier is het met opstaan rond 6 uur, dan weer rond 12.30 met middagslaapje en om 19.30 als ze weer naar bed gaat.
Ik geef op verzoek en dat verschilt per dag/week. Nu zit ze weer in een "mama"-periode, dus dan drinkt ze vaker: 6 a 8 keer per dag. Gelukkig gaat het deze week weer goed met mijn bv...vorige week knallende ruzie met mijn schoonmoeder en tussen mij en me vriend gaat 't ook al niet zo lekker.:x Alles bij elkaar zorgde voor een hoop stress en na een aantal dagen liep me bv terug dus mijn kleine Julia en ik hebben nu lekker een off-week, iedereen die een probleem met me heeft staat even op mute en ik focus me compleet op ons 2tjes Ik wou dat ik in het echt mensen kende die bv gaven, zodat ik niet alleen uit mijn directe omgeving hoor "dan stop je er toch mee" zodra ik een mopperdagje heb en iemand om tips mee uit te wisselen. PS door alle stress begreep ik de signalen van mijn kleine meid verkeerd, maar dat is nu opgelost. Ze krijgt de speen vrijwel niet meer, tenzij ze gevoed, verschoond, geknuffeld enzo is en ze echt niet anders in slaap komt. Ook de draagdoek helpt enorm, want ze had geen behoefte aan d'r speen, maar aan mij of mijn borsten haha