hoi hoi ik vroeg mij dus af wat alle hindoestaanse gewoontes zijn bij de geboorte van een kleintje. Natuurlijk ken ik er wel een paar maar duidelijk niet allemaal.. .wil graag goed voorbereid zijn op wat ik wel en per se niet wil...
misschien kun je dat opzoeken via google? er komen vast wel dingen tevoorschijn die je kunt gebruiken, succes
http://proto4.thinkquest.nl/~lld094/extra/gewoontes.htm misschien vind je het hier anders ff op google kijken
De eerste hit via google: "De geboorte Het hindoeïsme heeft zestien sanskaras (rituelen) waaraan veel hindoes zich proberen te houden. Maar liefst elf van de zestien sanskaras hebben met de geboorte te maken. De gebruiken verschillen per hindoe en hier wordt één bepaalde situatie omschreven. De ouders moeten voordat ze een kind willen verwekken een priester raadplegen over het tijdstip waarop de bevruchting plaatsvindt. De hindoes geloven namelijk dat het kind dan een zo goed mogelijk karma krijgt. Tijdens de zwangerschap van de aanstaande moeder dient zij allerlei heilige teksten voor te lezen, zodat de baby door hun gunstige invloed kan worden beschermd. Ook wordt tijdens de 8e maand van de zwangerschap rijst aan Vishnu geofferd zodat de krachten van Vishnu op het ongeboren kind kunnen worden overgedragen. Tijdens de geboorte moet de vader van het kind de navelstreng doorknippen en vervolgens het kind aannemen. Als het kind een naam gegeven wordt (dit gebeurt meestal op de tiende of twaalfde dag na de geboorte) moet eerst zeer nauwkeurig het tijdstip van de geboorte worden vastgesteld, zodat de priester kan zeggen welke lettergrepen de naam moet krijgen. De lettergrepen zijn namelijk verbonden met goden en natuurkrachten. Tijdens de naamgeving komt de baby voor het eerst buiten. De baby wordt dan gewassen en in nieuwe kleren gestoken. De meeste hindoes brengen dan meestal ook nog een bezoek aan de plaatselijke tempel. Als het kind een, drie, vijf of zeven maanden oud wordt, wordt bij hem of haar het hoofd kaalgeschoren. Ook wordt op deze dag het oorlelletje van de meisjes doorboord, om zo het eerste verschil tussen jongens en meisjes te tonen. Voordat de dienst voor de geboorte afgelopen is, mag het kind door een telescoop naar de sterren kijken."
gezocht via inet had ik al gedaan @zogelukkig: dat wist ik inderdaad, ben meer op zoek naar dingen zoals het kajal op de ogen en dat soort dingen..wat de oude generatie verwacht en dat soort stuff.. ik wil gewoon goed voorbereid zijn dat niemand me ineens kan overvallen als ik lig bij te komen in bed..
hoi hoi Mijn vriend is ook hindustaans maar ik ben nl en we houden het lekker makkelijk haha gewoon geboren worden en blij zijn! Mijn schoonouders maakt het ook niet uit als het maar gezond is! Succes xxx
Jij bent dus kennelijk niet van de oude stempel en het is jouw kindje toch? Wat wil je man? En wat bedoel je met "overvallen".
ik denk dat ze bedoelt dat er niet ineens vanalles gebeurd waar ze geen weet van heeft... Kan me er iets bij voorstellen hoor...is wel makkelijker als je op zn minst weet WAT er gaat gebeuren!
ja precies, soms valt mn mond open van verbazing..dan denk ik..het is toch echt mijn kind hallo... mn hubby zegt dat hij niets wilt doen en dat we samen op gevoel beslissen wat wel en niet..maar sommige mensen zijn een beetje vasthoudend aan andere gebruiken en dat zit ik dan wel mooi mee en loop er mee rond in mn hoofd..