Hallo, mijn man is per 13 augustus werkloos en we hebben ww aangevraagd. Alleen mijn man verdiende al heel weinig en strax met ww helemaal, ik heb zelf ook geen inkomsten . Dus ik vroeg me af waar hebben wij nou recht op? kunnen we aanvullend bijstand aanvragen ?
Beste Sila24, Bij de beoordeling van de WW-uitkering van je man kijkt UWV of er recht is op een toeslag op de WW-uitkering. Daarbij wordt gekeken naar of jullie met totale gezinsinkomen onder het sociaal minimum komen. Is de aanvraag WW digitaal/online gedaan ? Op hetzelfde formulier vraag je dan ook een toeslag aan. Je hoeft daarvoor geen apart formulier in te vullen. Is de aanvraag WW met een papieren formulier aangevraagd ? UWV bekijkt of je een toeslag kunt krijgen. Is dit het geval dan stuurt UWV een formulier toe om de toeslag aan vragen. UWV vult in de meestal het (gezins)inkomen aan tot het geldende sociaal minimum. Het totale inkomen (WW+toeslag) mag echter niet hoger zijn dan het loon dat je man verdiende voordat hij werkloos werd. In dat geval vult UWV het (gezins)inkomen maximaal aan tot het WW-dagloon en niet het sociaal minimum. Je kunt dan mogelijk aanvullende bijstand krijgen. Actuele informatie over de toeslag vind je op deze pagina. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare www.uwv.nl/webcare
danku voor uw antwoord. Ja we hebben het digitaal aangevraagd en toeslag hebben we ook aangevinkt. Alleen toen had ik nog een ziektewetuitkering dus toen heb ik daar ook op aangegeven dat ik ziektewetuitkering heb. Maar nu dus niet meer. Moet ik die wijziging zelf doorgeven ? of komt uwv er zelf ook wel achter dat ik geen uitkering meer heb?
Beste Sila24, Verandert er iets in de persoonlijke situatie dat van invloed is op de uitkering van je man? Je man kan dit doorgeven via het wijzigingsformulier WW. Dit formulier vind je op UWV.nl. Bij mijn UWV kan je man inloggen met zijn DigiD code. Actuele informatie over het wijzigingsformulier vind je in onze brochure. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare