Zwangerschapsverlof

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by azucena, Aug 5, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    Hoi,

Ik werk momenteel fulltime (+/- 42 uur in de week) met een loon van ongeveer €740. Ik ben 19 heb geen vast contract, maar een tijdelijk 0 uren contract. Er is geen datum dat mijn contract afloopt oid. Ik ben nu 20 weken zwanger en werk tot mijn 27ste week fulltime, daarna ga ik terug naar weekendkracht van zo'n 12 uur in de week en dus een loon van om en nabij €200.
    Ik meen dat je vanaf 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof mag. De uitkering die je dan ontvangt hangt af van het loon van de 4 weken daarvoor, toch? Ik zou dan dus in het geval dat ik tot 34 weken werk, een uitkering van ongeveer €200 per maand krijgen.
    Nu las ik ook dat je vrijwillig eerder met verlof kan. Hier zit ik erg naar te neigen omdat ik vooral staand werk doe en hierdoor veel last heb van mijn bekken en harde buiken. Ik zou dan na mijn fulltime periode stoppen/met verlof gaan.
    Nu vraag ik me alleen af hoeveel uitkering ik dan ga krijgen vanaf de 34ste week. Berekenen ze dan nog steeds de laatste vier gewerkte weken of de laatste 4 weken voor je verlof? Dit zou namelijk een verschil zijn van €740 (laatste 4 gewerkte weken) of €0 (laatste vier weken voor officieel verlof).

Mijn vraag is dus eigenlijk hoe zwangerschapsuitkering berekend zal worden in mijn situatie. De laatste 4 gewerkte weken of de laatste 4 weken voor verlof, als ik vroegtijdig met vrijwillig zwangerschapsverlof ga.

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben!
    Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Azucena,

Het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) wordt gebaseerd op de laatste loonperiode voorafgaand aan het verlof. Dat is de kalendermaand of de reeks van vier weken (week 1 t/m 4, 5 t/m 8, etc.) waarover je werkgever loonaangifte doet. Dit zijn dus niet per se de laatste vier weken voordat je met verlof gaat. Alleen als je door ziekte of verlof minder hebt verdiend in deze periode, dan kijken we naar de laatste loonperiode voordat je ziek werd of verlof had.

Je schrijft dat je vanaf week 27 minder gaat werken, maar niet waarom. Is dit omdat je minder wordt ingeroosterd, terwijl je nog wel kan werken? Dan zou je voor de uren die je verliest WW moeten aanvragen. Je krijgt dan twee WAZO-uitkeringen: op basis van je WW en op basis van je baan.

Ga je minder werken omdat je niet meer volledig kunt werken, of omdat je niet meer mag werken van je (arbo)arts? Dan moet je je ziekmelden bij je werkgever. Je werkgever vraagt dan een ziektewet-uitkering bij UWV aan. Deze is 100% van het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in de 12 maanden voordat je ziek werd. UWV betaalt de uitkering aan je werkgever, die het vervolgens verrekent met je loon.

Deze ziektewet-uitkering stopt automatisch 6 weken voor je uitgerekende datum. Vanaf dan bestaat er namelijk recht op WAZO. Je werkgever vraagt de WAZO voor je aan. UWV kan de WAZO aan jou of aan je werkgever betalen. Dit overleg je met je werkgever.

Actuele informatie vind je hier en hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    Bedankt voor je antwoord.

Ik wil vanaf 27 weken minder gaan werken of helemaal niet meer, omdat ik voornamelijk staand en druk werk heb en hierdoor veel last van harde buiken en mijn bekken heb. Ik kan dan sowieso geen 40+ uur meer blijven werken, maar hooguit 12 uur per week (ik vervang tijdelijk een collega die met verlof is).

Ik heb alleen altijd begrepen dat ik geen recht heb op een ziektewet uitkering, omdat ik een tijdelijk 0 uren contract heb. Als ik ziek ben, krijg ik dus niets uitbetaald, omdat ik geen minimaal aantal uren heb.

Ook de WW is daarom volgens mij niet van toepassing. Ik verlies namelijk geen uren, omdat ik een 0 uren contract heb.

Daarom vraag ik me dus af hoe de WAZO berekend wordt, als ik eerder vrijwillig of op advies van de verloskundige met zwangerschapsverlof ga en dus geen WW of ziektewetuitkering ontvang in de periode tussen het vrijwillige verlof en het verplichte verlof (week 27 tot 34 dus).

Dus ik heb twee opties:

27 Weken meld ik me ziek, maar ik krijg geen uitkering, omdat ik daar geen recht op heb met 0 uren contract. Tot de 34 weken heb ik dus geen inkomsten. Krijg ik dan na de 34 WAZO over de laatste loonperiode voor de 27 weken of voor de 34 weken?

Ik blijf werken tot 34 weken en ik ontvang WAZO over de laatste loonperiode voor de 34 weken.

Voor zover ik dus weet, heb ik geen recht op een uitkering als ik zou moeten stoppen met werken met 27 weken.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is!

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#4 UWV, Aug 7, 2012
    Last edited: Aug 7, 2012
    Beste Azucena,

Je schrijft dat je als oproepkracht geen recht hebt op een WW-uitkering of Ziektewet-uitkering (ZW). Dit is niet altijd het geval.

Werkloosheidswet
    Als je bij je oproepcontract minder wordt opgeroepen, kun je een WW-uitkering aanvragen omdat je gedeeltelijk werkloos wordt. UWV berekent hoeveel uren je gemiddeld per week werkte in de 26 weken voordat je werkloos werd. Dit aantal uren is de omvang van je WW-recht. Is de omvang minstens 10 uren per week, en verlies je daarvan minstens 5 uren per week? Dan worden je gewerkte uren aangevuld tot het aantal uren van je WW-recht. Zou je gemiddeld minder dan 10 uren werken, dan moet je minstens de helft hiervan verliezen.

Je ziet dat het recht op WW niet wordt beoordeeld op het aantal contractuele uren, maar op basis van het aantal daadwerkelijk gewerkte uren. De hoogte van de WW wordt gebaseerd op het WW-dagloon. Dat is hoeveel je gemiddeld per werkdag verdiende is in de 12 maanden voordat je (gedeeltelijk) werkloos werd. Van dit dagloon krijg je de eerste twee maanden 75% en daarna 70%.

Ziektewet
    Of je recht op ZW hebt, hangt af van de reden van de ziekmelding. Wanneer je tijdens je dienstverband ziek wordt vanwege je zwangerschap, heb je vrijwel altijd recht op ZW. Dit is bijvoorbeeld het geval als je op advies van je werkgever, je verloskundige of de arbo-arts minder moet gaan werken.

Je meldt je ziek bij je werkgever. Hij vraagt vervolgens een ZW-uitkering aan bij UWV. De verzekeringsarts beoordeelt of je klachten het gevolg van zwangerschap of bevalling zijn. In dat geval betaalt UWV de ZW. Deze is 100% van je dagloon. Het dagloon is hoeveel je gemiddeld per werkdag verdiende in de 12 maanden voorafgaand aan je eerste ziektedag. Ook hier is het aantal contracturen niet relevant.

Zwangerschaps- en bevallingsverlof
    Vanuit beide uitkeringen heb je recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof, wat je zelf 8 weken voor je uitgerekende datum kunt aanvragen. Vanuit de WW kan deze 6 tot 4 weken voor je uitgerekende datum ingaan. Vanuit de ZW moet je 6 weken van tevoren met verlof.

Op onze website vind je actuele informatie over de WW en de ZW.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    Heel erg bedankt voor de informatie!
    Ik snap het nu in ieder geval een stuk beter.
    Wist helemaal niet dat ik wél recht had op een eventuele uitkering. Dat is mooi meegenomen.
    Ik ga het eens overleggen met mijn baas over de mogelijkheden die ik heb, als de verloskundige zegt dat ik rustig aan moet gaan doen.
    In ieder geval heel erg bedankt!

Share This Page