Vraag1 Vannacht lag ik wat te malen en dacht ik opeens. Moet ik (direct) na de geboorte onze baby bijschrijven op de zorgverzekering? (of gaat dat vanzelf via de info van de gemeente ofzo?..) Vraag2 Wat ik me ook afvroeg. Je krijgt toch ook kinderbijslag, ook al is dat niet zo heel veel heb ik mn zus weleens horen zeggen. Moet je dit aanvragen? Vraag3 En dan nog, ik hoorde laatst van een collega dat ze een testament hadden laten opmaken toen ze kinderen kregen. Weet iemand waar dat goed voor is? Wij zijn getrouwd. Als 1 van ons sterft erft de ander toch gewoon de bezittingen enzo, en als we beiden zouden sterven gaat het automatisch naar het kind/kinderen toch? of zit het ingewikkelder in elkaar dan ik denk? Mocht iemand hier meer verstand van hebben, ik hoor het graag
1. ja je moet zelf je kindje bijschrijven dit kun je gewoon telefonisch doen hoor 2. Kinderbijslag gaat vanzelf omdat je je kindje bij de gemeente hebt aangegeven En 3zou ik ook niet weten haha
Na even wat speurwerk lees ik dat dit bijschrijven bij de zorgverzekering binnen 4 maanden moet gebeuren: U bent verplicht om uw kind binnen vier maanden na de geboorte mee te verzekeren. Is uw kind 4 maanden oud en nog niet aangemeld bij uw zorgverzekering? Dan moet moet u alle zorgkosten rond de bevalling zelf betalen. Zorg er dus voor dat u uw kind op tijd aanmeldt. U mag uw kind aanmelden bij uw eigen zorgverzekeraar of die van uw partner. Meld uw kind daarom aan bij de zorgverzekeraar van degene met het meest uitgebreide pakket. De kinderbijslag gaat dus automatisch, dank voor je antwoord! Blijft alleen vraag 3 nog onbeantwoord, wie weer er meer van?
Wat betreft je testament, veel mensen laten in hun testament vastleggen naar wie de kinderen "moeten" gaan mocht beide wat overkomen. Qua bezittingen klopt het wel wat je zegt het gaat meer om een voogd toe te kennen. Een rechter houd namelijk rekening met de wensen van de ouders.
In je testament kan je specifieke dingen vast laten leggen, als je die wilt. Waaronder een voogd bij overlijden van beide ouders (dat vind ik zelf een van de meest belangrijke zaken). Mocht je geen voogd hebben aangewezen in je testament, of geen testament hebben, dan zal de rechter een beslissing nemen wie de voogd wordt voor het kind. Daarnaast kan je ook zaken rondom je financiën laten opnemen, mocht je daarin speciale wensen hebben.
Wij hebben ook testament maar ivm eigen huis. Hadden we al voordat we kinderen kregen. Maar je kunt daar in laten zette wie er voor de kinderen moet zorgen als jullie beide overlijden. . . Zonder dat kunnen grootouders eerst claimen maar mocht je dat niet willen zou ik het laten vastleggen in een testament. Dat is niet compleet bindend maar geeft wel jullie wensen aan en daar zal naar worden gekeken.
1. zorgverzekeraar kun je bellen. Mijn man heeft dezelfde dag nog gebeld en dat was voldoende 2. gaat automatisch, je krijgt vanzelf een brief van het SVB 3. kun je doen als je wilt vastleggen naar wie de kinderen gaan mocht jullie beiden iets overkomen en als er andere dingen moeten veranderen die in het testament staan. Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd en moesten dingen aanpassen, en dus gelijk maar de voogdij vastgelegd in geval van overlijden.
Over het testament: dat zou ik vooral regelen om vast te leggen wie voor jouw kind gaat zorgen mocht jullie allebei iets overkomen. Qua bezittingen ligt het net iets anders: als jullie in gemeenschap van goederen getrouwd zijn en een van beide overlijdt, dan wordt het bezit van diegene verdeeld onder de langstlevende partner én de eventuele kinderen. Een koophuis is dan dus voor de helft van je partner en voor de andere helft van je kinderen. Ik weet niet precies wanneer je de erfenis moet uitbetalen aan je kinderen, maar dit is het wel waard om even uit te zoeken.
Qua uitbetalen erfenis: dat hoeft pas wanneer de andere partner ook komt te overlijden... KB: gaat vrijwel automatisch, wel moet je nog een formulier invullen met bankgegevens.... maar je krijgt vanzelf een schrijven van de SVB hierover.