Paar vraagjes mbt kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ikkie97, 15 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.992
    113
    Mijn zoontje is bijna een maand oud en krijgt borstvoeding. Binnenkort wil ik af en toe gaan kolven en hem dit on een flesje aanbieden zodat een ander hem ook eens kan voeden en ik ook wat langer weg kan.

Ik heb gelezen dat je het beste na de ochtendvoeding kan kolven. Ik voed uit één borst en zou dan de andere kunnen kolven. Maar uit welke borst voed ik dan de volgende voeding weer?

Ik heb ook op een schema gelezen dat je de melk 5 dagen in de koelkast kunt bewaren, klopt dat? Ik meende altijd 24 uur.. En kun je het dan ook nog bijv op de derde dag alsnog invriezen of moet je dat meteen doen?

Opwarmen au bain marie; hoe doe je dat handig en hoe weet je nou wanneer het de juiste temperatuur heeft?

En dan de laatste vraag : Hoeveel voeding bied je aan in een flesje? Kun je om te oefenen beter eerst na een voeding uit de borst nog wat in een flesje aanbieden of kun je de voeding er beter mee beginnen omdat hij dan veel honger heeft?

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Zie reactie

3. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    had een heel stuk getypt, maar verkeerde knopje geklikt...

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Bewaren van moedermelk

over bewaaradvies.

Hier mijn ervaringen:
    Welke borst:
    Als je 1 borst kolft en 1 borst voedt, volgende keer gekolfde borst aanbieden. Deze is het minst leeg.

hoeveelheid:
    in het begin 20-30ml ongeveer een uurtje na de voeding, dat zijn dan echte oefenflesjes. Als het een voeding moest vervangen deden we max 120ml,meestal 100. Babymaagjes zijn klein en de fles drinkt makkelijk, waardoor zuigbehoefte makkelijk verward wordt met honger. Beter 8x per dag 100ml dan 4x per dag 200ml.

Opwarmen:
    Ik vulde een maatbeker met water uit de waterkoker en daar deed ik het flesje in. Af en toe schudden.

Flesje:
    Hier hadden we de vaculess, deze drinkt wat ' moeilijker' waardoor zoon minder spuugde, geen zuigbehoefte meer had na de fles, minimaal 10 minuten deed over 120ml en na de fles vaak heerlijk in slaap viel. Ook warmen zakjes wat sneller op dan plastic flesjes.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.992
    113
    Bedankt voor jullie reacties! Ik ben al een heel stuk verder.

Nog even over het opwarmen, hoe lang duurt dit ongeveer als je het flesje in een maatbeker oid doet met water uit de waterkoker? Is dat een kwestie van een paar minuten of eerder een half uur ofzo?

Mbt de fles, ik heb een Avent handkolf en bewaarsysteem ed. Mijn dochter heeft altijd uit Avent flesjes gedronken (bij haar heb ik nooit gekolfd) en dat ging meteen prima, ik heb nieuwe spenen liggen van nr. 1. Nou heb ik zelf ook redelijk 'druk op de kraan' zeg maar, dus zoontje is wel wat gewend...

Ik ga van de week dan maar eens wat oefenen tussen de voedingen door.

5. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Het opwarmen is eerder een paar minuten ( 5 ofzo)

6. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Kokend water uit de waterkoker is niet de juiste manier van opwarmen. Dat is veel te warm, ook voor au bain marie. Aangeraden wordt melk op te warmen met water rond de 35 graden.

Wat wij doen: we nemen handwarm water uit onze (keuken)thermostaatkraan, dat ligt ongeveer rond de 35 graden. Daarin laten we het flesje liggen, tot deze opgewarmd is. Soms nemen we nog een 2e keer warm water, als het te snel afkoelt. We verwarmen de melk vrijwel nooit tot 35 graden, maar meer dat de kou er af is. Dat drinkt ons zoontje probleemloos.

Her is een pdf met opwarm advies, voor als je meer wilt lezen: http://www.borstvoeding.com/files/bv_opwarmschema.pdf

7. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Oh joh? Dat wist ik niet. Heb het 14 mnd met water uit de water koker gedaan. Zo geleerd door de kraamverzorgster.

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Het idee hierachter is dat de melk aan de randen van de fles toch te warm wordt, als te heet opwarmwater gebruikt wordt. Hierdoor kunnen beschermende stoffen in de moedermelk verloren gaan.

Wij, of ik moet zeggen mijn man want zelf voed ik altijd live, leggen een flesje best lang in het lauwwarme water voor deze op temperatuur is. Het duurt natuurlijk langer omdat het opwarmwater maar ongeveer 35 graden is. Zoals ik al eerder schreef, we merkten al snel dat ons zoontje afgekolfde melk ook drinkt "als de kou er af is". Dat is heel praktisch. ;)

9. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Hebben wij idd ook zo geleerd. Wij hebben een quooker en dat is kokend water wat eruit komt. Ging prima. Waarom mag dat niet zo heet zijn dan? Ik vind het nu met kokend water soms al lang duren, laat staan als t met warm water uit de kraam moet.

10. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Omdat borstvoeding niet bedoeld is warmer dan lichaamstemperatuur te worden. Dan gaan beschermende stoffen verloren. Als melk opgewarmd wordt in kokend water, is de moedermelk aan de randen heter dan lichaamstemperatuur.

Deel Deze Pagina