Kleine man heeft KMA. Dit weten we sinds een paar weken. Maar wat kan je op brood doen? En zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden qwa voeding??
Op brood kun je kijken naar vleeswaren (liever geen smeerworst vanwege vitamine A en de hoeveelheid afvalvlees, maar bijvoorbeeld boterhamworst oid), fruit (banaan, potje fruit op smeren), appelstroop of jam. Als je ventje erge KMA heeft, kijk dan ook even naar de boter die je smeert, want in sommige soorten boter zit ook koemelk/lactose verwerkt, alhoewel de meesten veelal plantaardig zijn. Verder heeft mijn dochter maar heel lichte KMA (meer een gevoeligheid voor pure koemelk), dus zou ik het zo snel niet precies weten. Misschien kun je een beetje bijhouden wat hij ongeveer eet, zodat als je iets aan hem merkt dat je kunt zien wat hij gegeten heeft. Succes!
In veel brood zit koemelk. Hier eten we Blue Band brood (verkrijgbaar bij de AH). Met boter opletten: plantaardige boter AH, becel e.d. kunnen. In heel veel vleeswaren zit melk verwerkt. Kalkoenfilet is meestal koemelkvrij, salami vaak ook. Maar hier krijgt ze nog geen vleeswaren op brood. Meestal alleen boter of olie. Soms appelstroop (zonnatura) maar dat leert ze nu pas een beetje eten. Jam zou kunnen alleen wil ik een variant zonder suiker/zoetstof en zag die alleen in rode vruchten/aardbei en dat wordt afgeraden tot 1 jaar met allergieen. Avondeten: aardappels, rijst, pasta, groente is natuurlijk geen probleem. Varkensvlees het eerste jaar niet. Ei pas vanaf 10 maanden geloof ik. Voorzichtig met tomaat (is vrij allergeen) volgens mij mag dat vanaf 9 maand. Hier krijgt ze soms wat boter (vloeibare boter kan volgens mij allemaal) of olie door haar eten, maar meestal eet ze gewoon vanuit het vuistje. Koekjes: hier krijgt ze alleen bambix rijstewafeltjes (staat op vanaf 8 maand maar kan prima vanaf 6 maand). Volgens mij kan alleen de eerste liga (maar krijgt ze hier niet ivm toegevoegd suiker), ik geloof dat die nijntjekoekjes of wat er ook nog maar meer is aan babykoekjes wel melk bevatten.
Wat je ook kan doen, en wordt volledig vergoed door je verzekering is naar een dietiste, die kan een precies op maat gesneden advies geven en bovendien kan ze je een lijst geven met alle merken en welke producten je wel mag gebruiken. Ik heb 1 kindje met kma en 1 met kma en lactose-intolerantie, die mag dus ook geen geitenmelk of andere melksoorten. Allereerst kijk altijd de ingedriëntenlijst door, hoewel producenten nu verplicht zijn allergie-informatie te vermelden is dit niet altijd volledig! En heeft hij erge kma of mild? En komen er verder allergiën in je familie voor? Dan ook oppassen met andere allergenen: -vis -schelp en schaaldieren -noten -pinda's -varkensvlees -kippeneiwit -soja Dit zijn stoffen waar ze ook een allergie voor kunnen ontwikkelen. Maar dit hoeft niet. Varkensvlees is vooral heel belastend voor de darmen en niet zozeer allergeen maar omdat kinderen met kma al gevoelige darmen hebben moet je dit matig geven. Soja mogen ze hebben als ze 8mnd geweest zijn. Voor mijn dochter met lactose-intolerantie was dit het enige dat overbleef dus die kreeg het eerder. Plantaardige boter heeft vaak nog wel melkelementen. Maar gebruik je dieetboter dan zit dit er niet in. Verder kan je gelukkig nog heel veel wel op brood doen: (alles afhankelijk van het merk, van het ene merk kan je het wel eten, van het andere merk niet... de meeste A-merken niet, de veel b en c-merken wel) - leverpastei - jam - worst - hagelslag (mix of puur) - vruchtenhagel - pindakaas - pure chocoladepasta - honing (maar even wachten tot hij 1 is, ivm botulisme!) - komkommer, tomaat enz - appelstroop (erg gezond ook ) - kokosbrood - speculaasje - gestampte muisjes