Ons huis staat vanaf januari te koop en we hebben nog steeds geen kijkers gehad helaas Nu zitten we eraan te denken om ons huis te gaan verhuren (ons huis is echt te klein dus volgend jaar willen we echt weg) maar we vinden het lastig hoe en wat. Zijn er hier mensen die hun huis verhuren en hoe gaat dit dan? - staat het huis nog te koop? - is het incl. gas water licht etc? - doen jullie het verhuren via een organisatie? - verhuren jullie je huis onder de leegstandswet? - is een vergunning ervoor aanvragen lastig? - wat voor kosten zijn er meer? (opstal etc) Hoop dat iemand ons kan helpen want wij weten het even niet meer...
Oke wij huren het van iemand die het huis te koop heeft staan. Zij vraagt 873 euro huur (bijna haar hypotheek) exclusief gas water licht. Het huis staat inmiddels al 3 jaar te koop en zij verhuurd onder de leegstandswet. Wij huren het gewoon via haar, organisatie is voor huurder en verhuurder erg prijzig. Wij kennen haar toevallig maar eerder verhuurde ze via marktplaats e.d. Tegenwoordig is een vergunning voor de leegstandswet niet meer heel lastig! Beide partijen zitten 6 maanden aan elkaar vast daarna huurder 1 maand opzegtermijn verhuurder 3 maanden. Wij hebben een borg betaald van eenmalig de huur. Voordat wij erin kwamen hebben we foto's van het huis gemaakt en eventuele kapotte dingen opgeschreven zodat beide partijen niet voor verassingen komen te staan. Hoop dat je hier wat aan hebt!
Pas wel op als je het verhuurd dat er niet van die asociale mensen in komen die je huis helemaal uitleven..!
Waar wil je gaan verhuren eventueel? Wij zijn namelijk op zoek naar een nieuwe woning . Op het moment huren wij ook particulier, rechtstreeks van de eigenaren. Bij ons zijn juist de verhuurder het 'probleem' aangezien ze diep in de schulden zitten en wij allemaal deurwaarders aan de deur kregen voor hun. We zijn op zoek naar een woning met wat meer zekerheid. Van hoe het is gelopen is het volgens mij redelijk makkelijk om een contract op te stellen.
Ik zou mijn huis nooit verhuren, de rechtspositie van huurders is in Nederland zo sterk dat mensen bijna kunnen doen wat ze willen.
Ik vind het link. De laatste tijd zie je vaak dat wietkwekers dat soort huizen gaan huren om het vol te zetten met planten. Nadat ze gepakt zijn kan je het huis zo'n beetje slopen, want het is van binnen compleet verbouwd. Ik zou het niet doen dus.
Onze buren hebben hun huis een tijdje verhuurd. Wonen er nu weer zelf. Allesvaan kapot, meubels, keuken echt alles. Ze hebben daarna een week nodig gehad alles schoon te maken. Erg lastig als er zulke mensen in je huis zitten en het staat te koop. Als je zoiets van plan bent zou ik er echt goed overna denken. Ook zou ik bij je bank navragen of ze uberhaubt toestemming geven voor je verder plannen maakt.
Niet als je verhuurt onder de leegstandswet. Hier kan de verhuurder de huurovereenkomst opzeggen. Je moet wel een vergunning bij de gemeente aanvragen om onder de leegstandswet te mogen verhuren. Je hypotheekverstrekker moet er ook toestemming voor geven. Het makkelijkst is eigenlijk om het via een makelaar te verhuren, die kan dan ook alle rompslomp en de contracten voor je regelen.
Bedankt voor de reactie! @fleursylvano bij jullie klinkt het erg goed! Maar ja we zien eigenlijk geen uitweg weer om van het huis af te komen.. ja we kunnen het verkopen aan een makelaar maar dan maken we super veel verlies.. we willen het verhuren nu echt goed uitzoeken want ja we wonen in een drive in woning (soort appartement met alleen een balkon en klein huis, 2 slaapkamers) Zijn er echt geen mensen die 2 huizen hebben waarvan ze er 1 verhuren?
Ik heb mijn appartement een 1,5 jaar verhuurd. Ik heb het via een verhuurorganisatie gedaan. Kostte mij niets, de huurster 1 maand provisie. Hierbij werd ook een contract opgesteld, inspectie van de woning gedaan bij opleveren en toen ze er uit ging, hebben we dat samen gedaan. Ze moest ook 1 maand borg aan mij overmaken. Zo gauw zij het huurcontract opzegde, heb ik het ook te koop gezet. In overleg kon de makelaar dan gewoon bezichtigingen houden en warempel werd het toen binnen 3 weken verkocht. De kosten koper had ik er natuurlijk niet uit, maar had wel een flink deel bij elkaar kunnen sparen in de periode dat ik het verhuurde. Ik was vrij om te besluiten of ik deze huurster er in wilde hebben. Ik ben zó blij dat ik dat toen gedaan heb. Ik had me geen betere kunnen wensen. Je hoort zo vaak allerlei spookverhalen, maar persoonlijk ken ik niemand die dat ook echt meegemaakt heeft. Ik heb deze vraag ook gesteld aan de verhuurorganisatie. In de 6 jaar dat zij zit deden, hebben ze 1x gehad dat iemand er niet uit wilde, omdat hij wel best zat. Maar geen uitgewoonde woningen, wietplantages en weet ik het meer. Ik heb de hypotheekverstrekker overigens niet ingelicht. Niet helemaal netjes misschien, maar ik zorgde zelf voor betaling aan hen. Wat niet weet, wat niet deert .
Maar wanneer je de bank niet inlicht en ze erachter komen, kunnen ze in 1 klap het hypotheekbedrag opeisen. Wanneer jij er niet meer ingeschreven bent en een ander wel of als er klachten komen over de huurder bijvoorbeeld.
Heb niet alles gelezen, naar ik verhuur via Tijdelijk twee Woningen. Moet je maar op hun site kijken. Alles is geregeld en ik heb nu echt een super huurder erin zitten!
Mijn vader heeft een huis en een woonboerderij en heeft eerst het huis verhuurd toen ze in de woonboerderij woonde. Nu ze weer in het huis wonen hebben ze de boerderij opgedeeld in twee woonlagen en per deel verhuurd. In hun huis zaten Polen en die hebben er een zooitje van gemaakt en zaten er waarschijnlijk met meer mensen in dan hij wist. Toen ze er zelf weer in wilden wonen zijn ze wel even bezig geweest met alles weer schilderen en opknappen. In hun woonboerderij gaat het volgens mij prima met de huurders.
En ik neem aan dat je als er meerdere reacties komen allemaal laat komen? Dan kan je vast wel inschatten wat voor personen het zijn en kan je gewoon kiezen zo is dat gegaan bij onze vorige woning En ik denk dat er nu veel mensen die in scheiding liggen e.d. willen gaan huren dus niet dat het alleen maar schorrie morrie is.
Wij hebben verhuurd; Met leegstandswet vergunning. Aanvragen ging prima (je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen) Via de makelaar waarbij ons appartement ook te koop stond (is ook eis voor de leegstandswet vergunning) Makelaar regelde contract waarin de huurder tevens nogmaals tekende ivm opzeggen huurdersrechten. succes
wij huren nu via leegstandswet, zou het graag ander zien maar helaas niet mogelijk, dus voor nu een prima oplossing voor zowel ons als de verkopers, het huis staat nl al 5,5 jaar te koop met maar 1 kijker.
Laatst bij Recht in de regio, hadden ze het erover. Daar was ook een zaak met huren en die huisbazen hadden geen poot om op te staan. Misschien handig om terug te kijken. Wij wilden een huis kopen en ging kijken. Er zaten huurders is, maar t was echt uitgewoond. Mede daardoor niet gekocht. Let wel op dus!
Wij wonen in een standaard woonwijk met voornamelijk koophuizen. Hier staan er (natuurlijk) een hoop te koop en daarvan worden er een aantal verhuurd. In de laatste 2 jaar zijn er al zo'n 5 wietplantages opgerold bij ons in de buurt (straal van een paar honderd meter). Dit waren allemaal huurhuizen, met bewoners varierend van polen (inclusief onderhuurders) tot alleenstaande jongeren en zelfs (nederlandse) gezinnen. Elektriciteit wordt ook volledig afgesloten en de kosten van een nieuwe aansluiting komt voor rekening van de verhuurder. Ik ken eigenlijk niemand met goede ervaringen wbt het verhuren van de eigen woning en zou het zelf dus nooit doen..
Wat heel belangrijk is dat je eerst je hypotheekverstrekker officieel (schriftelijk) toestemming vraagt om je huis te mogen verhuren. Als je die toestemming hebt dan neem je contact op met de stichting Tijdelijk Twee Woningen (www.tijdelijktweewoningen.nl) en zij regelen voor jou de rest. De vergunning via de leegstandswet, het zoeken van de kandidaten, het screenen van de kandidaten en de huurovereenkomst. Wij hebben ons huis ook bijna 2 jaar verhuurd, eerst via de makelaar maar na een jaar moesten we naar de stichting tijdelijk twee woningen van onze hypotheekverstrekker. De meeste hypotheekverstrekkers werken daar nu mee samen. Wij hebben trouwens de ING als hypotheekverstrekker. Gelukkig hebben wij ons huis per 1 november 2013 verkocht en heeft onze huurder via onze makelaar een andere woning kunnen huren dus is ze er 31 oktober uit.
Oh ja, wij hadden als huurder een vrouw die in scheiding lag met 3 kleine kinderen en we hebben nooit problemen gehad. Als er weer een kijker kwam dan zorgde ze zelfs voor een vers bosje bloemen op tafel en het huis was spik en span. Zij had namelijk met haar ex-man ook een woning in de verkoop en wist precies hoe wij ons voelden. Het kan dus ook wel heel goed gaan. Ze vind het heel jammer dat ze weg moet maar heeft gelukkig nu een vergelijkbare woning die ze kan huren voor langere tijd.