Als ik voor de kleine kook; kook ik meestal aardappels, rijst of pasta met groente en soms vlees of vis erdoorheen. Nu vroeg ik me een paar dingen af: -wat kan ik erdoorheen doen om het wat smeuiger te maken? doe meestal wat kookvocht, maar mag boter (margarine) of olijfolie ook? -meestal kook ik voor de kleine apart wat. Hij is nu al 8,5 maand; wanneer mag hij wat meer met ons gaan mee eten? Gisteren aten we bijv, zo'n wereldgerecht van knorr met teriyaki. Wanneer weet ik of hij die saus bijv. een beetje mag. En wanneer mogen ze wat meer kruiden en bijv. mee eten met de pastasaus? Het is nu allemaal zo droog en smaakloos lijkt mij voor hem. -Moet hij al perse 200 gram eten? of gaat het er gewoon om wat hij opkan? hij eet soms maar een paar happen en soms wat meer....
Met potjes eet je al snel meer als met vers eten ( Vers eten heeft meer smaak, textuur ) dus een potje van 200 gram lepel je vaak sneller naar binnen als vers gekookt, geprakt eten.
Van 'eigen eten' HOEFT een kind ook minder te eten, omdat het voedzamer is en meer vult. Potjes bevatten in vergelijking met zelfgekookt veel meer vocht (en bindmiddel, zoals rijstebloem of aardappel, om het nog een beetje schepbaar te houden).
je kan er ook (opvolg)melk doorheen gooien om het wat romiger te maken. kookvocht is hier vaak al afdoende. ik zou ook wachten met de kant&klaar sauzen. gewoon lekker vers koken, je maakt een pan, verdeelt het in porties, hup in de vriezer en klaar ben je voor een week! ik kook bijna altijd zelf (alleen op vakantie potjes), en alles komt uit opperdepop, het kinderkookboek van albert heijn. ideaal boek!
Eens met bovenstaande tips. Over het toevoegen van olie of boter: dat is juist aan te raden, je kindje heeft de goede vetten nodig. Je kindje kan heel snel mee eten met de pot, mits je de pot een beetje aanpast, dus zelf vers koken, geen pakjes/ sausjes oid, zoutloos koken (en dan zelf zout op het bord toevoegen als je wilt), veel groente gebruiken enz. Kruiden mogen gewoon heel snel, behalve het zout. Kijk waar je kindje goed op reageert. Hier vinden ze pasta met veel peper bijv heel lekker, terwijl ze via mij helemaal geen peper gewend zijn (in de baarmoeder of via bv). Ik kan dat spul persoonlijk niet uitstaan hahaha
Idd boter erdoorheen dat hebben ze echt nodig. Wat ik ook vaak deed was een scheutje volle melk over de aardappels dan kreeg ze het beter weg. (en heb een tenger kindje dus die kan die extra vet/eiwit wel gebruiken). Vlees (vervangers) kreeg ze hier pas na het 1e jaar geloof ik. Verder at ze gewoon met de pot mee maar hield wel rekening met wat ik maakte, dus geen pakjes/zakjes en geen zout etc.