Dochter blijft om eten vragen.

Discussion in 'Voeding' started by Daan78, Apr 24, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    He meiden,

zoals de titel al zegt, mijn dochter blijft om eten vragen. Middels gebaren, dat wel. (wij doen aan baby gebarentaal).

Ze heeft ontbeten met 2 boterhammen en heeft inmiddels al 2 mandarijnen op. Moet ik nu toegeven aan haar behoefte of er een rem op zetten?

Ik heb voor mij zelf al bedacht dat ze in een groeispurt zit en dus meer behoefte heeft aan eten. Logisch toch? Maar hoeveel kan ik haar aanbieden?
    Ik lees hier veel dat moeders zeggen: Hij/zij bepaald hoeveel ze eet. Maar wat is bijv. te veel?

Eerlijk gezegd moet ik er bij zeggen dat ik zelf met een eetstoornis kamp en dus zelf moeite heb om juiste hoeveelheden te bepalen.
    Ze krijgt zelf genoeg hoor. 3 maaltijden en tussendoortjes en genoeg vocht.
    Maar ik heb moeite om te bepalen wat nu genoeg is of teveel.

Wat denken jullie?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik heb zelf zoiets van, gewoon geven waar ze om vragen, kinderen weten meestal heel goed wat goed voor ze is (als je natuurlijk wel verantwoorde dingen aanbiedt ;)). Maar het ligt ook aan het gewicht van je kind, is ze aan de zware kant of niet? Dan kan je natuurlijk ook iets van rijstwafels of cracottes aanbieden, kan ze toch lekker eten en het zijn niet zoveel calorieen.

3. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ja, ze is iets te klein voor haar gewicht.;) Overigens is dat aardig recht getrokken hoor na haar vorige groeispurt.

Ze krijgt alleen maar verantwoord eten. En cracottes en rijstewafels of een droog toastje krijgt ze hier als tussendoortje af en toe.

Dus het is wel normaal dat ze af en toe meer willen zeg maar. Wat geef jij bijv. aan je dochters? Snap dat het bij je jongste wat anders ligt misschien.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Wij hebben absoluut geen grote eters, maar als Eva eens 4 boterhammen wil, vind ik het prima. En ze krijgt ook regelmatig wat lekkers als ze erom vraagt (snoepje, stukje chocola). Lisa krijgt eigenlijk hetzelfde als Eva, maar wel minder, maar dus ook wel eens chocola of een stukje stroopwafel. Ben een stuk makkelijker geworden door haar sonde verleden ;). Maar gewicht en lengte zijn bij beide meisjes prima in verhouding, dan vind ik dat het wel kan.

5. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    Aha. en geef je dan 4 boterhammen per maaltijd?

Noor krijgt nooit snoepjes of i.d.

Ze krijgt:

Ontbijt 2 boterhammen
    Tussendoor fruit
    Lunch 1 of 2 boterhammen
    Tussendoor fruit/cracotte/toastje
    Avondeten wat ze op kan (ze weigert natuurlijk wel eens op haar leeftijd) + yoghurt of fles

6. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

Dec 29, 2008
    1,497
    0
    0
    noord-holland
    hai Daan,

Ben ik weer:)

Smurf hier heeft ook van die periodes dat ze een *rupsje nooit genoeg* is.
    Ik ben er tot nu toe maar in mee gegaan...ook omdat ze periodes kent dat ze veel eten weigert.
    Ze eet gemiddeld op een dag
    1 bruine boterham ( stroop/jam/vruchtenhagel)
    1 fruitje ( knijpfruit/moesje ( vers krijg ik er al tijden niet meer in)
    2 boterhammen ( kaas/vlees ofzo)
    tussendoortje ( koekje, rijstewafel knijpfruitje rozijntjes ..iets dus:))
    Avond eten + toetje

Ze heeft periodes dat ze s middags 3 boterhammen wilt.. nah prima...die krijgt ze dan. Vaak wilt ze dan s middags geen tussendoortje, maar alleen drinken. Lijkt me ook logisch.
    Ze kan echter ook om 14.30 wakker worden en een fruitje eten en dan om 16.00 nog iets willen en om 17.30 ofzo toch der avond eten eten ( wel iets minder dan normaal, maar goed). Ik geef der om 16.00 toch echt nog wel wat, want t rekken tot 17.30 vind ik zielig.

Ik herken je moeite met hoeveelheden, maar ik heb geleerd t los te laten..ze zet echt zelf de rem erop

Als ik haar echter een extra tussendoortje geef..dan wel iets wat in mijn ogen *gezond* is.

Smurf is nu btw ruim 12 kilo en 86 cm.. mooi in verhouding volgens t cb.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    We beginnen altijd met 1 boterham, wil ze er nog 1 dan maak ik die klaar enz.
    Hier trouwens ongeveer hetzelfde schema, alleen krijgt Eva als Lisa op bed ligt vaak iets van een snoepje of chocola. En beide kinderen hebben ' s ochtends meestal niet zo'n zin in eten, maar vooral Eva haalt dat meestal 's middags weer in.

8. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    @Sweet, hey hoi :)

Ik moet het ook los laten, ze gaat heus geen kilo's aankomen van 1 extra boterham of een extra tussendoortje hihi. En ik moet idd ook ervaren dat er wel een rem op zit. Ze kan heel goed aangeven wanneer het genoeg is.

Noor was de laatste keer, met 18mnd 82 cm en 11.200 gram. En 2 weken geleden 12 kilo. Weet niet hoe lang, schat zo'n 84cm nu. Dus dat gaat hier ook de goede kant op.

Wat is Smurfje een lange meid geworden zeg.

@Snoopy, bedankt voor je reactie. Schema verschilt dus niet veel. Dat is fijn om te lezen.

9. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

Dec 29, 2008
    1,497
    0
    0
    noord-holland
    ik probeer mezelf altijd voor te houden.. hoe kan ze een *gezond* eetpatroon aanleren en der eigen grenzen herkennen...als ik ze aangeef voor der.
    Ik laat haar wel in het klimrek klauteren en daar op haar zelf vertrouwen en met eten zou ik het niet vertrouwen en bepaal ik..dat is natuurlijk scheef. Nu moet ik toegeven dat t makkelijker klinkt.. ook ik heb niet een geweldig eetpatroon van mezelf;)

t komt goed:)

10. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,818
    3,344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    lust ze komkommer? of snoeptomaatjes?

dat soort dingen kun je natuurlijk ook lekker geven. Hier worden ook wel eens 3 boterhammen gegeten - na 3 stop ik meestal, maar dat komt omdat ze dan vaak 1 hap neemt van een 4e, en dat vind ik weer zonde. Dan krijgt ze eerder nog een cracotte ofzo.

11. mejosje

mejosje Fanatiek lid

Jan 26, 2009
    2,846
    0
    0
    Ik zou wel gewoon nog iets geven.
    Ik geef geen zoetigheid als echt snoep (heeft ze sowieso ook nog nooit gehad) of koekjes (behalve dan ontbijtkoek) als extra. Meestal geef ik iets als gedroogd fruit of gewoon fruit of een extra boterham. Soms een stukje worst of kaas.

Er komen altijd weer momenten dat ze minder willen eten.

12. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

Sep 26, 2008
    1,442
    1
    38
    Ik denk dat als je gewoon verantwoorde/gezonde dingen geeft je er wel in mee kan gaan. Zolang ze natuurlijk haar normale maaltijden blijft eten.
    Succes!

13. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    Noor krijgt geen snoep of koek van mij. (wel bij oma) Als tussendoortjes bied ik wel cherrytomaatjes, komkommer of fruit aan. De eerste 2 wil ze niet, maar ik blijf proberen. Ze lust bijv wel een worteltje, die krijgt ze te knagen of een cracotte of droog toastje.

Ik denk dat ik het maar aan moet zien en blij moet zijn dat ze lekker eet. En ondertussen geef ik haar wel lekkere gezonde tussendoortjes.

Share This Page