en toen was ik werkloos...

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door bezigbijtje, 27 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    hotfixen is momenteel mijn favo bezigheid als de m
    gelderland
    Goede dag,

Helaas heb ik gister te horen gekregen waar ik al bang voor was, mijn contract word niet verlegengd. De terugloop van klanten is zo erg dat ze hem moeten stop zetten.

Ik heb nu een aantal vragen waar ik mee rondloop, hopelijk kunnen jullie deze beantwoorden zodat er misschien wat rust in mijn hoofd komt!

- Ik heb 6 jaar wat volgens jullie compleet is voor recht op ww.
    Ik hoorde dat je 3 maand basis recht hebt. Heb ik dan in totaal die 3 maanden en die 6 jaar dus 9maanden recht op ww? Of in totaal maar 6 maanden?

- Hoe kan ik zien wat mijn dagloon word bij de ww uitkering?

Ik wilde het zelf al gaan berekenen maar het is erg lastig. Ik heb namelijk de maand januari nog 20uur contract gehad. Per 5 februari kwam ik bij jullie in de zw ivm zwangerschap omdat mijn contract niet verlengd is. Daarna in de zwangerschapsverlof. Toen heb ik werk gevonden waar ik 1week in dienst ben geweest. Daarna ben ik ontslagen in proeftijd en zat ik in de zw bij jullie. Per 15 oktober ben ik indienst gegaan bij mijn huidige werkgever en daar werkte ik zo'n 35 a 50 uur in de maand voor 6weken.

Ik heb nu een 2ling van 11 maanden, en vraag me af of ik nog ergens meer recht op heb? Kunt u mij hierin helpen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Bezigbijtje,

Je wilt weten hoe lang je recht op WW hebt, en hoe hoog je WW is.

Als je in de 36 weken voorafgaand aan je werkloosheid minstens 26 weken hebt gewerkt, heb je recht op een WW-uitkering van 3 maanden. (Vanwege je zwangerschap wordt in jouw geval de periode van 36 weken verlengd met de periodes van je ziektewetuitkering en je zwangerschapsverlof).

Heb je daarnaast in minimaal 4 van de 5 jaren voordat je werkloos werd gewerkt? Dan krijg je een uitkering op basis van je totale arbeidsverleden. Ieder gewerkt jaar geeft recht op één maand WW, met een maximum van 38 maanden. Als je een arbeidsverleden hebt van 6 jaren, krijg je dus maximaal 6 maanden WW. Mits je van deze 6 jaren minimaal 4 hebt gewerkt in de 5 jaren voordat je werkloos werd.

Je dagloon voor de WW wordt berekend aan de hand van het totale SV-loon (dat deel van je brutoloon waarover socialeverzekeringspremies zijn afgedragen) van de 12 maanden voordat je werkloos werd. Dit bedrag wordt omgerekend naar een gemiddelde per werkdag (delen door 261 dagen). Van dit dagloon krijg je de eerste 2 maanden 75% uitgekeerd, daarna 70%.

De uitkering wordt gebaseerd op het verzekerd loon. Je gezinssituatie heeft hier geen invloed op. Wel kun je in aanmerking komen voor een aanvulling op je WW-uitkering vanuit de Toeslagenwet. Je krijgt een toeslag wanneer de uitkering lager is dan het sociaal minimum. Bij het vaststellen van het sociaal minimum wordt wel naar je gezinssamenstelling en gezinsinkomen gekeken. Je hoeft de toeslag niet apart aan te vragen; UWV berekent bij je WW-aanvraag automatisch of je recht hebt op toeslag.

Op onze website vind je actuele informatie over de WW en de Toeslagenwet.

Ik wens je veel succes met het vinden van een nieuwe baan.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina