Paar vraagjes!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Joveli, 10 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joveli

Joveli Niet meer actief

Liam krijgt ook geen vitamine druppels hoor, ik ben van mening dat mijn borstvoeding precies bevat wat hij nodig heeft.

Nemo: Thnx voor je uitleg! Dus als ik het goed begrijp (en even heel kort samenvat) heeft een kindje dat eerder wordt bijgevoed een grotere kans om ziek te worden?

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ojee dit zal wel weer een discussie worden.
    Maar volgens mij komt het daar idd wel op neer en meer kans op allergie. En ze eten het wel maar kunnen er eigenlijk weinig mee. Ze nemen er dus weinig voedingsstoffen uit op.

3. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Tnx Nemo voor de uitleg! Is het trouwens slecht om ook geen vitamine K te geven?

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

Denk dat die vitamine druppen niet gelijk kwaad kunnen. Zelf geef ik het in elk geval wel. Ook wel vitamine D nu we wat minder buiten komen.
    Wel heb ik de olie variant van vitamine D. Je hebt n.m. ook een watervariant van de vitamine D maar daar zitten mij teveel toevoegingen in (maar dat is weer een ander verhaal)

5. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Ik heb vitamine K helemaal niet gegeven namelijk, jah de eerste 2 weken en daarna niet meer... vitamine D ook niet...

6. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0

De echte waarheid zul je nooit vinden, de waarheid zit daar waar jij je goed bij voelt, en nog belangrijker waar je kleine zich goed bij voelt. Voor de 1 is dat wachten met bijvoeding tot minimaal 6 mnd, soms zelfs tot 12 mnd. En voor de ander is dat simpelweg beginnen met bijvoeding vanaf 4 mnd, of soms op advies van al eerder omdat dat nodig is (denk daarbij bijv. aan reflux, of kinderen die in groei achterblijven ondanks de voeding)

Bv.com vind ik inderdaad net als jij eenzijdig omdat er geen ruimte wordt gegeven aan het feit dat ondanks bv de beste voeding schijnt te zijn voor je kindje, bijvoeding en of flesvoeding aan alle kanten negatief benadrukt wordt terwijl dat zeker niet nodig is, ook ben ik van mening dat dergelijke uitspraken en zogenaamde onderzoeken geen goede bronvermelding hebben waaruit blijkt dat hetgeen er wordt geplaatst ook daadwerkelijk zo is.

In borstvoeding zit inderdaad alles wat je kindje nodig heeft, alleen van sommige dingen zoals vitamine K is het bij borstgevoede kinderen nodig dit extra bij te geven uit voorzorg dat zij geen tekort hieraan oplopen, met alle gevolgen van dien. Vitamine D eigenlijk idem dito het zit wel in je borstvoeding maar volgens onderzoeken te weinig en vandaar dat het ook nodig is om dit bij te geven als je je kindje borstvoeding geeft. (Ook als je als kindje flesvoeding krijgt en minder dan 300 ml opvolgmelk per dag drinkt)

Vitamine K zou je eigenlijk gedurende de eerste 3 maanden moeten geven ter bevordering van de bloedstolling.Een gebrek aan vitamine K bevordert bloedklontering in het lichaam, daarom krijgen alle kinderen bij de geboorte een injectie met vitamine K om het tekort die ze hebben direct aan te vullen om ernstige risico’s op bijvoorbeeld inwendige bloedingen, soms zelfs hersenbloeding te voorkomen.

Overigens ben ik zelf van mening dat het zeker niet zo is dat kinderen die eerder bijgevoed worden een grotere kans hebben om ziek te zijn. Dat heeft met zoveel andere dingen te maken dat er nooit kan worden gezegd, ja maar als je niet zou hebben bijgevoed, of als je 6 mnd bv zou hebben gegeven, zou je kindje minder kans hebben om ziek te zijn dan bv kinderen. Er zijn gewoon te veel dingen die daarbij een rol spelen dat dat wel een heel kortzichtig argument zou zijn. Maar daarin verschilt men gewoon nog wel eens van mening ;)

Deel Deze Pagina