Geef sinds een paar weken volledig fv omdat borstvoeding een drama was. Op zich gaat het heel erg goed zo, veel meer rust, maar ik heb toch een paar vraagjes. Mijn dochter is nu dik 2 maanden oud en ongeveer 5 tot 5,5 kilo. Ze drinkt op een dag om de 2,5u a 3u. 's Nachts slaapt ze wel door. Maar of er iets van ritme inzit, nee dat dus niet. Ze krijgt per fles 120cc met 4 schepjes en dat ongeveer 6 tot 7 keer per dag - of soms vaker maar meestal niet hoor. Meer kan ze niet op en soms laat ze ook behoorlijk wat staan van zo'n fles. Nu hebben we dus het volgende ritme: Slapen - eten na het wakker worden - spelen tot ze moe wordt en dan weer van voor af aan. Hoe doen jullie dat dan met 5 flessen op een dag? Geven jullie je kindjes niet meteen eten na het wakker worden? Of slapen ze wat langer door? Op zich gaat het heel goed zo hoor, ze is erg happy en ik ook na dat bv-gedoe. Maar ik vroeg me bovenstaande toch af! Want naar wat minder flessen gaan is natuurlijk wel fijn! Ben benieuwd naar jullie verhalen.
Is het ECHT honger? Ze wordt niet rustig met een speen? Ik heb Tobe vanaf de fles op vaste tijden gevoed met hooguit een half uur speling. Anders kwam ie veel te vaak (en dronk ie veel te veel). En dat is eigenlijk heel snel heel goed gegaan.
Ja vind ik moeilijk te bepalen soms. Hoe deed je dat met speen? Gewoon in bed laten liggen en hoelang?
Nou niet perse in bed laten liggen. Maar soms is ie wat onrustig en dan kan ie nog wel zeker een half uur tot een uur zoet zijn met zijn speen. Soms valt die speen er weer uit en lijkt zijn "honger" voorbij. Ik heb er nooit zo op gelet aangezien ik op vaste tijden voed. Hij kan onmogelijk heel veel eerder al honger hebben. Soms 3 kwartier tot een half uur, maar altijd in de middag eigenlijk. Dus zijn middag voeding geef ik wat eerder. 's Avonds slaapt ie altijd behoorlijk diep waardoor ik hem voor de laatste voeding wakker moet maken. Daar haalt ie dus de tijd weer in zeg maar. Het is een beetje zoeken. Maar het hielp hier in ieder geval om die vaste tijden aan te houden. Daarvoor kwam ie ook wel eens om de 2 uur.
Kun jij misschien jouw schemaatje plaatsen dat ik een beetje een indicatie heb van hoe jij het doet? Dan ga ik eens goed op haar signalen letten en het speentje proberen terug te stoppen. Dat verklaart misschien ook dat ze haar fles niet opdrinkt en 2 uur later weer wil drinken. Als jouw zoontje onrustig wordt, haal je hem dan wel uit bed en leg je hem dan in de box ofzo? Omdat ik nog zo in het ritme zit dat ze zoveel slaapt en nu merk dat ze meer wakker is op een dag, vind ik het wel moeilijk te bepalen wanneer ik haar uit bed moet halen. Heb de neiging om haar dan meteen eten te gaan geven.
Hoi Hypnose, Mijn dochter heeft heel lang 5 flesvoedingen gehad (tot 6,5 maand ongeveer) en wij gaven die op vaste tijden. Ons schema was: 07.00 eten en meteen weer slapen 10.30 eten en spelen in de box 14.30 eten en spelen in de box 18.30 eten en spelen in de box 22.30 eten en meteen weer slapen Hoe laat ze elke keer naar bed ging, hing ervanaf hoe moe ze was. Meestal hield ze het wel vol tot de volgende fles, maar als ik merkte dat dat niet lukte, liet ik haar na de fles was langer op, zodat ze wat meer moe naar bed ging en dus ook wat langer sliep. Is dat niet een idee? Haar wat later in bed leggen, na de fles? Als kindjes wat ouder worden, hoeven ze niet meer persé meteen na het slapen te eten. Nu kan ik haar ook gewoon uit bed halen na een slaapje, terwijl het nog geen tijd is voor het volgende hapje en dan gaat ze lekker spelen. Succes ermee. Groetjes, Ivka
Hoi Hypnose, Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe het nu gaat. Lukt het je om vaste tijden te hebben met de flesjes? Groetjes, Ivka
Nee ze heeft gister haar prikjes gehad en is daar sinds toen ziekjes van geworden. Ze drinkt elke keer kleine beetjes, dus ben nog niet begonnen. Zal laten weten als er ritme in begint te komen
Prikjes en ziek zijn zijn bij ons ook altijd redenen om af te wijken van de vaste tijden. Dan ben je maar wat blij met alles dat ze drinken. Als ik zelf ziek ben heb ik ook geen zin in grote borden met eten, denk ik dan maar, dus die kleintjes zullen dat ook niet hebben.
Ik geef ook niet altijd eten als ze huilt en idd vanaf het begin op vaste tijden kan een half uur eerder of later zijn maar echt niet eerder als ze echt veel te vroeg kwam ging ik wandelen ofzo of probeerde haar met de speen zoet te krijgen en nu is dat eigenlijk bijna niet meer nodig omdat ze het klokje rond slaapt.
Onze voedingstijden zijn: 07.00 11.00 15.00 19.00 23.00 Maar meestal is het uiteindelijk: 07.00 11.00 14.30 18.30 22.45 En dat werkt hier prima! Heel soms wijk ik af doordat ie dan bijvoorbeeld tot half 12 's ochtends slaapt en dan dus een half uurtje later krijgt. Als ie slaapt, maak ik hem niet wakker tenzij het echt heel lang duurt (en ik ongerust word ).
Even om te laten weten dat er een goed ritme inzit Ze drinkt nu 5 flessen van 165cc of 4 flessen van 200 Hangt ervanaf hoelaat ze 's morgens wakker wordt. Bedankt allemaal.
Hoi Hypnose, Wat goed zeg! Heerlijk he, zo'n vast ritme. En dat terwijl ze nog geen drie maanden oud is. Dit kan je wel even volhouden zo, lijkt me. Groetjes, Ivka