paar vraagjes

Discussion in 'Voeding' started by flappie, Aug 26, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. flappie

flappie Bekend lid

Sep 20, 2005
    732
    0
    0
    leerkracht
    Leeuwarden
    Oke, ik lees te veel op internet, maar toch nog even een paar flessenvragen:

1.Ik laat de flessen uit de steralisator even uitdruppen en doe ze dan in de kast met de dop er los op, de flessen zijn dan niet helemaal uitgewasemd. is dat erg? Ik spoel ze voor gebruik nog even om.

2. Moet je flessen afwassen voor je ze uitkookt?

3. Ik las dus op internet ( jaja) dat er elk jaar een paar baby's overlijden door een voedselvergiftiging, die opgelopen zou zijn doordat moeders de flessen al voor de hele dag klaarmaken, dus de poeder en het water ( koud) 's ochtends al mengen.Weten jullie hoe dit zit?

4. Ik ben nu langzaam de bv aan het afbouwen. Als ik dan die stuwing voel, moet ik dan zelf wel even wat melk eruit knijpen of niet ( ivm borstontsteking?) Of kun je geen borstontsteking krijgen in die korte tijd dat je afbouwt?

Zo, dat was weer een hele waslijst, maar ik kan nergens duidleijke antwoorden vinden...alvast bedankt

XXXX van een onzekere mama

2. Gina

Gina Fanatiek lid

Dec 20, 2005
    1,755
    0
    0
    1. Je kunt ze het beste na het stereliseren even met een schone theedoek droogwrijven, dan krijg je ook geen kalkaanslag op de flessen.

2. Ik spoelde ze altijd meteen na gebruik goed uit en met de flessenrag en een beetje afwasmiddel erdoor heen voordat ik ze uitkookte.

3. Ik heb bij beide kinderen altijd voor de hele dag melk klaargemaakt. Ik deed dit uiteraard wel met gekookt warm water (niet met gekookt koud want dan mengt de poeder niet meer goed).

4. Daar heb ik geen ervaring mee............

3. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Als ik de fles steriliseer dan was ik ze van te voren af met afwasmiddel. Ik wacht tot ze afgekoeld en dus uitgewasemd zijn en doe ze dan weer in elkaar en in de ijskast.
    Met melk voor de hele dag klaarmaken heb ik geen ervaring, want bij de vorige voeding deed ik dat niet en nu kan dat niet omdat ik friso comfort geef en die wordt papperig als ie te lang staat.
    Met BV heb ik ook geen ervaring, sorry!

4. Mirna

Mirna Bekend lid

May 6, 2005
    908
    0
    0
    De flessen spoel ik af met heet water en ik borstel ze goed schoon.
    Daarna gaan ze in de sterilisator.
    Ik deed altijd afgepast gekookt water in de flessen (nu kook ik het water niet meer, ze krijgt nu gewoon kraanwater) en zette ze (als ze afgekoeld waren) in de koelkast.
    Verder doe ik alvast de melkpoeder in van die bakjes (ben de naam even kwijt, je kunt ze overal kopen, speciaal voor flesvoeding).
    Dit zet ik dan 's avonds klaar, voor de volgende dag.
    Dan hoef ik alleen maar het flesje in de magnetron op te warmen, poeder erdoor en klaar!

5. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
    Als je rustig afbouwt met borstvoding gaat het meestal wel goed, alleen als je borsten echt enorm vol zijn gng ik al sik onder de douche was het een beetje verlichten, maar als ik dat teveel deed dan stimuleer je de aanmaak weer, het is ff doorbijten denk ik.

6. flappie

flappie Bekend lid

Sep 20, 2005
    732
    0
    0
    leerkracht
    Leeuwarden
    Bedankt voor de antwoorden dames! Ik doe de flessen na het steriliseren nu ook in de ijskast ( goeie tip ;) ) en verwarm ze met barleducwater in de magnetron.

XXX

7. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi Flappie, wil ook nog even je vragen graag beantwoorden.

Vanwege de groei van bacterien kun je flesjes het beste altijd in de koelkast bewaren. Zo hebben bacterien minder kans. Voor het steriliseren de flessen goed m.b.v een flessenborstel in een sopje schoonmaken en daarna in de sterilisator.

Als je voeding wilt klaarmaken zou ik dit niet personnlijk voor de hele dag doen. (immers een flesje is zo gemaakt ;) ) Wil je toch alvast voor de volgende voeding een flesje klaarmaken , gebruik dan afgekookt water.

Als je de voeding direct gebruikt mag je wel gewoon koud kraanwater gebruiken. De poeder lost iets minder makkelijk op, maar met goed roeren kom je al een heel eind.

Wat betreft het afbouwen van de bv. Als de spanning te groot wordt is het goed om een beetje melk eruit te kolven. (dit kan ook knijpend met de hand) Dit zorgt dat de druk eraf is. Probeer steeds wat langere tijd ertussen te laten zitten met wat afkolven. De vraag wordt zo minder, dus het aanbod ook.
    Houd je borsten goed in de gaten op harde schijven en rode plekken. Een strakke bh aandoen voor overdag en nacht is ook aan te raden.

Succes ermee.

Kwebbel

8. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

@kwebbeltje: als je de voeding direct gebruikt kun je toch eerst het water opwarmen in de magnetron en dan pas de poeder toevoegen?? Zo doe ik het tenminste, want in koud water lost de poeder echt niet goed op.

9. flappie

flappie Bekend lid

Sep 20, 2005
    732
    0
    0
    leerkracht
    Leeuwarden
    Bedankt Kwebbeltje, ik vind het een geruststellend idee dat je verpleegkundige bent!!!
    En idd een flesje is zo gemaakt, alleen ik wilde het toch graag weten voor de zekerheid :) Ik haal nu de fles uit de ijskast, doe de poeder erin, barleduc erbij, schudden, in de magnetron en dan nog eens goed schudden! Bij mij is dan alles goed opgelost Sweetangel!
    En de flesjes alleen met heet water afspoelen en met die flessenrager erdoorheen voor je steriliseert is dat niet genoeg? Moet er perse afwasmiddel bij?

XXX

10. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    @ sweetangel100
    Natuurlijk mag je het water ook eerst opwarmen in de magnetron, maar dit hoeft niet. En de poeder lost echt wel op in koud water, alleen je moet echt even goed roeren/schudden. Ikzelf gebruik altijd even een gebaksvorkje om flink te roeren.

@ Flappie
    Afwasmiddel gebruiken bij het flesje schoonmaken is geen must, maar ikzelf vind dat net iets schoner. Het is maar een drupje in een bak water.
    Enne met vragen mag je ook altijd terrecht in het topic stel je vraag aan de kraamverpleegkundige. ;) (even mezelf promoten)

Kwebbel

11. flappie

flappie Bekend lid

Sep 20, 2005
    732
    0
    0
    leerkracht
    Leeuwarden
    Goed dat je het zegt.... zie nu pas het nieuwe gedeelte! Leuk dat je dat wilt doen en errug handig!!!! Super hoor! :D

Share This Page