Hi, ik ben al een aantal weken bezig met de zwangerschapscursus, daarbij krijg je ook oefeningen te doen met de vagina, ik vraag me af of ik nou de enige ben waarbij dat moeilijk lijkt te gaan..??? Je moet het dan 10 seconden vast weten te houden, maar bij mij verslapt het meteen weer!!! Ook vergeet ik vaak thuis de oefeningen te doen... ik hoop maar niet dat dit betekent dat ik uit zal scheuren, omdat ik zoiets had gehoord...
Volgens mij heeft dat er niks mee te maken. Die oefeningen zijn voor je bekkenbodemspieren. Omdat deze tijdens de zwangerschap slapper worden. Maar uitscheuren ligt eraan of de bevalling sneller gaat dan je vagina kan oprekken. Daarom moet je tijdens de bevalling goed luisteren naar je vk als deze zegt dat je moet zuchten of niet tijdens het persen. Tenminste zo zie ik het...
Wat bedoel je met vasthouden. Moet je het aanspannen ofzo? Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Is bij ons op zwangerschapsgym ook niet naar voren gekomen. Wel dat zalfjes smeren om het soepel te maken, geen zin heeft. Volgens mij heeft uitscheuren/inknippen ook te maken met de opvolging van de instructies die je krijgt van je vk tijdens de bevalling. Veel vrouwen voelen drang om te persen, terwijl dat op dat moment dan even niet verstandig is. Wanneer je op dat moment wel zou persen heeft dat vaak uitscheuring tot gevolg. Ik vraag me af of je zelf écht iets zou kunnen doen om het te voorkomen.
Ja het aanspannen van de vagina spieren, en dan 10 seconden vasthouden, nou dat lukt mij dus echt niet. En nu ben ik zo bang dat ik dus persweeën krijg tijdens de bevalling en dat ik het dan niet goed op kan houden of zo en dus zal uitscheuren...
Ow oke, bedankt voor je reactie. Ik heb er nog nooit van gehoord dat je daarmee inscheuren/inknippen zou kunnen voorkomen. Meis, maak je niet te druk! (makkelijk gezegd want ik ben als de dóód dat ik inscheur/ingeknipt moet worden....zit ik echt niet op te wachten!!! ). Maar betwijfel echt of je het daarmee kan voorkomen. Misschien zijn er meer meiden die hier iets van weten??
Ja ik maak me ook niet echt druk over of het wel of niet gebeurt, wel een beetje natuurlijk maar ik ga in het ziekenhuis bevallen en ga ervan uit dat ze plaatselijk dan zullen verdoven aangezien ze dit zeiden. Maar het is meer dat ik me dus afvraag of ik het kan voorkomen door die oefeningen te doen...maar goed ik zie de reacties wel tegemoet
Dat is het aanspannen van je bekkenbodemspieren. Heel nuttig hoor, maar heeft niets te maken met het wel of niet uitscheuren bij de bevalling.
Thanks!! En is het moeilijk op te houden als je persweeën hebt? Of is het echt alsof je nodig moet poepen en het EEEEECHT niet meer kan houden?
Haha volgens mij verschilt dat per persoon. Mijn ervaring was juist dat ik niet zo goed durfde te persen, dus had geen moeite met ophouden
Ok dan ga ik ervan uit dat het mij dan misschien ook wel lukt op te houden, desnoods met benen gekruist! Ik vroeg me af of het een soort oerdrang is waar je niet tegen kan vechten mits je heeeeeeeeeele sterke vagina spieren hebt haha
Het trainen van die spieren is goed omdat je daarmee je plas kan ophouden. In het verloop van de zwangerschap en na de bevalling kun je soms wat urine gaan verliezen. Om dat tegen te gaan...zijn deze oefeningen.
Wat ik er van weet moet je die bekkenbodem spieren juist niet trainen tijdens je zwangerschap. En dat dat alleen maar kan meewerken. En zoals eerder geschreven: ook heel goed luisteren naar de vk: persen wanneer je moet persen, stoppen of zuchten wanneer ze dat zegt. Maar daarna mag je direct alweer beginnen met trainen van die spieren.
Klinkt naar mijn idee ook logisch, als je elke dag die spieren gaat zitten aanspannen worden ze toch juist gespannen...
plassen tijdens persen: ja Verders heeft het trainen van bekkenbodemspieren geen invloed op wel of niet uitscheuren!
urine buis is meestal dichtgedrukt dus dat gaat niet zo goed, maar soms als er aan het eindje nog wat zit ja.. Bekkenbodemspieren zijn belangrijk en als het direct weer verslapt zou ik toch proberen nu al af en toe te oefenen anders kan het na je bevalling zijn dat je zodra je spring e.d. je urine verliest. als je het moeilijk vind kan je ook proberen eerst proberen je navel in te trekken dan gaat het iets makkelijker en na de bevalling heel af en toe voor het gevoel je plas stoppen als je aan het plassen bent.. als je nu niet weet wat je moet voelen is het lastiger te voelen na de bevalling omdat je dan nog wat beurs bent. UItscheuren is iets heel anders, dat heeft niets met spieren te maken, dat is afhankelijk van de kracht die op je vagina kjomt te staan en hoe snel het gaat, maar daar heb je weinig over te zeggen.. Persween zijn oerkracht je kan 10 a 20 sec. een beetje wegpuffen maar echt niet persen is heel moeilijk.. en dit hou je ook niet tegen door bekkenbodemspieren te trainen, want dioe gaan het echt niet redden om, het tegen te houden, maar dat moet ook niet.. de baby moet eruit en bewust niet persen is vaak genoeg als de vk/gyn. zegt niet persen.. dat is nl/. precies wat ze van je vragen.stoppen met persen..en dat vragen ze meestal maar 1 x of helemaal niet tijdens een bevalling. 9 van de 10 x is het persen,persen, persen.. de tip als je perst, durf door de pijn heen te persen, als je perst voel je op een gegeven moment pijn en dan juist nog even meer kracht zetten.. dan gaat die pijn weg nl.. en gaat de bevalling makkelijker. (ik heb 25 min. geperst bij 1e bevalling)
Thanks voor alle tips!! Ik was meer bang dat er een moment zal zijn dat ik wil persen maar niet mag persen, en dat het me dus niet lukt om niet te persen...maar goed ik kan het van tevoren ook allemaal niet plannen. Ik hoop maar dat het goed gaat allemaal, en ik laat het maar over me komen..moet wel
Eindelijk een duidelijke tip!! Meestal als ik vrouwen met ervaring vraag naar de bevalling krijg ik alleen maar enge verhalen maar niet echt tips