een avondje weg, hoe kolven?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door krabbeke, 18 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb 3 vraagjes. Ik geef mijn zoontje volledige borstvoeding, hij zit nu op zo'n 6/7 voedingen per 24 uur. Ik probeer elke dag een keer na te kolven om een voorraadje op te bouwen. Nu gaat dat niet erg hard omdat ik meestal maar max 40 cc kolf en hij een flesje drinkt van ong 120 cc.

1: Nu vraag ik me af hoe ik het moet doen als ik hem een keer naar opa/oma breng als we bijv. een avondje weggaan. We geven dan een flesje mee met borstvoeding die hij heel goed drinkt maar moet ik dan zelf rond die tijd ook kolven? Ik ben bang dat als ik dus niet kolf mijn productie terug loopt Maar het is nogal lastig om in een restaurant te gaan zitten kolven ;)

2: Ik ben dus eigenlijk de hele week aan het kolven voor misschien 2 voedingen. Hoe kan ik het anders aanpakken, als ik tussen 2 voedingen in kolf, is de opbrengst veel meer (minimaal 120 cc) maar dan ben ik bang dat ik te weinig voeding heb als hij weer honger krijgt.

3: Ik heb al een paar keer gehoord (kinderarts,cb,collega enz) dat het misschien een idee is om de laatste voeding kv te geven. Dan slaapt hij beter door (zeggen ze ;)) waardoor ik zelf ook wat meer rust krijg. Maar als dat zou beteken dat ik dan op die tijd wel moet kolven heeft dat natuurlijk niet zoveel zin. Het is wel zo dat als hij 1 voeding kv gewend is ik het bovenstaande probleem ook niet heb. Want dan kan ik de oppas gewoon een fles kv meegeven. Kan dit kwaad voor hem, krijgt hij dan geen last van zijn maag oid?

alvast bedankt.

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Voorraad opbouwen: meestal adviseer ik om direct na de ochtendvoeding na te kolven (dan heb je de meeste restmalk) maar dit kan ook prima na 1 of 1 1/2 uur: de volgende voeding heb je dan alweer voldoende aangemaakt voor een hele voeding!

Als je zelf een avondje weggaat kolf je helaas ook wel: je kan bijvoorbeeld even voeden, dan na een uur nog kolven en dan gaan. Ik nam zelf altijd wel even de kolf mee. Mocht het nou later worden en ik kreeg ineens toch flinke stuwing dan kon ik nog even wat kolven, maar dus alleen zonodig.
    Bij thuiskomst kan je dan ook nog even kolven (als je kindje nou al echt een "ritme" heeft kan je bijvoorbeeld ook zo plannen dat je niet van tevoren kolft maar alleen bij thuiskomst)

Ik schrik echt van het advies van het CB en de kinderarts over kunstvoeding! Kunstvoeding ligt iets zwaarder op de maag, kindjes vragen dan gemiddeld 30 minuten later om een voeding: dus echt niet ineens een nacht door! En daarbij bouw je nu enorm mooie darmen bij je kindje op wat de kunstvoeding toch een beetje afbreekt. Ik zelf zou dat echt jammer vinden!
    (en het CB en de kinderarts zouden echt beter moeten weten...)

3. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi annemarie,
    Bedankt voor je antwoord.
    Wat betreft vraag nr 1: Ik kolf nu inderdaad s'morgens na een voedign. Als ik een uur later zou kolven dan zou het meer opbrengen maar nu gebeurd het wel eens dat Ties niet 3 a 4 uur tussen een voeding laat maar 2 uur. En dan zit er volgens mij te weinig tijd tussen. Hij heeft nog niet echt een ritme, dat is dus niet zo heel handig af en toe ;). Ik laat het maar even zo.

Ik zie het niet zo zitten om buitenshuis te gaan kolven (stad,restaurant enz) Nu zal het gelukkig niet zoveel voorkomen maar mocht het nodig zijn dan zorg ik er gewoon voor dat hij volgetankt is voor ik wegga :D en desnoods gelijk als ik terug ben weer aanleggen of kolven.

Wat betreft de kv. De enige reden dat ik dit zou doen is omdat ik het makkelijker zou vinden als ik een keer weg zou gaan zonder hem. Geen stress of ik wel genoeg voorraad heb enz. Ik denk zelf niet dat hij hier beter op zou slapen. Hij laat nu max. 5 uurtjes tussen een voeding s'nachts. Hij heeft het gewoon nodig en daar veranderd kv denk ik niet veel aan.
    nogmaals bedankt!

Deel Deze Pagina