Plots moeten stoppen met BV... hoe nu afbouwen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Miepske1980, 17 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Ik heb nu ruim een week bv gegeven. Maar door gezondheidsklachten ben ik nu genoodzaakt medicatie te nemen die niet samengaan met bv geven. Helaas is er geen alternatief. Ik mag mijn dochter dus niet meer aanleggen. Afgelopen week heb ik erg veel moeite gedaan om de bv flink op te bouwen zodat mijn meisje voldoende voeding heeft.
    Ik ben begonnen met afkolven om de bv te kunnen behouden tot het moment dat ik kan stoppen met de medicatie. Maar door mijn gezondheidsklachten en herstel na sectio merk ik dat het kolven en daarna het geven van flesvoeding mij erg veel energie kost. Ik heb ook voortdurend last van pijnlijke borsten en voel me hierdoor nog beroerder en kan amper slapen. Met kolven lukt het mij niet mijn borsten goed leeg te krijgen, al voelen ze het eerste uur na het kolven soepel aan.
    Ik heb nu de knoop doorgehakt en wil stoppen met de bv, helaas. Maar hoe moet ik dat aanpakken? Moet ik telkens wat minder kolven of een langere tijd tussen het kolven?
    Verder zijn wat tips voor verlichting welkom. Ik heb al gemerkt dat een koel kompres heerlijk, alleen jammer dat zo'n kompres zo snel opwarmt.

2. 2jees

2jees Niet meer actief

3. 2jees

2jees Niet meer actief

Als je stopt, het beste uitgaan van het aantal voedingen die je nu geeft denk ik, telkens 1 laten vervallen en daar doe je dan een paar dagen over tot je er geen last meer van hebt. (Per voeding). Dus van die voeding alleen de druk er af kolven.

4. Gigi85

Gigi85 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.138
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eens, check goed of het echt niet kan. Mij is ook gezegd door de arts dat het niet mocht met de medicatie, wat dus niet bleek te kloppen. Heb je met een lactatiekundige overlegd?

Ik heb helaas geen tips voor je over afbouwen, misschien heb je hier iets aan: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Afbouwen - Afbouwen borstvoeding door middel van kolven

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kolven is lastiger dan een kind aan de borst...om je borsten goed leeg te krijgen kun je je huisarts het beste om syntocinonspray vragen, dan krijg je je borsten gemakkelijker leer.

Overleg met een lactatiekundige over een verstandig afbouwschema voor jullie. En laat eens HEEL goed nakijken of je medicatie ECHT niet samenkan!
    Heel vaak wordt bijvoorbeeld bij antidepressiva en ontstekingsremmers gezegd dat je moet stoppen, terwijl dat echt niet in alle gevallen echt moet. Stuur me anders een PB met je medicatie, dan kan ik kennis van me laten uitzoeken voor je.

Optie kan ook zijn om met weinig kolven een deel van je productie in stand te houden en dan weer op te bouwen als je klaar bent met medicatie.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
  7. 2jees

2jees Niet meer actief

8. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Dankjewel voor de reacties.

De medicatie die ik nu gebruik valt onder L3, in het schema van de link. Ik heb ook nogmaals mijn gyn gesproken en die wees er nogmaals op dat ik geen bv mag geven. Gelukkig lijkt nu na een aantal dagen de medicatie aan te slaan, maar ik heb er nog een hard hoofd in...... dat betekent wel dat ik me beter voel en mijn mobiliteit weer iets op gang begint te komen.

Gisteren ook met iemand van het cb een heel gesprek gehad over het kolven. De voeding is wel achteruit gegaan, maar ik heb minder pijn (minder stuwing). Ik blijf kolven, maar doe dit in alle rust. Het doel is niet om zo veel mogelijk voeding te behouden, maar om iets te behouden zodat ik het na de medicatie weer kan gaan opbouwen. Mijn dochter doet het super op de kunstvoeding, in de nachten en overdag neemt ze veel rust, in de avond is ze wat onrustiger maar lijkt dan meer voeding te willen. Ook mijn man heeft afgelopen 2 nachten voeding geven, terwijl ik daar gewoon doorheen ben geslapen.... al met al lijken nu de tegenslagen overwonnen te worden .... ik zit ook heel wat beter in mijn vel.... gelukkig maar

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heeft je gyn dit wel overlegd met een lactatiekundige of de afdelng teratologie van Lareb?
    Misschien nu al een beetje laat, omdat je al kolft...

Ik heb zelf altijd gewoon doorgevoed met L3.

10. Gigi85

Gigi85 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.138
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik geef ook nog bv ondanks L3 medicatie. Ik zou echt even bellen met een lactatiekundige, waarschijnlijk kun je gewoon zelf voeden en hoef je al dat gedoe van het kolven niet!

11. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Neem echt contact op met een lactatiekundige; artsen weten vaak niet genoeg van bv, zowel gynaecologen als kinderartsen, huisarts en cb-artsen.

Lactatiekundige kan ook helpen met veilig afbouwen, adviezen van huisarts en cb willen daarin nogal eens erg ouderwets zijn en vergroten de kans op borstontstekingen etc.

Deel Deze Pagina