paar vraagjes

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door toetie, 29 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    hoi dames
    bij onze dame van 7-9-2014 ben ik voor het eerst borstvoeding gaan geven.
    nu vraag ik me af sinds een dag of 3 heb ik gigantische lekkende borsten elke keer met name tijdens het voeden de andere borst loopt ondertussen leeg kan hier iets tegen gedaan worden of hoelang duurt dit?.
    ook merk ik dat tijdens het voeden ook na 5 minuten drinken onze dame loslaat en het er nog steeds uit spuit is dit normaal?
    hoe zit het met iets eten hoelang daarna kunnen ze daar last van hebben (gisteravond uit eten geweest vanochtend een kleintje met een hoop krampjes)?

ook geeft ze nog steeds klikgeluiden de kraamhulp ervaring met borstvoeding zegt ook ze ligt goed ze hapt goed maar laat tussendoor los.
    we hebben spruw en dit word behandeld.
    tijdens liggend voeden is het iets minder iemand tips?

ook wil ze niet vroeg drinken wat toch wel vervelend is als de oudste naar de peuterspeelzaal moet want ik loop op en neer dik 45 minuten en kan tussendoor dan niet voeden.
    maar eerder werkt niet de kleine dame weigert te drinken dan.
    hoe doen jullie dit?

een hoop vragen van een beginneling:)
    sorry voor de typfouten enz want ben aan het typen met peuter en baby rond me

2. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Eerst en vooral proficiat met je tweede dochter, en heel knap dat je nu gaat voor borstvoeding. Ik probeer hieronder enkele van je vragen te beantwoorden vanuit mijn ervaring.

Lekkende borsten zijn normaal, zeker tijdens het voeden. Dan lekt de andere borst mee omdat de melk steeds aan beide borsten tegelijk toeschiet. Leeglopen doet de borst niet hoor, er lekt maar een (klein) deel van de beschikbare melk weg en de rest wordt in de borst goed vermengd. Dat maakt die tweede borst uitermate geschikt als dessertborst.

Het lekken kan ook voorkomen tussen het voeden door, wanneer de borsten (te) lang niet geledigd zijn. Of wanneer je spontaan toeschiet, vb. onder de douche, wanneer je kindje huilt... Het zal de komende maanden steeds minder extreem worden. Borsten worden ahw zindelijk mettertijd. Je kan dat proces een handje helpen met o.a. de deurbeltechniek. Meer over zindelijke borsten lees je hier.

Hoe fel je melk eruit spuit, en hoelang dat duurt, is heel verschillend. Zolang je kindje er goed mee om kan, is er geen probleem. Als je kindje evenwel vlug en vaak loslaat, of moeite heeft om de felle stroom te verwerken, kan je vb. eerst wat melk laten wegstromen in een doek. Wanneer ze zich verslikt of het vacuüm moeilijk kan behouden, kan ze nl. daarvan krampjes krijgen. Ze krijgt dan teveel lucht binnen.

Ik heb zelf nooit gemerkt dat mijn kindjes krampjes kregen nadat ik bepaalde voedingsmiddelen gebruikt had. Maar sommigen beweren dat hun kinderen wel reageren. Hoelang na gebruik, dat hangt af van je eigen metabolisme en van de (combinatie van) voedingsmiddelen. Gemiddeld meen ik dat jouw voeding na enkele uren tot een dag in de moedermelk komt. Bij alcohol is dat bvb. onmiddellijk al. En dat het er weer uit is na enkele uren tot twee-drie dagen.

Dat klikken op spruw kan wijzen, weet ik. Maar verder weet ik daar weinig over, en heb ik er geen ervaring mee. Als het liggend beter is, zou ik tijdelijk zoveel mogelijk liggend voeden.

Mijn zoontje wil soms ook niet of nauwelijks drinken voor de meisjes naar school moeten. We zijn dan ook 35min van huis. Ik kan me op school wel even zetten om te voeden, misschien kan dat bij jou ook? Of anders leren voeden in een draagdoek, zo kan ze drinken tijdens de wandeling van of naar school/psz. Meestal houdt hij het hier echter wel zolang uit hoor. En ik blijf op mijn verzoek geven voor we op pad gaan, hij zal zo leren dat hij die gelegenheid moet nemen of anders langer op zijn voeding zal moeten wachten. Dat deden zijn zussen in elk geval wel.

Succes nog!

3. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    dankjewel voor het beantwoorden

4. f0rever

f0rever Fanatiek lid

22 mei 2011
    1.284
    0
    36
    zorg
    n brabant
    Hoi toetie

Ik reageer vanaf MN telefoon. Dus zal zo veel mogelijk neer zetten...

Krampjes hebben ze heel veel tot de 6 weken vaak daarna wordt het vaak aanzienlijk minder. Dus vermijd het uit eten gaan zeker niet ! Want dat is ook heel belangrijk... Wil je voor de zekerheid weten davoeden.niet aan je eten evt ligt.. Kun je van te voren kolven en dan haar tijdens het uit eten een flesje geven... Zo heeft ze zeker 4 uur lang geen krampjes van het eten je zou ook nog een extra voeding kunnen kolven van te voren zodat je de nacht ook een flesje hebt evt ... Maar nogmaals krampjes horen er bij..

Je hebt denk ik ook een erg sterk toeschiet reflex. Zoek dat maar is op op een borstvoeding site daar krijg je dan al snel heel veel advies.. Wat ik je kan zeggen is met de hand de druk er af kolven .. Zodat het er niet meer uit spuit. En daarna aanleggen. of tegen de zwaarte kracht in voeden.

In de doek : dat kan vanaf dag 1 op YouTube staan heel veel filmpjes. Het is alleen erg onverstandig om het in een geweven draag doek te doen.. Heb je fb ? Daar zitten ook groepen begint meestal allemaal met draag als je doet zoeken.
    Ik kan je een geweven doek van little frog adviseren die zijn niet zo duur tussen de. 50 en 60€ als je gewoon een leuke doek wil... Heb heem zelf ook pas aangeschaft.. En bevalt goed.

Spruw sorry daar weet ik weinig van dan alleen dat het ook voor je meisje pijn doet.

Je kan altijd vragen of een lactatie deskundige met je mee wil kijken daar kun je heel veel van leren en kun je ook heel veel vragen aan stellen.

Lekkende borsten : is normaal zeker in her begin . bij mij begint het nu iets minder te worden mijn dochter is nu bijna 4weken

Verder nog van harte gefeliciteerd en super dat je ju wel bv geeft !

Liefs

Deel Deze Pagina