Paar vraagjes

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door birds86, 11 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Hoi dames,

Een paar vraagjes.

Ik kolf fulltime en ga hier nog 2 weken mee door. Tenminste, dat is mijn streven. Als dit met de thuissituatie niet gaat dan bouw ik eerder af.
    Beetje meer info ;) Ik heb mijn 1e 4 weken live gevoedt en 2 weken afgebouwd. Ik heb die 4 weken als stressvol ervaren met aan de borst leggen. Hij was gortig, het deed pijn en mijn borsten zijn niet fijn om bij aan te leggen. Maar toch volgehouden voor 4 weken. Nu is mijn 2e knapperd 11 dagen oud en heb ik het weer geprobeerd. Maar het ging weer allemaal zoals de 1e keer dus ik heb er voor gekozen om te kolven en bv met fles te geven. Voor mij en voor hem beter.
    Kraamhulp en lactatiekundige hebben me goed geholpen en gestimuleerd maar dit is voor mij het fijnste ;)

1e vraag;
    Hoe krijg ik een mooi voorraadje voor als ik stop? Ik kolf nu om de 4 uur en snachts niet. Moet ik dan juist meer of minder tijd er tussen laten? Ik kolf per borst zeker 100cc of meer.

2e vraag;
    Hoe neem ik de melk mee met een uitstapje en hoe warm ik die op?
    Kan ik dan een standaard klein koeltasje kopen met standaard koel elementen of moet ik daar iets speciaals voor kopen?

3e vraag;
    Hoe verwarmen jullie de fles snachts? Overdag zie ik de signalen van wakker worden en dan zet ik de fles al in het warme water maar snachts word die wakker en t alarm slaat aan op; eten! Dus het opwarmen in warm water duurt dan veel te lang.

Alvast bedankt.

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Om de 4 uur is wel heeel weinig. In principe heeft je kindje 8 tot 12 voedingen per dag nodig, en zo vaak zou je ook moeten kolven. Zeker als je ook nog wat extra wil sparen, zul je veel meer moeten gaan kolven. En ik zou dan snachts ook een keer kolven, aangezien je productie dan het hoogst is.

Qua opwarmen heb ik geen ervaring. Ik heb vrijwel alleen maar live gegeven en als ik weg was warmde m'n man het flesje op in warm water.
    Je zult altijd moeten wachten tot het flesje warm is. Dat is het nadeel ten opzichte van live voeden.
    Je kunt ook voor de magnetron kiezen, de meningen zijn erover verdeeld of het kwaad kan voor de melk. Je moet er in ieder geval goed op letten dat het gelijkmatig verhit wordt.

Of je gaat snachts vast kunstvoeding geven, dan kan je gewoon een thermosfles warm water naast je bed hebben staan en de fles zo klaarmaken.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Om de vier uur kolven is veel te weinig als je iets van productie wilt hebben.'s nachts zou je ook moeten kolven op deze leeftijd. Zoniet, ga je heel snel geen melk meer hebben.

Koeltas voor onderweg is prima.

Opwarmen mag ook in de microgolf, maar dan op de laagst mogelijke stand en goed mengen nadien.

4. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Mijn productie is juist heel goed. Ik heb nu al een voorraad van 500 cc of meer maar ik wil dus echt gaan inslaan voor weken op het einde en niet voor 1a 2 voedingen. Ik wist dus even niet of ik meer moest kolven of juist wachten totdat ze helemaal "vol" zijn om nóg meer te hebben.

Hij krijgt 7 voedingen en daar doet die t goed op. Hij laat er 3.5 uur tussen, max 4 uur word die wakker gemaakt. Dit is al vanaf de geboorte ;)
    Maar qua schema kan je mijn "kleine" man niet vergelijken met andere schema's want hij is geboren met 5 kilo :cool: samen met kinderarts word alles.goed in de gaten gehouden

Dan word t snachts toch de magnetron voor die ene fles.

Bedankt!

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Met productie bedoel ik toekomstige productie. Als je borsten in den beginne niet regelmatig genoeg gestimuleerd worden, zal de productie in de meeste gevallen sneller stilvallen.

6. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Ohhzoo :)
    Dat is ook wel logisch idd haha
    Dan moet ik meer gaan kolven voor de extra flessen. Alleen even kijken of dat haalbaar is. Tis toch een tijdrovend "gedoe" dat kolven.

7. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Je zou kunnen overwegen om na verloop van tijd weer te proberen 'live' te voeden. Je kleintje verandert zo snel! Ik had in het begin ook super veel gedoe met aanleggen en met tepelhoedjes, je werd er helemaal gek van! Op een dag werd ik wakker, toen ze ongeveer 4 weken oud was, en toen dacht ik 'weet je wat, ik probeer het eens zonder die hele rambam aan hulpmiddelen'. Et voila, mevrouwtje kon prima 'normaal' drinken.

8. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Die ingeving zal ik niet krijgen, denk ik ;)

Ik ben meer bezig met afbouwen dan met live voeden. Mijn borsten geven gelukkig heel veel melk maar zijn echt niet geschikt om mee te voeden. Daardoor kan en wil ik ook niet voeden buitenshuis dus dan kan ik nooit meer weg. Tis dat ik de borstvoeding niet in een potje kan kopen anders deed ik dat ;)

Marchella vindt dit leuk.
  9. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Nog een vraagje want ik kom er maar niet uit op internet.

Als ik wil stoppen met kolven moet ik dus alleen kolven als ik stuwing heb?
    En moet ik dan de borsten leeg kolven elke keer of alleen de druk eraf?

Overal staat wat anders pff...

10. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik heb vorig jaar 3 maanden fulltime gekolft. Incl afbouwen.
    In het begin om de 3 uur en ook een keer snachts, daarmee kreeg ik mijn productie zo rond de liter in 24 uur binnen 2 weken (dit was meer dan nodig was wat dus voorraad gaf). Toen me dat op begon te breken heb ik de nacht over geslagen (zal na 2 a 3 weken geweest zijn).
    Als ik het gevoel had dat mn productie dipte voerde ik of een nacht of 3 weer in óf ik powerkolfde (uurtje lang op een af kolven).
    Toen ik af wilde gaan bouwen (had geen haast). Ben ik eerst naar om de 4 uur daarna om de 5 uur (dat was 4 keer), daarna 3 keer per dag, daarna 2 keer per dag, daarna 1 keer per dag. En dan steeds na een week weer de volgende stap. Dat ging helemaal prima.
    Wat opwarmen betreft zou ik snachts voor de magnetron gaan. Lage stand en omzwenken kan prima.
    De reden dat ze dat in principe niet adviseren is omdat de straling mogelijk antistoffen zou kunnen elimineren (hun werking verliezen), maar de voeding zelf is natuurlijk nog even voedzaam en gezond. Ook zijn de meningen over die antistoffen niet eenduidig. Net als invriezen.
    Een lagere wattage en zachtjes omzwenken om 'hotspots' in de melk te voorkomen kan mijn inziens prima.
    Dus ik zou voor snachts gewoon in de magnetron opwarmen om wat sneller te kunnen zijn.

birds86 vindt dit leuk.
  11. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Mocht je sneller willen afbouwen want dat lees ik er uit. Dan zou je dat proces van mij hierboven sneller kunnen doen. Dus rekken en evt druk eraf kolven naar behoefte. Als je maar bedacht bent op harde plekken. dan die masseren en afkolven. Dit om borstontsteking te voorkomen.

birds86 vindt dit leuk.
  12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Enkel druk eraf kolven. Maar wel opletten dat je geen harde plekken krijgt, dan moet je leeg kolven.

birds86 vindt dit leuk.
  13. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Ben ik weer hoor :oops:
    Ik krijg 2 schijven uit mn linkerborst niet weg...en nu? Gisteren 20 min gekolfd en had 50 cc maar de schijven niet weg. Nu ook weer 20 min aan t kolven en heb 30/40 cc maar nog niet die schijven weg.
    Rechterborst is wel soepel maar is wel nog gevoelig met aanraken.

Ik heb vanmorgen warm gedoucht, lekte de borst wel maar kreeg t niet weg gemasseerd. Nu een warme luier op de plekken gelegd maar helpt ook niet.
    Borst doet niet veel pijn,heb geen koorts, ziet niet rood. Maar waarom gaan de schijven niet weg?

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Welke kolf gebruik je?

15. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Medela swing. Ik laat m eerst begin stand pompen en dan 20 min op die andere stand. En dan zet ik m 2x op plus omdat er anders helemaal niks meer uitkomt.

16. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Geen last van een melkblaar?

17. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    #17 birds86, 21 aug 2017
    Laatst bewerkt: 21 aug 2017
    Wat is dat :oops:
    (K zoek t ondertussen ff op :cool:)

Edit; nee geen blaartje op de tepel. Als ik op de tepel duw komt er ook direct een beetje melk

18. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Fijn dat het geen blaartje is. Ook met een blaartje kan er melk komen trouwens, je hebt namelijk meerdere kanaaltjes he, dus als er op eentje een blaartje zit, komt er uit die andere 8 gaatjes gewoon melk.

Het kan helpen om met een elektrische tandenborstel of vibrator de plek te masseren om de boel los te krijgen.

Of je kindje op z'n rug leggen en dan erbovenhangend laten drinken. Dan werkt de zwaartekracht goed mee.

19. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de tips dames!
    Ik stond vanmorgen op met een wat kleinere schijf en het is in de loop van de ochtend weggetrokken. Nu voelen ze beide weer zacht.

Vandaag in een pretpark geweest en zag 2 moeders hun kindjes borstvoeding geven en het ging ze beide zo soepel af.
    Kindjes hapte super netjes aan, moeders waren heel relaxt en het liep als een tiet ;)
    Maakte me even jaloers omdat dit bij de eerste niet zo ging, 4 weken pijn, en nu bij de tweede al helemaal niet. Ik heb echt verschrikkelijke borsten en mijn kindjes hapten zowat mijn tepels eraf.
    Maar mijn jongens hebben iig wel een paar weken bv gehad, daar ben ik dan wel trots op.

Deel Deze Pagina