Maandag ben ik met Elena bij het CB geweest. Ze hebben haar zoals gewoonlijk gewogen en gemeten. Ik heb een ieniemienie meisje, dus het verbaasde me niks dat ze maar 6,6 kilo en 64 cm was. Haar hoofdomtrek is 41,4 cm. De arts zei echter iets waar ik op dat moment niet stil bij stond, maar later wel over begon te piekeren. Ze had het erover dat Elena's hoofdje niet hard genoeg groeit. De vorige keer (2 maanden geleden) was haar hoofdomtrek 40,4 cm. Dus maar 1 cm gegroeid in 2 maanden tijd. Tja, haar gewicht en lengte zijn ook niet echt toegenomen in die 2 maanden, 1 kilo en 3 cm. Ik vraag me af hoe groot de hoofdjes van jullie 6 maanden oude babies zijn/waren? En is 1 cm echt te weinig in 2 maanden tijd? En wat doen ze eigenlijk als het niet goed groeit, onderzoeken ze haar dan?
Demi's hoofdomtrek was bij 6 maand 44 cm en die keer ervoor was met 4 en een halve maand en toen was de omtrek 42,5 cm. Ze zeiden tegen mij dat dit goed was. Wat ze gaan doen als ze niet goed groeit kan ik je niet vertellen, want dat zou ik niet weten.
Mijn zoontje heeft ook een klein koppie. Zijn hoofdomtrek is 42 cm. Hij is 73 cm lang en hij weegt 8 kilo. En hij groeit ook niet zo hard. Ik zou me niet meteen zorgen maken hoor. Groetjes, Djem.
Hoi Ozgul, Ik zou er niet zo over in zitten hoor. Ik was ook net met Fleur bij het CB, 2 weken te laat dus met 6 1/2 maand. Ze was net 1 kilo aangekomen (dus ook niet zo gek veel in 2 1/2 maand) maar wel 4 1/2 cm gegroeid. Fleurs hoofd was met 4 maanden 40.2 cm en met 6 1/2 maand 42.3. Waarschijnlijk hadden ze liever 1 cm extra gezien schat ik maar als ik in Fleurs boekje kijk dan was haar hoofd tussen 1 en 2 maanden 2.4 cm gegroeid maar tussen 2 en 3 maanden maar 1 cm! Dus ik zou er niet over in zitten hoor. Ze haalt het wel weer in en trouwens, als je in Vathorst gaat dan zou ik er helemaal niet over inzitten. Mijn vriend was al een paar keer van mening dat die dame het daar niet goed deed met dat lint! wacht het even af en vraag er nog eens naar met 7.5 maand. Komt vast wel goed. Groetjes, M
Keano zijn hoofd omtrek was bij 6 maanden 43cm. Ik zou je er niet al te druk om maken hoor! Liefs, misspuma
Hier hetzelfde gehad. Mijn dochter haar hoofdje was ook te weinig gegroeid, en er werd paniek gezaaid door het cb. Toen ik 2 maanden later kwam was het maar een halve cm gegroeid, en toen was het opeens wel in orde. In elk geval was het met 6 en een halve maand 43 cm en nu is ze bijna 1 en is het 45 cm. Ik zou me er geen zorgen om maken hoor, volgens mij is het niet zo afwijkend, zeker niet als ze verder ook niet zo hard groeit. Mijn moeder zei tegen mij dat ze vroeger helemaal geen hoofdjes gingen opmeten dus werd er ook niet zo zenuwachtig over gedaan. Overigens kunnen ze een echo van het hoofdje maken als het te weinig blijft groeien. Iemand die ik ken haar dochter had juist een te groot hoofdje en daar hebben ze een echo gedaan: alles in orde.
Hier ook! Tijn is vrij groot en normaal gewicht, maar ook zijn hoofdje vinden ze te klein! Als het de volgende keer weer te klein is, dan moet ik op extra controle, maar wat er nu zo erg aan was, dat vertelde ze me niet! Nou interesseerd hem me ook helemaal niks hoor, papa heeft ook geen groot hoofd en daarbij komt, het is maar net of ze je kind zittend of liggend meten, hoog op het hoofd of laag, de meetlint straks aantrekken of niet, want het gaat echt om hele kleine afmetingen, zo klein dat het snel verkeerd gemeten kan worden! kus miek
Volgens mij hoef je je niet druk te maken. Ons ukje was ook van in 2 maanden tijd ook 1 kg zwaarder, zijn hoofdomtrek 2cm groter en zijn lengte 4 cm langer geworden. En het was allemaal goed dus... niet over piekeren meid
Lynn's hoofdomtrek was met 6 maanden 43,7 cm. Ze was voor het laatst geweest daarvoor rond de 4,5 maand. In anderhalve maand was ze een pond aangekomen, maar wel bijna 5 cm gegroeid ...hierdoor leek ze toen weer erg mager...hadden ze ook commentaar op. Volgens mij is het belangrijkste dat het toeneemt en dat het niet stagneert. Geen enkel kind is het zelfde...dikke kans dat je kindje het ergens weer gaat inhalen, geloof me maar
haar hoofdje is bij 6 maanden 42,5 cm met 5 maanden 40,5 toen was ze ook niet goed gegroeid maar dat heeft ze met 6 maanden weer netjes ingehaald! dus maak je niet druk dan groeien ze in de lengte weer en dan weer niet dan zijn ze zwaarder en dan weer niet! maak je geen zorgen komt goed!
Het was bij Fenneke 42,8 cm. Met 8,5 maanden was het 44,8 en bij 11 maanden 45,dus ook weinig gegroeid in ruim 2 maanden. Maak je geen zorgen,kindjes groeien op hun eigen tempo.
Oja,sommige van die CB-mutsen kunnen niet meten. Bij 11 maanden had ze gemeten en toen kwam ze op minder uit dan bij 8 maanden,met andere woorden: haar hoofd was gekrompen Toen heeft ze nog maar een keertje gemeten....