Hoi, Ik ben nu 30 weken zwanger, en onze kleine vent loopt al voor in de groei. Nu was ik al te zwaar en is gezegd dat ik in het ziekenhuis moet bevallen, maar ik vroeg mij af welke eventuele complicaties er kunnen ontstaan? En waarom er wordt besloten dat je in het ziekenhuis moet bevallen als je te zwaar bent. Op welk punt word besloten dat je een keizersnee moet ondergaan? Ik hoor namelijk wel eens dat deze van te voren worden gepland? Groetjes
Hoi Mii92, je hebt bij overgewicht een grotere kans op ineffectieve weeën in het begin van de bevalling waarvoor bijstimulatie nodig is. Het blijkt ook zo te zijn dat vrouwen met flink overgewicht vaker een keizersnede krijgen tijdens de bevalling, er is meer kans op bloedverlies na de bevalling volgens sommige onderzoeken. Vrouwen die obese zijn lopen ook vaker ver over tijd, waardoor inleiden noodzakelijk kan zijn. Je kunt ook minder betrouwbaar de grootte van het kindje schatten (zelfs na echo), obese vrouwen krijgen vaker grotere kinderen en de kans op haperingen bij de geboorte van het kind is daardoor vergroot. Je wil dus extra handen in de buurt hebben. En daarbij is thuis bevallen lastiger omdat mochten er complicaties ontstaan; de ambulance broeders niet te zwaar mogen tillen van hogere etages in huis en dat kan kostbaar tijdsverlies betekenen. En in de zwangerschap is de kans op complicaties zoals suikerziekte, hypertensie en pre eclampsie. Maar zeker als het kindje al wat groter wordt geschat, zou ik ook de voorkeur hebben voor het ziekenhuis. En een keizersnede wordt alleen van tevoren gepland als daar een reden toe is. Bv kindje wordt te zwaar geschat (vaak icm met andere indicatoren), voorgeschiedenis is traumatisch, stuitligging. Etc. Maar zolang het lijkt te kunnen wordt een vaginale bevalling nagestreefd. Want ook vrouwen met overgewicht kunnen prima een kind baren hoor. Je hebt alleen wat meer vooraf in te schatten risico factoren. En dan wil je het zekere voor het zekere nemen. Groetjes Brigitte