Paar vragen over (FT) kolven, wie kan me helpen?

Discussion in 'Borstvoeding' started by mambo87, May 18, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mambo87

mambo87 Lid

Jan 5, 2009
    45
    0
    0
    verpleegkundige
    katwijk
    Hoi allemaal,

Mijn zoontje is nu 11 dagen. Hoeveel cc BV mag ik hem per keer geven? Ik kolf om de 2,5 / 3 uur en dan zo'n 60 cc per keer. Is dit veel/weinig? Want als ik de rekensom 150 ml x 3,5 kg = 525 cc/7 voedingen=75 ml En welke fles vinden jullie het prettigst? Avent en dodi gaan hier te snel!

2. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Hoi mambo,

Ik kolf al 9 maanden fulltime dus heb de nodige ervaring. ;)
    Het is vooral belangrijk dat je naar je kindje kijkt als het om de hoeveelheden melk gaat. Is hij tevreden met 60ml of heeft hij daarna nog honger? Houd altijd in je achter hoofd dat die 150-regel een richtlijn is. Het gaat er vooral om of je kindje goed groeit, poept, plast en tevreden is.
    Wij hebben gevoed met de breastflow fles. Werkte hier echt super! Ze pakte deze fles ook meteen. Ik heb deze fles altijd via internet besteld (voshealthshop.nl), kon 'm in de winkel nergens vinden. Sommige lactatiekundigen verkopen ook zo'n fles. Daar zou je ook nog eens naar kunnen informen.

3. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Hai,

Hier 11 maanden FT kolvend.... en aan het afbouwen :p!

Wij hebben de Dr. Brown fles, hadden we veel eerder moeten doen.
    Heerlijke rustige fles en redelijk handig ook nog.
    We hebben de breastflow ook gehad, maar die was voor onze heeeel kleine meid te zwaar drinken.
    Verder vond ik die fles ook wel wat onhandig (knoeien en lekken).
    Medela (Calma) schijnt ook goede BV-lijkende flesjes en systemen te hebben, maar geen ervaring mee.

Succes!

4. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Gelukkig niet meer FT, maar wel 2 maanden gedaan. Wij hadden dr. Brown, heel fijn, daar drinkt hij nu weer uit als ik werk. En ik kolf makkelijk, dus heb veel melk. Wij keken vooral hoeveel hij op kon, en daarnaast op verzoek, al vertelde iedereen ons dat 6 voedingen genoeg moest zijn... (hij was 5 weken en 6 weken prematuur...) ik heb me dus nooit heel erg aan de rekensommetjes gehouden.

5. mie

mie Fanatiek lid

Jan 17, 2011
    1,680
    7
    38
    Kijken wanneer je kindje tevreden is. Die regel is, zoals al eerder gzegd, alleen maar een richtlijn. Hier bijna alle flessen geprobeerd, heb een hele verzameling staan: avent, dodi, difrax, ... Uiteindelijk lukte alleen de tommee tippy flesjes.

6. mambo87

mambo87 Lid

Jan 5, 2009
    45
    0
    0
    verpleegkundige
    katwijk
    Bedankt voor jullie reacties, mag ik jullie nog wat vragen? Ik kolf zo'n 7/8 keer per 24 hr, is dat genoeg? Wanneer ga je dat minderen? En ik kolf nu zo'n 60 cc per keer is dat gemiddeld? Het wordt niet per dag meer. En gaat de productie in de loop van de tijd vanzelf mee omhoog of moet je daar echt wat voor doen (clusterkolven ofzo)

Alvast bedankt groetjes christa

Groete

7. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    7-8 x per dag lijkt mij wel voor nu wel voldoende, maar dat hangt er wel vanaf hoeveel je kindje wil drinken, en of je productie daarbij goed blijft
    .
    Je kolft 's nachts ook? Dat is wel goed voor je productie om dat wel te doen, omdat je kleine nu nog zo jong is.
    Ik ben gestopt met 's nachts kolven toen ze zo'n drie maanden was.

Ik heb in het begin een paar keer BO gehad, waardoor ik veel moest kolven, en een kindje dat niet veel dronk dus heb altijd de luxe van een overschot aan melk gehad.
    Ik heb daardoor nooit hoeven clusteren etc.

Toen ik een stabiele productie had (denk na een maand of vier) ben ik het aantal keren af gaan bouwen, en daardoor had ik wel iets minder per keer, maar productie bleef toen wel goed.

Weet niet of je je kindje nog weer aan de borst wilt, anders echt veel oefenen en succes gewenst.

GRTZ.

8. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    3,028
    2
    0
    Ik heb ook een paar maanden fulltime gekolfd. In het begin was mijn productie ook niet groot, ongeveer 80 cc. Maar dit ging na 3 tot 4 weken omhoog. Uiteindelijk zat ik op een productie van meer dan een liter. Denk dat het bij jou ook echt nog omhoog zal gaan. Je kindje is nog heel jong. Heb je wel een dubbelzijdige kolf? Dat scheelt enorm namelijk. En inderdaad s nachts ook een keer kolven. Goeie tip.
    Wij hadden ook het probleem van te snel flesje leeg. Hier bood de dr Browns fles uitkomst.

Share This Page