Half borstvoeding/ half kunstvoeding - wil weer volledig borstvoeding!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Soumayyaah, 17 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Dames!

Ik heb al eerder wat topics hier geplaatst (http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-de-lactatiekundige/350295-niks-gegroeid-1-maand.html, http://www.zwangerschapspagina.nl/borstvoeding/351143-productie-verhogen-1-maand-niks-aangekomen.html)

Maar helaas gaat het nog niet helemaal naar wens :(

Na een borstontsteking liep mijn bv erg terug. Na haar een keer op het cb gewogen te hebben bleek ze amper gegroeid te zijn. Ben toen flink aan de slag gegaan. Kolven, aanleggen aanleggen aanleggen.... in eerste instantie leek het wel effect te hebben. In 1 week was ze 200 gr aangekomen. Maar die week erop weer maar 40 gram. Ik heb toen niet de hele dag aangelegd, maar gewoon om de 2-3 uur. Ik snapte het niet meer, en was eerlijk gezegd ook een beetje moe. Ze kwam nu in de nacht ook weer om de 3 uur. Ik voelde me teleurgesteld. Wat moest ik nou doen? Ik legde haar weer vaker aan, en besloot nog geen kv bij te geven. Echter leverde dit weinig resultaat. Ik begon nu aan haar te merken dat ze echt honger had, ze plaste ook niet super en kwam in gewicht dus ook niet aan. Ik begon zo nu en dan als ik merkte dat ze echt nog honger had na de bv een beetje kv aan te maken. 30 ml. Niet bij iedere voeding. Ze leek het daar prima op te doen. Ik gaf haar eerst de borst, en wanneer ze 'gefrustreerd' los liet omdat er niks meer kwam, gaf ik haar nog een beetje.... Ik had een kolf geleend van een vriendin, die dubbel kolfde ipv enkel, en ook veel sterker was. Samen met de neusspray komt de melk nu echt super snel. Echter heb ik nu gemerkt dat ik standaard tussen de 60 en 80 ml heb met kolven (beide borsten), meer lukt echt niet. Zelfs als er 3-4 uur tussen de voedingen zitten. Ik stimuleer ze voor de voeding door ze te masseren e.d. Maargoed meer dan dat komt er niet uit....

Qua gewicht doet ze het nu goed, ze was in 2 weken 350 gr aangekomen nu ik dit met kv heb toegepast.... maar het liefst wil ik de kv weg en dan gewoon bv. Het is immers 'maar' 30 ml wat ik overdag bij geef.. moet te doen zijn lijkt me..

Nu probeer ik al een paar dagen op de avond 'power pumping'. Voor een uur lang om de 10/15 min even kolven. Zal dit helpen? Want ik merk eigenlijk nog steeds geen resultaat.... Binnen hoeveel tijd zal je dit moeten merken> Ik wil graag mn bv weer ophogen, zodat ik de kv niet meer nodig heb. Ik zit ook te denken aan domperidon. Ik was hier eigenlijk op tegen omdat het toch een medicijn is, maar misschien geeft dit toch net het zetje wat nodig is?

Pffff.. ik wil het zo graaag. Maar het is zo zwaar :( Bovendien gaat het momenteel emotioneel ook niet lekker, wat natuurlijk er ook niet erg positief aan bijdraagt. Op sommige momenten wil ik het opgeven, maar dan denk ik later weer.. wat ben ik blij dat ik het nog niet gedaan heb!

2. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    #2 zwangervan4e, 18 mei 2012
    Laatst bewerkt: 18 mei 2012
    En wat als je nu eens alle kv weg laat opeens en je meisje een 3e/4e borst geeft als ze na een voeding.g nog een uurtje wakker is dan nog eens opnieuw aanleggen dan krijgt ze dat extra dit heeft het zelfde effect als die kv na geven, mijn dochter is ook geen geweldige groeier maar groeit genoeg is vrolijk an alert, prima dus. Gewoon stoppen en dan na een ( half) uur opnieuw aanleggen en dan drinkt ze nog makkelijk 30 cc extra hoor, qua kolf, tja wat jij kolftijd is totaal geen indicatie wat zij drinkt, ik kolf max 90 cc na 3 uur dus ook noet veel maar heb wel genoeg voor mijn dochter. T wil niet altijd iets zegen en na 4 mnd is het logisch dat ze minder aankomen. Je moet naar het totaal kijken haar groeicurve, niet zozeer hoeveel ze per week aankomt ( dit verschild bij mijn dochter enorm nl)
    Focus je niet te veel op getalletjes naar kijk naar je dochter en weeg na 2 weken volledig bv nog eens weer. Misschien gaat het wel super goed.

3. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Ben geen fan van domperidon, omdat het onnatuurlijk is en toch rommel in zit dat in de melk komt. Maar dat is mijn mening.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je zou kunnen proberen het eens een week echt helemaal op verzoek te doen, inclusief borstcompressie en wisselvoeden (dus meer dan 2 borsten per voeding). Als je wat huiverig bent van medicatie zoals domperidon, ik ken moeders die erg tevreden waren met kruidencapsules van Motherlove (online of via lactatiekundige). Je kunt ook dingen als fenegriekthee of een maaltijd met kikkererwten of mungbeans (katjang idjo) proberen. En Salus no. 14 thee van de reformwinkel.

5. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Wat mijn probleem lijkt is dat als ik een week fanatiek aanleg, de productie wel redelijk op pijl lijkt.Maar zodra ik gewoon weer haar ritme van ong 3/4 uur aan neem de productie weer af neemt... normaal zou je zeggen dat na een paar regeldagen de productie zo zal blijven?

ik kan de kruiden e.d. natuurlijk altijd proberen. baat het niet schaadt het niet. domperidon wil ik voorlopig nog niet aan. het blijft toch medicijn wat mn kindje dan toch ook weer binnen krijgt..

wisselvoeden en borstcompressie probeer ik al. en @ zwangervan2e; op het moment dat ze drinkt is ze hongerig. dus als er dan niet genoeg is wordt ze boos, hihi. dus een uur laten wachten gaat dan niet lukken. voorheen lukte dat nog wel, maar ze krijgt natuurlijk nu steeds meer honger nu ze wat groter wordt.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als het met 3/4 uur terugzakt, dan is dat momenteel voor jouw borsten waarschijnlijk een te lage frequentie. Ik heb gehoord dat juist in dat soort gevallen die kruiden je net over de hobbel heen kunnen helpen. Sommge lactatiekundigen verkopen ze ook en kunnen er bij begeleiden.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Misschien nog een tip wat ook makkelijk verkrijgbaar is. Ik had laatst een kraamvrouw uit Irak en zij at hazelnoten en walnoten wat volgens haar goed was voor de melkproductie.
    Ik weet niet of het daadwerkelijk helpt maar sinds ze ermee begon, kreeg ze wel stuwing.
    De walnoten deed ze in gekookt water een tijdje laten staan en later in warme melk met honing at/dronk ze het op.
    De hazelnoten gewoon zo.
    Kikkererwten aten ze ook veel.

8. meryem

meryem Lid

16 mei 2012
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai
    Hier in Turkije werd mij geadviseerd om dadels en abrikozen te eten en ook walnoten en hazelnoten, ik heb dat gedaan en volgens mij heeft t wel geholpen (naast 3 koppen speciale moederthee). Bij Simon en Levelt hebben ze speciale geboorte thee, deze werkt ook melkopwekkend, zitten goede kruiden in schijnt.
    Oh en ik kreeg ook de tip mee dat ik me er niet al te druk over moest maken, was op een gegeven moment alleen nog maar met BV bezig en bijna een wrak...af en toe een beetje KV kan geen kwaad, als jou dat rust geeft zal je productie hopelijk toenemen!
    Succes

9. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Sjah kijk... als je alles al getest hebt en het wil niet lukken kies ik toch dubbel en dik voor domperidom ipv voor KV.

Domperidom wordt ook aan zuigelingen gegeven met reflux. Ik kreeg in de tijd dat ik nog BV gaf groen licht van zowel mijn lactatiekundige als mijn huisarts om domperidom (motilium instant) te gebruiken.

Het heeft me héél goed geholpen. Had een enorme dip en kreeg mijn productie met geen kolf of ander middeltje omhoog. Ben nog steeds heel dankbaar daarvoor, want het heeft voor ons 5 maanden extra BV betekent.

Mijn dosis was, op aanraden van de lactatiekundig:

2x motilium instant 's ochtends
    2x motilium instant 's middags
    2x motilium instant 's avonds

Na 2 dagen merkte ik al duidelijk verschil.
    Voor 2 weken lang. ( de 2de week begin je af te bouwen, steeds een pilletje minder)

Ik wil je deze info gewoon meegeven, je kiest zelf wat je ermee doet en hoe belangrijk het voor je is.

Liefs en succes!

10. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28

Je hebt zeke rgelijk! Ik wilde zó erg geen kv bij geven dat ik helemaal geobsedeerd erdoor raakte. Op een gegeven moment zat ik er zo doorheen dat ik er over dacht om bv maar helemaal op te geven. Nu ik een kleinbeetje kv bij geef en mn dochter tevreden is, ehb ik ook meer rust om nu even te kijken naar andere mogelijkheden om mn productie weer op peil te krijgen zonder steeds zo stressen.

11. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Ik dacht dat je domperidon zonder recept kon krijgen.. of moet dat persee door de ha voorgeschreven worden? mn lactatiekundige is net op vakantie, maar ik zal morgen eens bellen naar iemand anders om te kijken wat zij zeggen.. dus je gebruikt het alleen tot je productie weer een beetje omhoog is? en niet zolang je bv blijft geven?

12. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Alles wat jij noemt heb ik wel vaker voorbij horen komen. Mijn schoonfamilie is arabisch en die adviseerde me ook veel noten. Hou er niet zo van, maar toch maar eens proberen dan.

13. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Ja je krijgt het zonder recept, maar omdat ik dus zeker wilde weten dat het geen kwaad kon heb ik het dus gewoon dubbel gechecked bij HA en lactatiekundige. :)

Je gebruikt het idd om de productie een boost te geven en bouwt daarna terug af. Het is zeker niet de bedoeling om het blijvend te gebruiken.

Ikzelf heb het 2x gebruikt; één keer voor een giga-dip toen mijn cyclus weer op gang kwam en één keer voor een nog ergere dip toen ik griep kreeg.

Deel Deze Pagina