paar vragen over Johannesbroodpitmeel

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door LadyT, 23 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyT

LadyT Fanatiek lid

10 jun 2011
    1.042
    1
    38
    Hallo allemaal,

Ik ben de moeder van een 8-weken oude baby, en het consultatiebureau denkt dat mijn zoontje verborgen Reflux heeft en heeft me geadviseerd om johannesbroodpitmeel te gebruiken (alle andere gewone leefregels voor baby's met reflux worden hier al toegepast..maar tips zijn welkom :) ). Ik sta hier een beetje huiverig tegenover, omdat mijn baby moeite heeft met poepluiers. De ontlasting is niet hard (dus geen verstopping), maar wel soms paar dagen geen luier en wel heel hard en vaak persen. Hij doet dan zo zijn best, maar zonder resultaat...

Ik ben me een beetje aan het inlezen over johannesbroodpitmeel en heb een aantal vragen die ik graag aan jullie als ervaringsdeskundigen stel :) :

1) kreeg jullie baby last van zijn stoelgang door johannesbroodpitmeel? Werd de ontlasting dikker of dunner?

2) Zit er verschil tussen johannesbroodpitmeel van Nitrilon of Natufood? En zo ja, wat dan?

3) Wat is verstandiger; johannesbroodpitmeel toevoegen aan standaard 1 voeding of overstappen op Friso Comfort waar al johannesbroodpitmeel aan toe is gevoegd?

En de laatste:
    4) Ik gebruik de dr. Brown's fles met een fase 1 speen. Wie heeft ervaring met johannesbroodpitmeel en de dr.Brown's fles? Welke speen gebruiken jullie? Mijn zoontje heeft een snel drinktempo, dus het moet ook niet te makkelijk voor hem worden...

Alvast ontzettend dank voor de informatie!! Het is zo'n zoektocht naar wat werkt en de deskundigen geven zo'n verschillende informatie!!

Groetjes, LadyT

2. ziana

ziana Lid

25 jul 2012
    45
    0
    0
    Nederland
    Hoi hoi ik kan niet alle vragen beantwoorden maar wel vraag 1 en 3 mijn zoontje is 10 weken en krijgt nutrilon voor hongerige baby's ( dus ook wat dikker voeding ) met 1 schepje nutriton ( johannesbroodpitmeel ) op 180/6 voeding en hij kan er juist heerlijk op poepen! Minimaal 2 poepluiers per dag. Ik gebruik de avent fles met het kleinste gaatje. Liefs ziana

3. adi

adi Niet meer actief

Mijn zoontje kreeg vreselijke krampen van johannesbroodpitmeel, maar kon wel tegen friso comfort.
    deze dronk hij uit een dr brown fles, ging best goed ( tussendoor nog even roeren met die staaf)

4. miyamora

miyamora Actief lid

16 jan 2013
    145
    0
    0
    culemborg
    Haii mn meisje heeft verborgen reflux en ze drinkt nu al een paar weken nutrilon 1 met nutriton. Ontlasting is dunner geworden. Ook drinkt ze uit een doktr brown fles.. Wat hier echt voor een hele verbetering zorgt! We hadden 2 vliegen in 1 klap.
    Ze dronk ook veel te snel en te gulzig en had veel last van krampjes.. Door de dr brown fles drinkt ze nu juist rustiger en de krampjes zijn een stuk minder..
    johannesbroodpitmeel met een dr. brown fles kan prima samen.. Juist als je kindje te snel drinkt!

5. miyamora

miyamora Actief lid

16 jan 2013
    145
    0
    0
    culemborg
    Btw: Onze kindjes zijn even oud!! Zephyra is ook van 22-11-12 :)

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Allereerst: als je je kind op natuurlijke wijze voedt (dus zoals een bv-kind), met heel regelmatig veel kleinere porties, dan heeft je kind vaak minder last van de reflux. Denk dan echt aan 8 - 10 flessen op een dag, niet groter dan 90/3, hooguit een keertje 120/4. Dan is indikken of medicatie vaak niet nodig.

Johannesbroodpitmeel kan van alles doen m.b.t. de ontlasting. Voor sommige kinderen wordt het met jhpm juist veel gemakkelijker, dat is echt een kwestie van uitproberen.

Je kunt je oude voeding dan gewoon houden. Je kunt ook de Kruidvat Comfort AR proberen, die lijkt qua samenstelling erg op je oude merk. Maar kost omgerekend per kilo iets van 4 euro minder. En is even goed.

7. chantal1606

chantal1606 Actief lid

25 jun 2010
    403
    15
    18
    NULL
    NULL
    Nou, dat vliegertje gaat dus niet altijd op. Mijn dochtertje dronk zelf ook tot ruim een maand geleden 100 cc per keer. Maar die had even zo goed gigantisch last van haar reflux.

Over johannesbroodpitmeel: Esther kan er fijn van poepen. Ik gebruik wel die van Natufood. Van Nutrilon wordt ze onrustig.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lees goed! Ik schrijf vaak! Niet altijd!

Reflux is iets waar zo'n 80% van alle pasgeborenen mee kampt. Ernstige reflux vraagt om indikken en/of medicatie, maar dat is maar een kleine groep. Veel refluxklachten (dus niet de reflux zelf, maar problemen ermee) hangen samen met soort en manier van voeden, en kunnen door daar aan te werken aangepakt worden.

9. Sitalita

Sitalita Fanatiek lid

6 aug 2011
    3.223
    0
    36
    Hier geen kindje met reflux, wel moeite met poepen. Ik stap overmorgen over op de Friso Comfort, mede omdat daar dus jhbpm in zit en ik geloof dat die vezel wel zou kunnen helpen met de stoelgang. Nutriton is volgens mij geen pure jhbpm, dus ik durfde die niet aan om te proberen voor zn ontlasting. Juist omdat dit zou kunnen gaan verstoppen.Zodra ik weet hoe ons mannetje reageert op de Friso Comfort laat ik het je weten!

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Verstopping kan ook samenhangen met KEA, heb je al HA geprobeerd? En extra water per fles?

11. Sitalita

Sitalita Fanatiek lid

6 aug 2011
    3.223
    0
    36
    HA nog niet geprobeerd. Extra water wel in de fles.

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    In de verpakking johannesbroodpitmeel van nutrilon zit tegenwoordig meer toevoegingen, een paar jaar geleden was dat veel puurder. Sommige kindjes reageren toch op die toevoegingen..

Bij mijn oudste werd de ontlasting niks harder, misschien iets zachter zelfs.

Mijn zus gebruikte een periode comfort, maar daar zat te weinig jpbm in, dus ze moest dan alsnog toevoegen. Die is toen weer overgestapt naar standaard met johannesbroodpitmeel.

13. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Mijn dochter reageerde eerst heel erg op jpbm. Even niet gegeven en daarna ging het top. HA heeft qua allergien geen nut meer. Wat soms wel werkt is van friso naar nutrilon of anders om. Ze reageren allemaal anders op voeding. Mijn dochter verdroeg nutrilon een stuk minder en ons zoon friso.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    HA heeft meestal alleen zij als je er meteen mee begint, al hebben sommige kinderen die eerst standaard gekregen hebben toch nog wel baat bij HA. Hou het even in de gaten, anders zou je erns kunnen kijken of het beter ast met een pep-voeding (pepti of frisopep).

15. Maia

Maia Niet meer actief

1) kreeg jullie baby last van zijn stoelgang door johannesbroodpitmeel? Werd de ontlasting dikker of dunner?
    Tim kreeg heftige krampen van johannesbroodpitmeel nutriton, en een verstopping waardoor hij een week of 2 keihard heeft gegild van de pijn en toen we medicatie kregen heeft dat nog een week geduurd voor die verstopping over was, zo heftig was het. Wij zijn inmiddels overgestapt op johannesbroodpitmeel van natufood, daar reageert hij beter op, geen krampen in elk geval. Zo dusdanig dat ik nu aan het kijken ben in hoeverre we de forlax kunnen afbouwen en of hij ook van natufood verstopping krijgt of niet.

2) Zit er verschil tussen johannesbroodpitmeel van Nitrilon of Natufood? En zo ja, wat dan?
    natufood is 100% johannesbroodpitmeel terwijl nutrilon 30% is. ik denk dus dat Tim voornamelijk reageert op de toevoegingen van nutriton want met natufood gaat het hier beter.

voor je andere vragen heb ik geen antwoord, wij geven het gewoon bij nutrilon standaard 1.

16. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

1) kreeg jullie baby last van zijn stoelgang door johannesbroodpitmeel? Werd de ontlasting dikker of dunner? Dunner in het begin, maar nu is het wel weer goed.

2) Zit er verschil tussen johannesbroodpitmeel van Nitrilon of Natufood? En zo ja, wat dan? Geen idee, ik gebruik Nutriton, bevalt prima.

3) Wat is verstandiger; johannesbroodpitmeel toevoegen aan standaard 1 voeding of overstappen op Friso Comfort waar al johannesbroodpitmeel aan toe is gevoegd?
    Ik voeg het zelf toe, goedkoper in gebruik volgens mij ook.

En de laatste:
    4) Ik gebruik de dr. Brown's fles met een fase 1 speen. Wie heeft ervaring met johannesbroodpitmeel en de dr. Brown's fles? Welke speen gebruiken jullie? Mijn zoontje heeft een snel drinktempo, dus het moet ook niet te makkelijk voor hem worden... Hier ook dr. Browns, met johannesbroodpitmeel wordt het wel erg lastig om te drinken uit fase 1. Ik heb de speen vervangen door speen fase 2. Dit is echt perfect, doet een kwartier over de fles (180/6 en 2 kleine schepjes Nutriton) Wel van tevoren de poeder en johannesbroodpitmeel even door elkaar mengen in bv. een poedertoren en dan pas in het water doen anders krijg je klontjes. Bij een dr. Browns fles extra lastig als die klonten bovenin bij de rand gaan zitten.

Heb hier 2 kindjes met (verborgen) reflux. Bovenstaand is wel echt een succes. Verder is heel schuin houden tijdens en na de voeding super belangrijk. Ik zet mijn zoontje na de voeding altijd even in zijn wipstoel tot de voeding gezakt is. (Je kan niet altijd een half uur na de voeding blijven zitten met je kind op schoot..)

17. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Welke je trouwens ook kan proberen is die van eigen merk van Kruidvat. Die beviel mij ook wel heel goed. Ook minder snel last van klontjes. Alleen het nadeel was dat die scheppen zo groot waren en het pak heel snel op.

18. sydneys

sydneys Niet meer actief

mijn zoontje heeft tot nu toe geen problemen met poepen, zijn ontlasting is redelijk dun

ik gebruik ook de dr brown fles, welke speen weet ik niet,ik denk de 1, die er origineel opzit en ik doe 1 klein schepje nutriton in zijn voeding, ik maak flesjes van 120ml met 3 schepjes nutrilon en 1 klein schepje nutriton (het maatlepeltje die ik voor 4/5 vol)

hij doet nu wel lang over zijn flesje, soms een halfuur of zelfs 40 min maar ik stop tussndoor 1 a 2 keer en hij geeft bijna niks meer over wat hij eerst heel erg veel deed

19. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Hier wordt ook aan reflux gedacht . Maar niet in zulke mate dat er medicijnen voor geslikt wordt .
    Mijn zoontje (9 weken precies vandaag ) poept juist beter door johannesbroodpitmeel .
    Ik doe 2 schepjes op 200 cc dat lijkt genoeg te zijn .

Ik heb difrax flessen , en nu wel echt de M speen ipv de S .
    Gaat perfect . Eerst dronk hij met de S erg langzaam en moest er teveel moeite voor doen en met de M te snel en veel verslikken .
    Dus johannesbroodpitmeel is hier de ideale oplossing voor .

20. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Oowja mijn zoontje drinkt pepti voeding .

Deel Deze Pagina