Harde plek blijft terugkomen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Josien, Oct 28, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Hoi hoi,

Ik heb in mijn rechterborst een harde plek die maar niet weg wil gaan. Telkens als ik gekolfd heb (ik kolf fulltime) lijkt het alsof de plek weg is. Ik masseer tijdens het kolven de borst dan ook flink. Maar na een uurtje is de plek weer net zo hard terug.

Kan dit kwaad? Ik vind het blijven masseren wel vermoeiend eerlijk gezegd. Zeker ook omdat ik dubbelzijdig kolf en dus steeds een manier moet vinden om de andere borst handsfree te kolven.

Groetjes,
    Josien

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Josien,

Hoe gaat het nu?
    Het blijft wel een tijdje een kwetsbare plek. Soms is het zelfs niet eens echt erg gestuwd maar wel dat gevoel. Zie het als een soort blauwe plek. Het klierweefsel is wat "gekneusd" en is gevoeliger en vatbaarder voor nieuwe stuwing.

heb je naast leegmasseren ook warme compressen geprobeerd?
    Soms helpt een paar keer ibuprofen ook om net die ontstekingsreactie te stoppen.

Hoop dat je er nog wat aan hebt of beter nog, dat het probleem al is verholpen!

Succes meid,

Ilse

3. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Hmmm... nou ik dacht dat het weg was, maar dat valt toch tegen. Ibuprofen, das een idee. En warme compressen? Bedoel je tijdens het kolven of tussendoor?

Overigens... in de bewuste borst keldert de productie nu ook. Daarnet kolfde ik links 155 cc en tegelijkertijd rechts maar 80 cc. Dat is toch wel een flink verschil, niet?

Hoe kan ik daar nog wat tegen doen?

Groetjes,
    Josien

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Josien,

De warme compressen het kolven (tijdens lijkt me onhandig). Het zorgt ervoor dat de doorbloeding goed op gang komt.

Door de stuwing (ontstekingsreactie) is een terugloop in de productie vaak het gevolg. Dat herstelt zich daarna overigens vaak wel weer.

Ik hoop dat je na deze hobbel de meeste hobbels wel hebt gehad meid. Nog even doorzetten en dan echt genieten!

Ilse

5. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Hoi hoi!

Thanks voor je reactie!

De productie van mijn rechterborst blijft toch nog steeds flink achteruit hollen en daar baal ik stevig van. Ik weet niet zo goed meer wat ik daaraan moet doen. Warme compressen, douchen en massage lijkt niet te helpen.

Liefs,
    Josien

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik heb zo ook even geen inspiratie meer. Je hebt al veel geprobeerd. Soms is de enige remedie om niet zo te focussen op het kolven en de ml. Soms levert dat kijken en constateren dat er weeeeer niet zoveel ml wordt gekolfd onbewust zoveel stress op dat dat het kolven verder remt.

Probeer het los te laten.......hoe moeilijk dat ook is. Ga kolven terwijl je kletst of iets dergelijks om even met andere dingen dan het kolven bezig te zijn.

Anders zou ik het nu ook niet meer weten......sorry

Succes in elk geval

Ilse

7. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik ga het proberen. Eerlijk gezegd denk ik dat je best wel eens gelijk kan hebben. Ik ben er nogal op gefocust en dat is natuurlijk ook niet goed.

Daarbij kolf ik bijna altijd in een saaie ruimte zonder afleiding. Daar zal ik eens verandering in aan gaan brengen. Misschien dat het dan beter gaat.

Bedankt!

Groetjes,
    Josien

8. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Josien, Laten we hopen dat alles een beetje op de rit komt.

Succes

Ilse

Share This Page