paar vreemde dingen bij mijn werk

Discussie in 'De lounge' gestart door Tweekids, 7 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Werk sinds een week in een ontzettend leuk hotel alleen mijn collega komt wel met wat vreemde dingen. Heb een contract van minimaal 10 Max 20 uur. Stel ik werk 9 uur dan wordt dat laatste uur opgevuld met een opgebouwd vakantieuren ( dat mag niet toch?)
    Daarnaast gaan ze 2x per jaar een week dicht en dit zou me dan eigen vakantie uren kosten? Ik kom er even niet uit of dit mag? H et is gewoon het standaard horeca cao.

2. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    Volgens mij mag dit niet. Even navraag doen bij juridisch loket of rechts bijstand als je dat heb

3. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    De horeca cao bestaat niet meer, toch? :(

4. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Vakantiedagen als je 9 uur maakt mag niet.
    Wij hebben ook collectieve sluitingsdatum en die moet je compenseren met meer uren ervoor of erna maken. En wij hebben wel een Cao maar blijkbaar mag t.

5. Hester

Hester Niet meer actief

Die twee weken dicht lijkt me wel mogen, mag bij schoolvakanties etc. ook. Dat uur opvullen mag denk ik niet.

6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.867
    113
    Dit is ook wat ik denk.

7. Joycey

Joycey Niet meer actief

Nee, als je min. 10 uur op je contract hebt staan en je werkt er 9, krijg je voor de tiende betaald. Dan moeten ze je maar inroosteren.

Nope, min. contract = tien uur werken -> dus tien uur betalen ;)

Maarrrr... Even langs het juridisch loket en dan krijg je het zwart op wit.

8. Knapie

Knapie Fanatiek lid

5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    Die 2x dicht per jaar van jou vakantiedagen afhalen dat mag. Hier hebben we 1 week in het jaar vrij waarbij dat gebeurd en wat denk je van de bouwvak?

9. Knapie

Knapie Fanatiek lid

5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    Dit klopt helaas niet. Het mag wel

10. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Horeca cao is verlopen, maar de vorige cao mag gewoon als leidraad gebruikt worden (de cao is niet bindend, maar mag gevolgd worden) mits het niet in strijd is met de wet.

De twee weken dicht mag gewoon van je vakantieuren afgehaald worden.
    Bij een contract van minimaal 10 uur mogen ze dit laatste uur niet opvullen met vakantiedagen. Je bouwt hier min en plusuren mee op.
    Mocht het zo zijn dat de werkgever jou zo inpland, dat jij je uren niet kan maken, moet je werkgever zorgen dat je deze uren binnen een bepaalde termijn weer in kunt halen. Mocht jij bijv standaard veel vrij vragen, waardoor jij je uren niet kan maken, ben je hier zelf verantwoordelijk voor.

Op het moment dat je meer uren werkt dan 20, bouw je overuren op. Deze kunnen gecompenseerd worden met je min-uren.

11. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Volgens mij mag een werkgever je niet minder werk aanbieden en dan zeggen dat je de overgebleven tijd vakantie hebt en moet schrijven. Jullie hebben namelijk samen een contract, en in dat contract staat dat hij minimaal tien uur werk voor je heeft.
    Zie: https://www.jurofoon.nl/nieuws/3380-gedwongen-vakantiedagen-opnemen-bij-minder-werk

Andersom mag wel. Werk je over en kan dat niet direct uitbetaald worden, dan kun je dat uurtje later nog eens vrij nemen. Tijd-voor-tijd principe. Maar dan werk je dus in totaal gewoon het aantal uren van je contract, ongeacht het feit dat de verdeling over weken (of zelfs maanden) niet helemaal evenredig is.

Houd er ook rekening mee dat je ieder jaar een bepaalde tijd vakantie moet kunnen nemen. Twee of drie weken aaneengesloten, dat ben ik even kwijt.

Deel Deze Pagina